ورزش قم در سال ۹۴ در برخی رشته‌ها سالی پرهیاهو را سپری کرد. سالی که در آن عملکرد ورزش قم مثبت بود و موفقیت‌های خوبی در رشته‌های انفرادی و تیمی برای ورزش قم به دست آمد.
کد خبر: ۱۹۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹ 09 March 2016
به گزارش تابناک قم، رشته بسکتبال یکی از رشته‌هایی بود که در سال ۹۴ سالی پرفراز و نشیب را تجربه کرد. این رشته که در میان رشته‌های ورزشی در قم یکی از رشته‌های محبوب به شمار می‌رود در سال ۹۴ رخدادهای قابل توجهی را به خود دید. رخدادهایی امیدوار کننده به آینده.

به بهانه روزهای پایانی سال به بررسی عملکرد بسکتبال استان قم در سال ۹۴ می‌پردازیم.

پایان حکومت نادری

هیأت بسکتبال قم در سال‌های گذشته در اختیار برادران نادری قرار داشت. ریاست حسن نادری که البته با بازوی اجرایی محسن نادری به عنوان دبیر هیأت بسکتبال، برنامه‌های بسکتبال قم جلو می‌رفت. با این حال با پایان دوره ریاست این هیأت ورزشی و ریاست نادری، سرپرستی هیأت بسکتبال قم بر عهده محمود حاج اسماعیلی نهاده شد.

این در حالی بود که حضور حاج اسماعیلی به عنوان سرپرست هیأت بسکتبال نوعی موضع گیری در مورد ادامه کار حسن نادری به عنوان سرپرست بود و نشان دهنده تغییراتی معنادار در هیأت بسکتبال بود. تغییراتی که در اثر تقابل طیف‌های مختلف بسکتبال قم و اعمال نظر اداره کل ورزش و جوانان رخ داد.

تقابل افکار مخالف در بسکتبال قم به تغییراتی در بسکتبال قم انجامیده است که آثار و نتایج قطعی آن پس از تعیین رئیس هیأت بسکتبال قم مشخص می‌شود و بررسی عملکرد در دوران سرپرستی هر هیأت ورزشی بر اساس منطق استوار نیست زیرا اختیارات سرپرست هر هیأت ورزشی در مقایسه با رئیس آن هیأت محدود است.

بازگشت بسکتبال قم به لیگ دسته اول

پس از سپری‌شدن سال‌ها از حضور تیم بسکتبال راه و ترابری قم در لیگ‌های دسته اول و بر‌تر بسکتبال ایران، بازگشت نماینده بسکتبال قم به لیگ دسته اول اتفاق خوشایندی برای ورزش قم بود. پس از سال‌ها که بسکتبال قم می‌توانست تماشاگران بسیار زیادی را به سالن شهید حیدریان قم بکشاند، بازگشت شور و شوق بسکتبالی به سالن شهید رضاییان شروعی بر تکرار روزهای خوب بسکتبال قم بود و موجی از امید را در دل اهالی بسکتبال قم زنده کرد.

پروژه حضور تیم بسکتبال قم در لیگ دسته اول از پیش از حضور محمود حاج اسماعیلی کلید خورد. آنجا که محسن نادری دبیر وقت هیأت بسکتبال قم، حضور تیمی از قم در لیگ را کلید زد و حتی با اسپانسر طرف مذاکره خود به نتیجه رسید و بر اساس همین نتایج مثبت تمرینات تیم بسکتبال قم نیز آغاز شد اما تغییرات مدیریتی در بسکتبال قم شرایط را تغییر داد. با توجه به نظر منفی اداره کل ورزش و جوانان برای سرپرستی مدیریت وقت، طبق گفته محسن نادری، حامی مالی تیم دسته اولی قم نیز از تیمداری انصراف داد و اعلام کرد که در صورت بروز این تغییرات تیمداری نخواهد کرد. 

حاج اسماعیلی اما پس از تکیه زدن بر مسند سرپرستی اعلام کرد که برای حضور نماینده قم در لیگ دسته اول هر کاری که لازم باشد خواهد کرد. در شرایط مالی پیچیده و مبهم و بدون حضور اسپانسر، تیم هیأت بسکتبال قم که پیش از این قرار بود با نام مجتمع زیتون قم وارد لیگ شود، در قرعه کشی لیگ دسته اول در گروه شمال قرار داده شد. در چنین شرایطی بسیاری از اهالی بسکتبال قم منتظر انصراف قریب الوقع نماینده قم بودند اما این اتفاق رخ نداد و خانواده بسکتبال قم این تیم را با چنگ و دندان حفظ کرده و روانه لیگ کردند.

پیرمرد‌ها، غیربومی‌ها و کمی هم بومی

ترکیب تیم هیأت بسکتبال قم در لیگ دسته اول تلفیقی از بازیکنانی با شرایط متفاوت بود. ترکیبی که گذر زمان سبب شد انتقادهای زیادی به آن صورت گیرد. بدیهی بود که نمی‌توان همه را راضی نگه داشت اما به عنوان اصولی کلی، حضور یکی دو بازیکن پا به سن گذاشته که حداقل در ۲ سال اخیر خانه‌نشین بوده‌اند از نکات قابل توجه در تیم تحت رهبری جواد شهره غلامی بود.

استفاده از بازیکنان غیربومی نیز با هدف تقویت این تیم صورت گرفت. بازیکنی چون سجاد سیدی به عنوان یک غیربومی نقش مهمی در ترکیب نماینده قم در لیگ دسته اول ایفا کرد و شاید اوضاع بدون حضور وی برای تیم هیأت بسکتبال قم بسیار پیچیده می‌شد.

با این حال، برخی منتقدان به عملکرد تیم هیأت بسکتبال قم می‌گویند این تیم می‌توانست حداقل در بازه‌های زمانی خاصی بیشتر از بازیکنان بومی خود استفاده کند. بازیکنان جوانی که چیزی کمتر از بقیه نداشتد. در این زمینه، جواد شهره غلامی سرمربی این تیم می‌گوید که تیم هیأت بسکتبال قم تیم جوانی بوده است و آن‌ها فرصت خودنمایی به جوان‌ها را داده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد نماینده بسکتبال قم ظرفیت بیشتری برای میدان دادن به جوانان قمی داشت.

نتایج متفاوت در دو مرحله

نماینده بسکتبال قم در لیگ دسته اول نتایج متفاوتی کسب کرد. آن‌ها در دور رفت در قامت یک تیم مدعی ظاهر شدند. تیمی شکست ناپذیر در خانه که در هفته‌های آغازین لیگ تمامی حریفان خود را غافلگیر کرد. برتری آن‌ها برابر مهرام و بازی خوب در  برابر سایر تیم‌های پرهزینه و قدرتمند نشان از ظرفیت این تیم داشت اما‌‌ همان طور که پیش بینی می‌شد اوضاع در نیم فصل دوم برای این تیم تغییر کرد. ضعف قوای جسمانی ناشی از فقدان زمان و برنامه مناسب برای آماده سازی تیم هیأت بسکتبال قم از یک سو و فشار مشکلات مالی از سوی دیگر عرصه را بر این تیم تنگ کرد.

سرانجام روزهای سخت نماینده بسکتبال قم فرا رسید و شکست پشت شکست، نماینده قم را به نیمه پایین جدول برد. شکست در ۵ بازی پی در پی و از دست رفتن رکورد شکست ناپذیری در خانه، اوضاع را برای این تیم دشوار کرد. اوج نتایج ضعیف تیم هیأت بسکتبال قم، شکست در قم برابر تیم ماقبل آخر جدول بود و قمی‌ها در مصاف با ریرای قزوین بازی برده را به شکلی عجیب و باورنکردنی به حریف باختند.

قرارگرفتن در رده ششم جدول ۹ تیم لیگ شمال سرانجام این تیم و راهیابی آن‌ها به پلی آف و بازی با نفت امیدیه بود.

بسکتبال بانوان و افتخار نادرشیمی

بسکتبال قم در عرصه بانوان نیز نمایش دلپذیری در سال ۹۴ داشت. به طور کلی، بسکتبال بانوان همواره در انزوا و سایه قرار داشته است و ظهور تیمی به نام نادرشیمی که البته مالکیت آن بر عهده محسن نادری دبیر سابق هیأت بسکتبال قم بود، توانست انقلابی در بسکتبال بانوان قم ایجاد کند. نادرشیمی در سال ۹۳ وارد لیگ دسته دوم بانوان کشور شد و در صعود به لیگ دسته اول ناکام ماند با این حال، سال رویایی ۹۴ در انتظار آن‌ها بود.

برای نادرشیمی کسب عنوان نایب قهرمانی در لیگ دسته دوم و صعود به لیگ دسته اول و کاری که ۳۰ سال است هرگز در بسکتبال قم انجام نشده، یک موفقیت خاص به شمار می‌رود. آن‌ها در دور مقدماتی همراه با نماینده خراسان رضوی به مرحله بعد صعود کردند. تیم‌های هگمتان سازه همدان، هیأت بسکتبال خراسان رضوی، هیأت بسکتبال یزد، دختران شیراز و هیأت بسکتبال بوشهر رقبای آن‌ها بودند. نادرشیمی در ‌‌نهایت در مرحله نهایی در مسابقاتی که بیشتر جنبه تشریفاتی داشت در نکا صعود خود را نهایی کرد. تیمی که با هدایت فهیمه سعیدکیا و البته یک تیم پشت صحنه عالی، ماموریت خود را به درستی انجام داد و به پایان رساند. آن‌ها در سال ۹۵ در لیگ دسته اول، شرایط جدیدی را تجربه می‌کنند. فهیمه سعیدکیا سرمربی نادرشیمی می‌گوید سطح لیگ دسته اول با لیگ ۲ قابل مقایسه نیست و چالش‌های جدیدی در سال ۹۵ پیش روی نادرشیمی خواهد بود.  بهاره بنی طالب، ندا میرشکار، معصومه فرخی، سارا جعفری، محدثه فراتی، عطیه نادری، زینب واشیان، راضیه رحیمی، الهه جعفری، فائزه وفایی، مرجان هیربد و ملیکا وکیلی بازیکنان تیم بسکتبال نادرشیمی قم را در این مسابقات بودند.

حضور نادرشیمی به عنوان بخش خصوصی در بسکتبال قم اتفاق خوشایندی بود که این روز‌ها برای دیدن امثال این رخداد‌ها باید با فانوس در کوچه پس کوچه‌های ورزش قم پرسه زد. در این میان حفظ بخش خصوصی در بدنه ورزش و حمایت و پشتیبانی از حضور ارزشمند آن‌ها برای تداوم حضور، اقدامی اجتناب ناپذیر و حیاتی است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار