غده تیروئید تولیدکننده و تنظیم‌کننده هورمون‌ها است. این هورمون‌ها می‌توانند روی میزانِ سطح انرژی، خلق‌وخو و حتی وزن اثر داشته باشند. همچنین آن‌ها می‌توانند عامل افسردگی نیز باشند.
کد خبر: ۱۸۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 25 February 2016

غده تیروئید تولیدکننده و تنظیم‌کننده هورمون‌ها است. این هورمون‌ها می‌توانند روی میزانِ سطح انرژی، خلق‌وخو و حتی وزن اثر داشته باشند. همچنین آن‌ها می‌توانند عامل افسردگی نیز باشند.

به گزارش تابناک همدان ؛کم‌کاری تیروئید با علائمی مانند افسردگی بی‌حوصلگی و خواب‌آلودگی همراه است، بیمارانی با این علائم، به‌اشتباه به کلینیک‌های روان‌پزشکی مراجعه می‌کنند.

یکی از نشانه‌های اصلی مشکلات تیروئیدی، خستگی همیشگی می‌باشد. این خستگی به شکلی است که شما نیاز دارید، چندین بار در طول روز دراز کشیده و حتی یک خواب کوتاه نیمروزی داشته باشید. در بیماری‌های تیروئیدی حتی اگر فردی در طول شب خواب کاملی داشته باشد، بازهم در طول روز احساس خستگی مفرط خواهد کرد.

غده تیروئید مسئول تولید انرژی در بدن می‌باشد، و این غده را اصطلاحاً مولد یا ژنراتور متابولیسم بدن می‌نامند. خستگی دائمی معمولاً در افرادی که از پرکاری غده تیروئید رنج می‌برند مشاهده می‌شود، همچنین این افراد به دلیل بالا بودن تولید انرژی در بدنشان دارای علائمی نظیر عدم تمرکز، وحشت‌زدگی و عصبی بودن نیز هستند.

یک روانشناس با اشاره به اینکه اکثر افرادی که مشکل تیروئیدی دارند از افسردگی نیز رنج می‌برند گفت: تنها در صورت آزمایش خون می‌توان افسردگی را از بیماری تیروئیدی تشخیص داد.

صمدی بابیان اینکه افسردگی می‌تواند نشانه بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جسمی و روانی باشد افزود: تیروئید هم می‌تواند به‌طور همزمان مبدأ بسیاری از مشکلات نظیر استرس، تغییر رژیم غذایی، دیگر تغییرات هورمونی و افسردگی نیز باشد. وی ادامه داد در صورت تشخیص غلط مشکلات بسیاری برای افراد ایجاد می‌شود، زیرا داروهای ضدافسردگی تأثیر بسیار منفی بر روی عملکرد تیروئید دارند.

یک فوق تخصص غدد گفت: گواتر به معنای بزرگی غده تیروئید است، در برخی موارد، همزمان با بزرگ شدن اندازه غده، تیروئید دچار کم‌کاری و پرکاری می‌شود و البته در بسیاری موارد، این غده باوجود بزرگ شدن اندازه، هیچ‌گونه اختلالی در عملکرد ندارد.

دکتر رضوی با اشاره به اینکه وقتی غده تیروئید بیش از حد بزرگ شود، به نوعی جلوی گردن برجسته می‌شود افزود: اولین و مهم‌ترین نکته در مورد گواتر این است که نباید با مشاهده آن مضطرب شد، زیرا عموماً خطر چندانی فرد را تهدید نمی‌کند.

وی، کمبودید را یکی دیگر از علت‌های این بیماری برشمرد و اظهار کرد: در سال‌های اخیر با اضافه شدنید به نمک خوراکی، مشکل کمبودید در بسیاری از مناطق ایران رفع شده است.

دکتر رضوی به التهاب تیروئیدی اشاره و افزود: فرد در اثر سرماخوردگی به التهاب تیروئید دچار می‌شود که با بزرگی تیروئید و درد در ناحیه گلو همراه است.

وی گفت: در بیشتر مواردی که گواتر همراه با پرکاری تیروئید است، فرد دچار بیماری گریوز است. این بیماری از انواع بیماری‌های خود ایمنی است که به دلیل اثر آنتی‌بادی‌های تحریک‌شده روی غده تیروئید ایجاد می‌شود، آزمایش خون و اندازه‌گیری هورمون‌های تیروئید در خون کم‌کاری، پرکاری یا طبیعی بودن کار تیروئید را مشخص می‌کند.

این فوق تخصص غدد بابیان اینکه یکی دیگر از بیماری‌ هایی که ارتباط نزدیکی با علائم بیماری تیروئید دارد را می‌توان بیماری هاشی موتو   نام برد  وافزود: در این بیماری،سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی‌ هایی می‌سازدکه غده تیروئید راتخریب و غده تیروئید راتحت تأثیر قرار می‌دهد. در بیماری هاشیموتو (تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن)، سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند. گاهی این التهاب منجر به کاهش فعالیت غده تیروئید(هیپوتیروئیدیسم)می‌گرددکه پزشک از روی آزمایش عملکرد تیروئید، این بیماری را شناسایی می‌کند. درمان بیماری هاشیموتو با جایگزین کردن هورمون تیروئید انجام می‌گیرد.

وی به "گره‌های تیروئیدی " اشاره و خاطرنشان کرد: از آنجا که در برخی موارد گواتر ساده نیست (یعنی بافت تیروئید به صورت یکنواخت افزایش نیافته و تیروئید را بزرگ نکرده است)، غده تیروئید دارای گره‌های ریز و درشت است.

رضوی، علائم کم کاری این بیماری را بی حوصلگی، خواب آلودگی، افسردگی، پرخاشگری، تغییرات خلقی، کاهش انرژی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن برشمرد.

وی گفت: پرکاری تیروئید با اضطراب، داشتن انرژی زیاد، وزن کم و پرکاری دانست.

افراد مشکوک به این بیماری با دادن آزمایش خون (اندازه‌گیری هورمون‌های تیروئید در خون) و سونوگرافی می‌توانند از کم‌کاری، پرکاری یا طبیعی بودن کار تیروئید خود آگاه شوند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار