جانشین فرماندهی سپاه انصارالحسین(ع) گفت: نقش گردان‌های آتش در دوران دفاع مقدس مغفول مانده است.
کد خبر: ۱۷۰۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 26 January 2016

جانشین فرماندهی سپاه انصارالحسین(ع) گفت: نقش گردان‌های آتش در دوران دفاع مقدس مغفول مانده است.

به گزارش تسنیم ، سردار مهدی فرجی  در نشست خبری خود با اشاره به نقش گردانهای آتش اظهار داشت: 3 گردان توپخانه، ادوات و ضد زره و پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس فعال بودند که مجموعه آنها پشتیبانی کننده رزمندگان در خط، عملیات و هوایی را برعهده داشتند که اگر به صورت کلاسیک آن را توصیف کنیم در جنگ 3 عنصر نیروی پیاده، مانور نیرو و حرکت آن به طرف هدف و پشتیبانی آتش وجود داشت.

فرجی بیان کرد: اکنون نوع آتش‌ها با دوران دفاع مقدس فرق کرده که تفاوت آن به سبب دقت در نوع برخورد و هدف‌ها است در غیر این‌صورت این 3 عنصر در تمام دوران‌ها وجود داشته و زمانی رزم موفق می‌شود که پشتیبان آتش داشته باشد و متأسفانه نقش این گردانها دوران دفاع مقدس مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه آتش مستمر، آتش تهیه و ضد تهیه اصطلاح های موجود در این گردان است، گفت: هر یگان عمل کننده‌ای اگر می‌توانست تمرکز آتش قوی داشته باشد موفق بود و یکی از دلایل موفقیت لشگر انصارالحسین(ع) همدان نیز به سبب هماهنگی تطبیق آتش بود.

فرجی عنوان کرد: این لشگر به سبب دارا بودن افراد متصص و مجرب توانشست در بسیاری از عملیات‌ها به سبب استفاده خوب از آتش و توپخانه تلفات سنگینی از دشمن بگیرد.

وی با بیان اینکه عملیات کربلای 5 حدود 75 روز مقاومت جانانه رزمندگان استان را به دنبال داشت، افزود: یکی از امتیازاتی که به گردانهای آتش تعلق می‌گیرد، نقش آتش در کربلای 5 است به گونه ای که فرمانده کل سپاه نیز فرماندهی مرکز تطبیق آتش را در کربلای 5 برعهده داشت.

جانشین فرماندهی سپاه همدان اظهار داشت: یکی از سخت ترین عملیات‌های 8 سال کربلای 5 در شلمچه بود و یکی از استثنا ترین عملیات‌هایی که نیروهای جمهوری اسلامی به خوبی و به موقع از گردانهای آتش استفاده کرد در این عملیات بود به گونه ای که گردانهای ادوات و توپخانه ما جهنمی را برای دشمن ایجاد کردند و استان همدان به سب نقش بی بدیلی که در کربلای 5 داشت بیش از هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد و این حجم شهدا به لحاظ حضور زیاد آنها بود.

فرجی گفت: استان همدان به لحاظ نیروهای قوی، شهادت طلب و با شهامت 75 روز را در کربلای 5 دفاع کرد و نقش گردانهای آتش همدان در این عملیات پررنگ بود، با وجود اینکه سلاح‌های ادواتی دشمن 5 برابر ایران بود ولی به لحاظ استفاده صحیح و استفاده از افراد متخصص و دیده بان توانستیم در این عملیات موفق باشیم.

وی با بیان اینکه بعد از جنگ نگران بودیم که این گردانها به چه سرنوشتی دچار می‌شوند، تصریح کرد: اکنون این گردانها با حضور بهترین جوانانی که در اختیار داریم هدایت می‌شوند و پیشکسوتان این گردانها به توانایی این جوانان اذعان دارند، ضمن اینکه جوانان ما آخرین دستاوردها و تخصص‌های مرسوم در جهان را در این گردان به اختیار گرفته و از آن استفاده می‌کنند.

فرجی با اشاره به اینکه دو تن از شهدای ما نقش اساسی در گردان داشتند، بیان کرد: شهید ناصر عبدالهی و محمد ظاهر عباسی و شهید رفیعی در راه اندازی گردانهای آتش نقش بسزایی داشتند و در والفجر 5 توانایی خود را نشان داد که در برخی عملیاتها که به خوبی از این گردانها استفاده کردیم نتیجه خوبی حاصل شد ولی در برخی عملیاتها به به لحاظ ضرب العجل بودن عملیات و شرایط منطقه نتوانستیم به خوبی عمل کنیم.

وی افزود: نقش شهید ناصر عبدالهی به یادماندنی است و این شهید گرانقدر فردی بود که هیچ گاه در برابر مشکلات و سختی واحدی که در آن فعالیت می‌کرد اعتراض نکرد و کسانی که در این واحد عمل می کنند را جهادگران بی سنگر می‌نامیم که به نقش آنها کمتر پرداخته شده است.

فرجی اظهار داشت: نخستین دیده بان سپاه شهید محمد منوچهری، جوان پرشور و 18 ساله ای بود که احساس کرد خلأ در آتش داریم و در ارتش به دنبال فراگیری حرفه دیده‌بانی بود و به عنوان یکی از بهترین دیده بانها در غرب کشور شناخته شد و به محمد گرا معروف بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم در این یادواره به این موضوع و شهدای گرانقدر پرداخته شود، گفت: سردار حسام ، بادامی و غیره تربیت شده شهید منوچهری هستند که این شهید در آخرین روزهای عمرش در قصر شیرین به قلب دشمن شتافت و در نهایت با آر پی جی به جنگ با دشمن رفت و سر ایشان از تنشان جدا شد و این گونه به شهادت رسید.

سردار فرجی با اشاره به اینکه این یادواره مردمی است، افزود: چرا که افرادی که برگزار کننده آن هستند پیشکسوت، بسیجی و از مردم هستند که عاشقانه نسبت به تعهد خود به شهدا یادواره را برگزار می‌کنند.

وی تصریح کرد: این گردان اکنون بیشتر در بحث مستشاری و آموزش گردان توپخانه همدان فعالیت دارد و در آن موفق بوده است.

فرجی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر شهادت افشاری، عنوان کرد: این خبر که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد، ضمن اینکه شهادت حسین بابایی نیز از مواردی بود که هفته گذشته مطرح شد ولی صحت نداشت.

وی تصریح کرد: سردار شهید همدانی به این 3 گردان اعتقاد عجیبی داشت و در زمانی که فرماندهی یگان ما را برعهده داشت ارزش زیادی را برای سلامت نیروها قائل بود و همیشه انتظار داشت نیروها سلامت باشند و در این شیوه همانند شهید کاظمی بودند.

فرجی با اشاره به اینکه ممکن است این شائبه ایجاد شود که چرا یادواره ها در ایام نزدیک به انتخابات برگزار می‌شود، عنوان کرد: اینگونه نیست و اکثر یادواره‌ها همیشه رد فصل چهارم سال برگزار می‌شوند، ضمن اینکه بهره برداری ما از یادواره‌های شهدا برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌ها خواهد بود، چرا که شان شهدا بسیار بالاتر از آن است که تبلیغی برای گروه خاصی باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار