طی سال‌های اخیر کارشناسان تأکید داشته‌اند که عملکرد بهزیستی اردبیل درزمینهٔ مواجه با آسیب اجتماعی نیازمند نگاه علمی است. موضوعی که بالاخره ورود به چارچوب آن در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۱۷۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰ 30 January 2016
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان اردبیل صبح شنبه سه ماه بعد از تودیع و معارفه بهزاد ستاری تشکیل شد.

هرچند این نشست در آستانه دهه فجر برگزار شد و بیشتر به تشریح برنامه‌های افتتاحی و اقدامات و عملکرد این نهاد اجرایی در ۹ ماه گذشته اختصاص داشت اما اقدام ستاری در مقایسه با مدیرانی که بیشتر از دو سال از تودیع و معارفه‌شان سپری شده و هیچ نشست مشترکی با اصحاب رسانه به‌عنوان دیده بان جامعه نداشته‌اند درخور توجه است.

در این جلسه طبق روالی که به‌ندرت دیده می‌شود بخش مهمی از سؤالات از عملکرد این دستگاه اجرایی نه صرفاً با تریبون همیشه روشن مدیرکل بلکه با مشارکت تمامی معاونان و روسای ادارات بهزیستی پاسخ داده شد تا نمادی از مشارکت یک مجموعه اداری در پاسخگویی به افکار عمومی را تداعی کند.

بهزاد ستاری در ابتدای صحبت‌های خود دوباره ‌ضرورت نگاه علمی و تخصصی در مجموعه بهزیستی تأکید کرد و گفت: ما حتی پایش هایی از عملکرد خودمان را آغاز کردیم و برای اولین بار فعالیت‌های مددکاری استان به‌صورت تخصصی پایش می‌شود.

وی بابیان اینکه کارشناسان به‌صورت تصادفی به شهرستان‌ها سفر می‌کنند و وضعیت فعالیت‌ها را موردبررسی قرار می‌دهند، تأکید کرد: علاوه بر این آموزش مستمر مددکاران را به‌صورت حضوری و غیرحضوری آغاز کردیم.

تأکید این مدیرکل به تغییر روند یکی از سنتی‌ترین وظایف بهزیستی آنجا قابل‌توجه است که ستاری معتقد است مددکاری باید به علم روز مجهز شود و از شیوه‌های سنتی به دور باشد.

وی افزود: علاوه بر این هرسال دو بار طرح سنجش میزان رضایتمندی از جامعه هدف را اجرا خواهیم کرد تا خود مردم به ما بگویند چقدر در ارائه خدمات موفق بودیم و به چه بخش‌هایی باید توجه داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان به قراردادهای پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی مختلف اشاره کرد که باز به دنبال سنجش و تحلیل وضع موجود است و به‌عنوان‌مثال دو موضوع علل شیوع معلولیت زیر ۱۴ سال و علل کودک‌آزاری آماده انجام است.

ستاری درعین‌حال چنانکه در مدت سه‌ماهه حضور خود در مجموعه بهزیستی اثبات کرده به‌ضرورت توسعه فعالیت‌های این نهاد خدمت رسان با مددگیری از فعالیت‌های بین بخشی تأکید کرد.

موضوعی که می‌تواند علاوه بر جلوگیری از موازی کاری‌ها و دخالت‌های چند دستگاه در یک موضوع زمینه استفاده بهینه از امکانات را فراهم سازد.

بر همین اساس بهزیستی استان اردبیل تفاهم‌نامه‌های همکاری با شبکه بهداشت استان، ثبت‌اسناد، جهاد دانشگاهی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه محقق اردبیلی و آموزش‌وپرورش استان منعقد کرده است.

در پی ارائه آمار و عملکرد این مجموعه مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در اولین جلسه خود با نمایندگان افکار عمومی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که نقد را چطور می‌بیند و چقدر به آن انتقاد دارد، تأکید کرد: بنده از نقد توأم با تحلیل و مستندات استقبال می‌کنم.

مدیرکل بهزیستی استان تأکید کرد: در برخی مواقع نقدهایی مشاهده می‌شود که بدون آگاهی و اطلاع کافی از اقدامات است اما اگر رسانه‌ای ما را با مستندات نقد کند نه‌تنها می‌پذیریم بلکه استقبال هم خواهیم داشت.

شناسایی گروه‌های پرخطر در آستانه ازدواج

بر اساس طرح و برنامه‌هایی که بهزیستی استان طی چند ماه اخیر روی آن متمرکزشده موضوع پیشگیری از معلولیت به جد مورد تأکید قرار گرفته است.

تا جایی که در این جلسه معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان طرح مشاوره ژنتیک را یکی از اقدامات ضروری عنوان کرد و افزود: در پی تفاهم‌نامه با ثبت‌اسناد این طرح در درمانگاه سید حاتمی اردبیل اجرا می‌شود.

طاهره رزاق پور که معتقد به پیشگیری به هنگام از معلولیت است تأکید کرد: درواقع با یک پرسشنامه ۱۵ دقیقه‌ای گروه‌های پرخطر از بین زوج‌های در آستانه انتخاب شناسایی می‌شوند و به مشاوران ژنتیک ارجاع داده می‌شوند.

وی بابیان اینکه طرح مشاوره و شناسایی گروه‌های پرخطر در بین دانش آموزان و برای گروه‌های سنی ۱۵ الی ۲۵ ساله نیز انجام می‌شود، افزود: علاوه بر آگاهی بخشی و آموزش در مدارس امسال به‌صورت پایلوت این طرح در مدارس اردبیل اجرا شد.

وی هدف از طرح را شناسایی دانش آموزان پرخطر که ناقل بیماری‌های ژنتیکی هستند دانست و تأکید کرد: این گروه از دانش آموزان کارت مخصوصی دریافت می‌کنند تا هنگام ازدواج مشاوره و آزمایشات لازم را دریافت کنند.

تخصیص مسکن برای دو معلوله ها

درعین‌حال معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مسکن معلولان به‌منظور تأکید به گستره خدمات‌رسانی تصریح کرد: ۸۰ درصد خدمات بهزیستی به معلولان ارائه می‌شود و اگر ضوابط را رعایت کنند برای خدمت مسکن مشکلی نداریم.

علی نیک‌سرشت بابیان اینکه سال گذشته ۳۷ واحد مسکن معلولان تحویل‌شده و امسال در دهه فجر ۳۰ واحد تحویل می‌شود، اضافه کرد: از این تعداد ۱۲ مورد اختصاص به خانواده‌های دو معلوله است.

وی ازجمله تسهیلات ویژه مسکن معلولان را پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض در شهر و ۱۸۰ میلیون ریال در روستا به مسکن خانواده‌های دو معلوله و بیشتر عنوان کرد و افزود: سهمیه ما در شهر ۱۹ واحد و در روستا ۳۲ واحد بود که توانستیم ۱۰ مورد در شهر و دو مورد در روستا را آماده کنیم.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان درعین‌حال به ۴۴ واحدی خیر ساز پیله سحران در اردبیل نیز اشاره کرد و متذکر شد: زمین این پروژه از راه و شهرسازی اخذ شده و به‌زودی کلنگ زنی می‌شود.

تعیین تکلیف کودکان در زندان

درعین‌حال معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل با طرح اظهارات قابل‌توجهی ازجمله اقدامات حوزه کاری خود را ارائه مشاوره و خدمات مددکاری خط ۱۲۳ به چند گروه آسیب‌دیده عنوان کرد.

خسرو امیدوار بابیان اینکه بیشترین خدمات ما به زنان آسیب‌دیده، سرپرست خانواده، زنان مطلقه و بدون همسر و مردان ازکارافتاده ارائه می‌شود، افزود: حتی مراکز موقت برای نگه‌داری گروه‌های آسیب‌دیده تدارک دیدیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر خدمات بهزیستی برای زندانیان صحبت‌های همتایان خود در خصوص آموزش‌های کارگاهی به زندانیان و ارائه تسهیلات به زندانیان ترخیص شده را این‌طور تکمیل کرد که بهزیستی توانسته است تکلیف کودکان مادران زندانی را مشخص کند.

به گفته امیدوار در پی بازدید از بند نسوان بلاتکلیفی کودکان مادران زندانی به جد موردتوجه قرار گرفته و در ادامه به همین منظور مهدکودکی در زندان ایجاد شده است تا حداقل این کودکان ساعاتی را در آن سپری کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی تصریح کرد: ما حتی یک‌سوم هزینه مهدکودک، کودکی که والدین وی در زندان به سر می‌برند را تأمین می‌کنیم و در طول مدت زندانی بودن سرپرست خانوار به اشکال مختلف خانواده وی را حمایت می‌کنیم.

فقط ۴۵ درصد معابر برای معلولان قابل‌استفاده است

سرفصل سؤالات و پاسخ‌های نشست دوساعته مدیرکل بهزیستی استان که بیشتر به موضوع معلولیت اختصاص داده شده بود این بار به موضوع مناسب‌سازی معابر پرداخت و در پاسخ به سؤال خبرنگاران از آخرین وضعیت مناسب‌سازی معاون امور توان‌بخشی بهزیستی استان گفت: با پیگیری‌های چند سال اخیر اقداماتی صورت گرفته است.

علی یعقوبی تصریح کرد: در حال حاضر فقط ۴۵ درصد از معابر و دستگاه‌های دولتی قابل‌استفاده برای معلولان است و بسیاری از دستگاه‌ها ورودی ساختمان، سرویس بهداشتی و پارکینگ خود را مناسب‌سازی کرده‌اند.

وی بلاتکلیفی مناسب‌سازی را مربوط به ساختمان‌های قدیمی دانست و در اظهارات قابل‌توجهی گفت: در چنین اداراتی حتی شده مدیر به همکف مراجعه می‌کند و به امور معلول رسیدگی می‌کند.

هرچند این اتفاق بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد اما خوش‌بینی بهزیستی استان آنجا است که مناسب‌سازی در ساخت‌وساز برای اخذ پایان کار از سوی نظام‌مهندسی ساختمان اجباری شده است و این می‌تواند حداقل بهبود وضعیت ساختمان‌های جدید را تضمین کند.

آسیب‌شناسی خدمات بهزیستی

درعین‌حال که بهزیستی به نگاه تخصصی سایر دستگاه‌ها برای خدمت‌رسانی تأکید دارد، رئیس اداره بازرسی و عملکرد بهزیستی استان از اجرای طرح‌های گسترده حتی برای ارزیابی عملکرد خود دستگاه خبر داد.

سید جلال جامبر تصریح کرد: ما نظارت بر خدمات مراکز غیردولتی را آغاز کردیم و فعالیت‌های بهزیستی را باهدف ارتقا سطح خدمات آسیب‌شناسی می‌کنیم.

وی به‌نظام‌نامه‌های مختلف در این راستا اشاره و تأکید کرد: نظارت سطح به سطح، نظارت بر مراکز غیردولتی و نظارت بر خود سازمان به کمک نظام‌نامه‌ها انجام می‌شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار