به گزارش تابناک سمنان،مدیر اجرایی پروژه بین المللی حبله رود گفت : بیش از 250 پروژه مشارکتی با مردم در قالب طرح مدیریت پایدار آب و خاک در این پروژه بین المللی اجرا شده است.
کد خبر: ۱۹۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱ 08 March 2016
هوشنگ جزی روز سه شنبه در حاشیه نشست علمی تخصصی مدیریت جامع حوزه های آبخیز در استان سمنان در گفت و گو با ایرنا، افزود : تاکنون بیش از 250 پروژه مشارکتی با مردم در این طرح اجرا کردیم که به طور متوسط برای هر کدام از این پروژه های مشارکتی از محل دفتر عمران بین الملل چهار هزار دلار یعنی 12 میلیون تومان دریافت کرده ایم.
جزی با بیان اینکه پروژه بین المللی حبله رود در گستره ای به وسعت یک میلیون و 200 هزار هکتار در اراضی استان های تهران و سمنان در حال اجرا است، اظهار داشت: این پروژه بیش از 70 پارچه آبادی و پنج شهرستان را در بر می گیرد و برای پایداری، این حوزه با توجه محدودیت منابع آب باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: هرسال حداقل باید منابع مالی منظم و مناسبی برای موضوعاتی مثل الگوی کشت، فرسایش خاک و بهبود منابع آبی هزینه تا پایدار شود.
مدیر اجرایی پروژه بین المللی حبله رود تصریح کرد: پیش بینی کردیم برای پنج سال برنامه ششم در استان تهران در شهرستان فیروزکوه و دماوند به 60 میلیارد ریال برای موضوعات مربوط به آب، کشاورزی،منابع طبیعی و یک سری پایلوت خاص احتیاج داریم که بحث آب و کشاورزی و منابع طبیعی بتوانند هماهنگ کار کنند.
جزی ادامه داد : در استان سمنان هم حداقل سالی 25 میلیارد ریال تا پایان برنامه ششم توسعه اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم موضوع دشت های گرمسار،شهرستان های سرخه و آرادان و در حوزه جنوبی آبخیز حبله رود را مدیریت کنیم.
وی احیای منطقه با مدیریت آب و خاک، ایجاد اشتغال در حوضه، توسعه اکوتوریسم در روستاهای هدف گردشگری، ایجاد صندوق های اعتباری با هدف توانمندسازی جوامع محلی و توسعه پایدار منطقه را از اهداف این پروژه برشمرد.
وی بیان داشت : فاز نخست این طرح از سال 77 در حوزه آبخیز حبله رود با مساحت یک میلیون و 200 هزار هکتار آغاز و تا سال 82 ادامه داشت و از سال 91 سند فاز دوم مصوب و از سال 92 اجرای آن شروع شده است که امسال پیش بینی سال آخر است.
مدیر اجرایی پروژه بین المللی حبله رود تصریح کرد : پروژه حبله رود با تمرکز بر مدیریت منابع آب و خاک در دو استان تهران و سمنان با مشارکت دفتر سازمان ملل متحد در ایران اجرا می شود و مجری آن ازسوی دولت، سازمان جنگل داری، مراتع و آبخیزداری است.
جزی اضافه کرد : فاز نخست پروژه حبله رود بر روی موضوع مدیریت مشارکتی در ارتباط با منابع آب و خاک تمرکز دارد و در زمینه ایجاد تشکل های محلی و اجرای مشارکتی پروژه های مرتبط با مدیریت پایدار منابع آب و خاک موفقیت های خوبی حاصل شده است.
وی ادامه داد: همچنین فاز دوم این پروژه با هدف تدوین مدل مدیریت یکپارچه در حوضه آبخیز طراحی شده و این که چطور سازمان ها می توانند نقش مؤثری در مدیریت جامع حوضه آبخیز در کنار مردم داشته باشند.
جزی با اشاره به این که در فاز دوم، آمایش حوزه ای که دو استان تهران و سمنان و پنج شهرستان دماوند، فیروزکوه، گرمسار، آرادان و سرخه را در برمی گیرد در حوضه آبخیز حبله رود انجام شد، تصریح کرد: بر اساس آمایش، پایداری حوضه و اینکه چطور باید مدیریت شود، سنجش و مدیریت مشارکتی مردم تقویت شد و در کنار آن سازمان دهی اداری و نهادی صورت گرفت.
وی با بیان این که مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز حبله رود به ریاست فرمانداران پنج شهرستان استان های تهران و سمنان انجام شده است، گفت: همچنین این موضوع در استانداری ها نیز با مدیریت معاونان برنامه ریزی استانداران به وجود آمد؛ این مدیریت ها برای یکپارچه نگری اطلاعات، اقدامات و برنامه ریزی جامع برای حوزه آبخیز حبله رود صورت گرفت.
مدیر اجرایی پروژه بین المللی حبله رود اضافه کرد: تاکنون اقدامات شاخص و ارزیابی ها مشخص شده و بین دستگاه های آب، کشاورزی، منابع طبیعی در این حوزه تعریف و اقدامات اجرایی مشترک مشخص شده است تا در نهایت خروجی که از این همکاری و مشارکت سازمانی و مردمی به وجود می آید، بتواند منابع آب و خاک را مدیریت کند.
جزی در خصوص اختلاف پیش آمده بین دو حوزه گفت: بحث مدیریت منابع آب و مدیریت حوزه آبخیز باید به صورت جامع و یک پارچه دیده شود و برنامه ریزی های استانی و شهرستانی موجب از بین رفتن منابع و توجه نکردن به حفظ و تربیت و پایداری محیط می شود.
وی افزود: برنامه ها باید بر اساس حوزه آبخیز بسته شودو تمام منابع و مصارف یک پارچه دیده شود و زمانی که استانی و شهرستانی دیده شود رقابت های بین بخشی استانی و شهرستانی باعث می شود که اختلاف به وجود آید و منابع از بین برود و اختلافات بین مردم کشیده شود.
جزی تاکید کرد: باید این حوزه آبخیز به صورت یک پارچه مدیریت شود و این یکی از دلایل اصلی اختلافات بین دو حوزه است.
طرح حبله رود را می توان از بزرگ ترین پروژه های آبخیزداری استان های سمنان و تهران دانست، این پروژه در حالی سالیان سال است که با موانع مختلفی روبرو می شود که استفاده از حق آبه حبله رودبه عنوان یک نقطه اختلافی میان شهرستان های فیروزکوه و گرمسار به حساب می آید به طوری که مسئولان این شهرستان ها مدعی هستند که سهم لازم به آنان تعلق نگرفته است.
حبله رود یکی از منابع آبی از کوه های شهرستان های دماوند و فیروزکوه تأمین کننده منبع آبی در شهرستان های فیروزکوه و گرمسار و همچنین نیاز آبی دو استان تهران و سمنان به حساب می آید.
استفاده از آب سد نمرود که از حبله رود وارد این سد مخزنی می شود باهدف تأمین آب موردنیاز مردم شهرستان گرمسار و تأمین آب موردنیاز صنایع فیروزکوه در قالب فاز یک پروژه حبله رود در سال 84 کلید خورد اما امروز میزان مورداستفاده از حق آبه این سد مورد اختلاف مسئولان هر دو شهرستان است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار