سامانه تندروی شهری که مدتی است در قم راه اندازی شده، امروز درگیری مشکلاتی گردیده که ویژگی سرعت را در آن کمرنگ کرده است.
کد خبر: ۱۹۰۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱ 01 March 2016
به گزارش تابناک قم، همواره یکی از مسائل با اهمیت در شهر های دنیا و علی الخصوص کلانشهر ها مسئله حمل و نقل عمومی است که این مسئله با رضایتمندی و یا عدم رضایتمندی مستقیم شهروندان در ارتباط است.

یکی از مهمترین راه کارهای مدیران شهری در دنیا استفاده از طرحی خاص برای استفاده از اتوبوس های درون شهری به نام بی آر تی (BRT مخفف عبارت انگلیسی bus rapid transit) بود که با استفاده از مدیریت راه ها، چراغ های راهنمایی و خودروهایی مناسب، شهروندان را در کمترین زمان ممکن از نقطه ای به نقطه دیگر در شهر جابجا نمایند.

مردادماه سال ۱۳۸۶ اولین خط این سامانه در حدفاصل چهارراه تهران‌پارس در شرق تهران تا میدان آزادی در غرب تهران راه اندازی شد که لقب نخستین خط بی آر تی در ایران را به خود اختصاص داد و ابراز رضایت مردم موجب تشویق دیگر شهرها برای روی آوردن به این سیستم حمل و نقل شهری شد.

سال گذشته نیز با هدف افزایش میزان رضایتمندی مردم، سازمان حمل و نقل شهری قم سامانه تندرو حمل و نقل شهری را بصورت محدود راه اندازی کرد و تابستان امسال آن را تکمیل نمود تا سرعت جابجایی مسافر افزایش یافته و به این وسیله بتواند مشکلات حمل‌ونقل را به‌واسطه آن حل کند.

این سامانه در مجموعه توانسته رضایتمندی مردم نسبت به اتوبوس رانی قم را افزایش دهد اما مشکلاتی که از روز نخست در این طرح وجود داشت و متاسفانه همچنان ادامه دارد، خود عاملی برای نارضایتی مردم به شمار می رود.

مسئله سرعت حرکت اتوبوس ها بسیار حائز اهمیت است تا جایی که در سامانه های تندرو که در دنیا مرسوم است، برای آن که زمان جابجایی اتوبوس کاهش یابد از مواردی مانند خط ویژه اتوبوس، زمان بندی دقیق برای چراغ های راهنمایی تا اتوبوس پشت چراغ قرمز نماند، احداث زیرگذر و روگذر و اقداماتی از این دست انجام می دهند که در ایران در نمونه هایی که در تهران و دیگر شهرها اتفاق افتاد، تا حدود بسیاری شاهد آن هستیم اما این مسئله در قم به ایجاد مسیر ویژه اتوبوس آن هم در برخی از خیابان های شهر محدود شده است.

در کنار این مسئله، معضل توقف اتوبوس ها در مکان هایی غیر از ایستگاه ها برای سوار کردن مسافران است که خود عاملی برای کاهش سرعت و رضایتمندی شهروندان گردیده است.

توقف های بلند مدت در ایستگاه های مرکزی شهر مانند سه راه بازار و میدان مطهری از یکسو تاثیر فراوانی در کاهش سرعت حمل و نقل شهری و رضایتمندی مردم داشته و از سوی دیگر توقف هر روزه تعداد بالایی از اتوبوس در هسته مرکزی شهر، چهره آن را نازیبا کرده است.

موضوع دیگری که از اهمیت بسیاری برخوردار است، عدم توقف بعضی از رانندگان در برخی از ایستگاه ها است که خود عاملی برای ناراحتی همشهریان گردیده است.

تمام این اتفاقات سبب شده تا سامانه ای که قرار بود مردم را با سرعت بالا و هزینه کمتر به مقصد برساند، امروز دچار یک بی نظمی بزرگ باشد؛ مسئله ای که باید با آموزش رانندگان، برنامه ریزی درست و نظارت دقیق تری از سوی سازمان اتوبوس رانی قم پیگیری شود.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار