توجه به معیشت مردم و به ویژه مشکلات جوانان در ابعاد مختلف مانند اشتغال و امنیت شغلی آنان و اعتلای ورزش در رشته‌های گوناگون و البته توجه خاص به ورزش بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی از مسائلی است کمتر به آن توجه شده است.
کد خبر: ۱۹۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶ 01 March 2016
به گزارش تابناک قم، انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم با حضور پررنگ مردم به پایان رسید و جامعه ورزشی قم نیز در این روند، نقش قابل توجهی ایفا کرد.به گزارش همشهری، تلاش طیف‌های ورزشی برای جمع آوری رأی برای نامزد مورد نظر خود با برگزاری همایش‌ها و میتینگ‌های سیاسی اقدامی بود که امسال از سوی اهالی ورزش قم پررنگ‌تر از همیشه به چشم خورد.

با پایان انتخابات و تعیین تکلیف وضعیت نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، نقش نمایندگان در حل مشکلات ورزشی قم نقشی تاثیرگذار و اجتناب ناپذیر است. جامعه ورزشی قم بی‌تفاوتی نسبت به دغدغه‌های ورزشی استان قم را بر نمی‌تابد و انتظار دارد ورزش به عنوان یک اولویت در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

هر کدام از نهادهای موجود در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارای وظیفه مشخصی هستند. در این میان قوه مجریه نسبت به سایر قوا از اهمیت خاصی برخوردار است. لزوم توجه به معیشت مردم در عرصه داخل کشور و تعامل با کشورهای منطقه و جهان در عرصه بین المللی و رونق بخشی به تجارت داخلی و خارجی همه این‌ها در راستای تقویت رفاه عمومی لازم و ضروری است و واضح است که باید حساب شده وسریع عملی شود.

توجه به معیشت مردم و به ویژه مشکلات جوانان در ابعاد مختلف مانند اشتغال و امنیت شغلی آنان و اعتلای ورزش در رشته‌های گوناگون و البته توجه خاص به ورزش بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی از مسائلی است کمتر به آن توجه شده است.

در کنار بیکاری و عدم اشتغال مورد اطمینان و پایدار فقدان امکانات ورزشی و حمایت کامل و جدی از ورزش در جنسیت‌های مختلف یکی از چالش‌های جامعه امروز قم است. هنوز که هنوز است ورزش بانوان در قم به وضعیت پایداری نرسیده و وضعیت بانوان دو و میدانی کار قم در زمینه تجهیزات ورزشی موجود و انزوای برخی رشته‌های ورزشی در حوزه بانوان نشان دهنده نگاه منفی به این بخش در قم است.

ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری نیازمند حمایت نمایندگان

پروژه سالن ورزشی بزرگ ۴۵۰۰ نفری امام رضا(ع) یکی از پروژه‌هایی است که به دلیل عدم وجود بودجه کافی در سال‌های اخیر به طرحی عملا تعطیل تبدیل شده است. با وجود اینکه سید مناف هاشمی معاون وزیر ورزش چندی پیش در قم حضور یافت و از تکمیل این پروژه تا پایان سال ۹۵ سخن گفت اما واضح است که عدم پیگیری این پروژه نمی‌تواند کمکی به تکمیل آن کند.

طرح سالن ورزشی غول پیکر امام رضا (ع) ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گفته می‌شود برای تکمیل ۴۵ درصد باقی مانده اعتبار سنگینی نیاز است که وزارت ورزش تقریبا نیمی از آن را تقبل می‌کند و باقی کار بر عهده استان است. 

با این وصف، پیگیری کار تا زمان تخصیص بودجه از سوی وزارت ورزش و جوانان به این طرح در قم از یک سو و نیز تامین اعتبار از منابع داخل استان از سوی دیگر، نیازمند تلاش نمایندگان قم در مجلس است. این در حالی است که ورزش قم در حال حاضر فاقد سالن ورزشی آبرومندی برای برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی است و سالن شهید حیدریان با انبوهی از مشکلات و ضعف ساختاری میزبانی از رویدادهای مهم ورزشی در قم را بر عهده دارد.

لزوم برقراری ارتباط میان ورزش صنعت

شرایط اقتصادی پسابرجام نوید دهنده وضعیت امیدوارکننده مالی برای بخش صنعتی و بازرگانی کشور در سال ۹۵ است. ورزش قم که همواره از عدم وجود حمایت کافی از سوی بخش صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی در قم رنج برده است حالا به دنبال راهی برای ایجاد ارتباطی محکم با این بخش است. 

حمایت نمایندگان مجلس از ایجاد این ارتباط و در نظر گرفتن مصالح طرفین می‌تواند شرایط قم را به سوی توسعه رشته‌های ورزشی پرتعداد‌تر بهبود بخشد.در سال ۹۴ به دلیل همین مشکلات اقتصادی، تیم هندبال استان قم نتوانست در لیگ دسته اول مردان کشور حضور پیدا کند و در لیگ کشتی نیز، تیم کشتی فرنگی قم به دلیل مسائل مالی با تیمی بسیار جوان و بی‌ستاره وارد لیگ شد و نتایج آن هم مشخص بود.

در فوتبال، بزرگ‌ترین لطمه را تیم وحدت قم در لیگ دسته دوم خورد و هیچ یک از مسئولان استانی و نیز نمایندگان مجلس که ممکن بود بتوانند راهی برای حل معضلات مالی این تیم بیابند در ‌‌نهایت موفق نبودند و وحدت در عین مظلومیت در شرایطی که دیگر حتی پول بلیت سفرهای خود را هم نداشت به لیگ ۳ سقوط کرد و سرانجام به طور کامل از صفحه فوتبال ایران محو شد.

حمید نریمان رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان در اظهارات خود بار‌ها بر صنعتی نبودن قم تاکید کرده است اما با رونق اقتصاد در قم، ایجاد تعامل بین ورزش و اقتصاد نیازمند عاملی محرک و کاتالیزوری قدرتمند است و ورود نمایندگان مجلس در قم به این عرصه و اثر‌گذاری  بر این فرایند می‌تواند هر دو بخش را از مزایای همکاری دو جانبه بهره‌مند کند.

اهالی ورزش قم به طیف خاصی گرایش دارند؟

از منظر سیاسی و با نگاهی گذرا به موضع گیری اهالی ورزش در استان قم نسبت به آرایش سیاسی نامزدهای مجلس شورای اسلامی، می‌توان نوعی پراکندگی نظر در گرایش به طیف‌های سیاسی را در میان اهالی ورزش مشاهده کرد.

فضاهای مجازی مربوط به برخی از رشته‌های ورزشی متشکل از ورزشکاران و اهالی ورزش نشان دهنده تمایل در برخی محافل ورزشی به نامزدهای خاصی بود اما با اتمام انتخابات حالا  علی لاریجانی، امیرآبادی و ذوالنور نماینده تمام مردم قم و البته تمامی جامعه ورزش قم هستند.

در گذشته، موضع‌گیری سلیقه‌ای از سوی برخی نمایندگان قم در مجلس نسبت به موضوعات ورزشی استان و پرهیز از استفاده از کار‌شناسان امر، سبب شد چرخ ورزش در قم آن طور که باید و شاید به سرعت نچرخد در حالی که اگر ارتباط موثرتری میان دفا‌تر نمایندگان مجلس با اداره کل ورزش و جوانان وجود داشت، اتفاقات مثبتی در ورزش قم رخ می‌داد.

ممانعت از ورود سیاست به عالم ورزش و ترسیم خطوطی ساخته و پرداخته اذهان سیاست محور از منظر سیاسی میان مسئولان و اهالی ورزش استان و سایر طیف‌ها نمی‌تواند ورزش قم را به سرمنزل مقصود برساند و استانی که دارای ۷۰ تیم ورزشی در لیگ‌های کشوری است بدون ایجاد تعامل سازنده بین نمایندگان خود در قوه مجریه و نیز مسئولان داخلی خود با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد بود.

ورزش؛ فارغ از جناح‌بندی

ورزش به عنوان پدیده‌ای مستقل گرچه این روز‌ها گرفتار دست سیاستمداران شده است اما ذات آن فارغ از جناح‌بندی است و در مسیر خدمت به آحاد جامعه قدم بر می‌دارد. در روزهایی که تعداد قهرمانان ورزشی قم و تیم‌های قمی در لیگ‌های سطح بالای کشور رو به افزایش است و نیاز به حمایت بیشتر از سوی مسئولان بیش از پیش احساس می‌شود، تعامل مثبت بین جامعه ورزش و نمایندگان مجلس از طریق ارتباط رودررو و در جریان قرار گرفتن نمایندگان از آخرین وضعیت ورزشکاران ملی پوش قم، وضعیت معیشتی و شرایط حضور در تیم‌های ملی و نیز حمایت از تیم‌های ورزشی فاقد توان مالی برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور اتفاقات مثبتی است که از طریق این تعامل، سبب تزریق شور به ورزش قم خواهند شد.

در حال حاضر بسیاری از ورزشکاران مدال‌آور قمی به دلیل مشکل بیکاری یا بی‌ثباتی شغلی، در معرض ترک صحنه ورزش حرفه‌ای هستند و در این زمینه، حمایت نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی کمک بزرگی برای جامعه ورزش خواهد بود. اسماعیل شاه‌زید قهرمان فوتسال آسیا در ورزش ناشنوایان آخرین نفر از این جمع بود که اعلام کرد به دلایل شغلی دیگر در تیم ملی حاضر نخواهد شد. امیر مهدی‌زاده قهرمان کاراته آسیا و جهان نیز از نظر شغلی و درآمد حرفه‌ای شرایط باثباتی ندارد و همین مشکل برای محمد مردی بوکسور ملی‌پوش قم، چند کشتی‌گیر حرفه‌ای ملی پوش قمی و رزمی کاران استان نیز وجود دارد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار