مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با تکمیل پروژه سیستم روشنایی جاده خلخال به اسالم بهار سال آینده چراغ های گردنه الماس در این جاده روشن خواهد شد.
کد خبر: ۱۷۳۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ 01 February 2016

به گزارش ایرنا ، علی یوسف زاده روز یکشنبه در بازدید از عملیات برفروبی در گردنه الماس واقع در جاده خلخال به اسالم افزود: در پروژه سیستم روشنایی این جاده چراغ های مه شکن در مسیری به طول 12 کیلومتر نصب و مشکل تردد در این جاده همیشه مه آلود برطرف خواهد شد.
وی دلیل طولانی شدن زمان اجرا و بهره برداری از پروژه سیستم روشنایی این جاده را انجام پاره ای تغییرات در سازه پروژه و استفاده از کابل زیرزمینی به جای کابل های هوایی با هدف افزایش ایمنی خط انتقال نیروی برق و پیشگیری از قطع برق مسیر در مواقع بحرانی و وزش شدید باد و طوفان ها ذکر کرد.
یوسف زاده اظهار کرد: تغییر در سیستم خط انتقال برق سیستم روشنایی این جاده 10 میلیارد ریال هزینه اجرای پروژه را افزایش داده ولی ضریب مقاومت خط انتقال برق در مقابل شرایط سخت جوی منطقه را بالا برده است.
وی با بیان اینکه برای تکمیل و بهره برداری کامل از سیستم روشنایی جاده زیبای خلخال به اسالم بیش از 30 میلیارد ریال هزینه می شود افزود: نصب پایه چراغ های 9 و 12 متری کنار جاده بر اساس پیش بینی وزش باد با سرعت 220 کیلومتر در ساعت طراحی شده
است.
مدیر راهداری استان اردبیل همچنین به بهره برداری از ساختمان جدید راهدارخانه الماس خلخال در سال آینده اشاره کرد و گفت: محدودیت فصل کاری همراه با حساسیت بالا در اجرای سازه پروژه برای افزایش مقاومت سازه در مقابل وزش باد شدید از عوامل طولانی شدن زمان اجرای این پروژه است.
وی با قدردانی از تلاش راهداران اداره راه و شهرسازی خلخال افزود: گردنه الماس خلخال سخت ترین و صعب العبورترین گردنه استان اردبیل بوده و شرایط سخت جوی ارائه خدمات راهداری را سخت تر کرده است.
او اظهار کرد: علاوه بر تلاش شبانه روزی راهداران در برفروبی و بازگشایی جاده خلخال به اسالم این مسیر برفی و کولاک گیر در چهار ماه گذشته بیش از 800 تن نمک برای مقابله با پدیده یخبندان سطح جاده در حوزه استحفاظی خلخال بکار گرفته شد.
وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ رانندگی صحیح در جاده های برفی و حرکت بر سطح یخ زده جاده با زنجیر چرخ توسط رانندگان عبوری از محورهای کوهستانی و برفگیر استان اردبیل گفت :استفاده از نمک برای از بین بردن سطح یخ زده جاده ها علاوه بر از بین بردن سطح آسفالت جاده صدمه شدیدی به طبیعت اطراف جاده و محیط زیست راه ها از جمله طبیعت زیبا و جنگلی جاده خلخال به اسالم وارد می کند.
یوسف زاده گفت: اعلام مسدود بودن جاده در مواقع بارش های سنگین برف با هماهنگی مسوولان اداره راه و شهرسازی شهرستان تالش صورت گرفته و همکاری مسوولان این اداره با اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در بازگشایی ، برفروبی و یا هدایت در راه ماندگان جاده قابل تقدیر است.
به گفته او ، 23 کیلومتر از مسیر 70 کیلومتری جاده خلخال به اسالم در حوزه استحفاظی و راهداری اداره راه و شهرسازی خلخال و 47 کیلومتر نیز در حوزه گیلان واقع شده است.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان همچنین با اشاره به وجود برف سنگین در
مسیر مسدود اعلام شده خلخال به پونل در استان گیلان بیان کرد: ارتفاع برف در برخی از نقاط برف گیر این جاده بیش از هفت متر بوده و با توجه به خطر احتمال سقوط بهمن بازگشایی این مسیر قبل از پایان زمستان و یا تعطیلات نوروز بعید است.
وی اظهار کرد: شرایط جوی جاده خلخال به اسالم و گردنه الماس از طریق دوربین های کنترل شرایط جوی در اردبیل رصد می شود و اعلام باز و یا مسدود بودن جاده در مواقع بحرانی هوا فقط از طریق مرکز اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان صورت می گیرد.
شهرستان خلخال در 105 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار