مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام از اعزام چهار تیم باستان‌شناس به‌منظور انجام مطالعات باستان‌شناسی در قالب طرح موسوم به سامانه گرمسیری به نوار مرزی شهرستان‌های ایوان، مهران و دهلران خبر داد.
کد خبر: ۱۶۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 21 January 2016

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام از اعزام چهار تیم باستان‌شناس به‌منظور انجام مطالعات باستان‌شناسی در قالب طرح موسوم به سامانه گرمسیری به نوار مرزی شهرستان‌های ایوان، مهران و دهلران خبر داد.

به گزارش تابناک ایلام:منطقه ایلام، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام، «عبدالمالک شنبه‌زاده» با اشاره به اجرای طرح آب‌رسانی و انتقال آب سامانه گرمسیری در استان، اظهار کرد: چهار تیم از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به‌منظور انجام پژوهش‌ها و کاوش‌های نجات بخشی به استان اعزام‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه این مناطق در نوار مرزی استان از منظر مطالعات باستان‌شناسی به‌ویژه باستان‌شناسی پیش‌ازتاریخ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی کشور است و انجام پروژه‌های عمرانی فصل مشترک‌های زیادی با مواریث فرهنگی خواهد داشت، گفت: عملیات نجات بخشی دو فاز عملیات میدانی دارد که فاز اول آن بررسی و شناسایی است و نتایج آن به فاز دوم، شامل کاوش‌های باستان‌شناسی منجر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: مناطق مرزی استان ایلام از منظر مطالعات باستان‌شناسی پیش‌ازتاریخ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل حساسیت زیادی در این زمینه وجود دارد.

شنبه زاده افزود: بیشتر میراث فرهنگی این مناطق مربوط به دوران پیش‌ازتاریخ و دوران تاریخی است و بررسی و شناسایی و نجات بخشی آن‌ها پیش از اجرای طرح سامانه گرمسیری، ضروری است.

وی اظهار کرد: تیم‌های باستان‌شناسی اعزامی به‌صورت پیمایشی، محدوده را موردبررسی قرار داده و از نتایج بررسی‌های گذشته نیز که به‌صورت سازماندهی‌شده و یا پراکنده در این منطقه انجام‌شده است، استفاده می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: با توجه به اینکه اجرای این پروژه در نوار مرزی استان قرارگرفته است و مناطق پرخطر و میادین مین محسوب می‌شوند ازاین‌رو قرار است برای رعایت مسائل امنیتی تیم‌های متخصص همراه باستان شناسان به منطقه اعزام شوند.

شنبه زاده افزود: اعضای این تیم‌ها شامل افراد متخصص و عمدتاً بومی است و انجام مطالعات باستان‌شناسی هر گروه حدود 35 روز به طول خواهد انجامید.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های استان ایلام برای تأمین آب، اجرای طرح سامانه گرمسیری است که به‌منظور انتقال آب رودخانه سیروان از استان کردستان آغاز و تا رودخانه چنگوله مهران ادامه دارد. استان ایلام یک هزار و 500 اثر و ابنیه تاریخی و فرهنگی منحصربه‌فرد دارد که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است./ف

منبع:ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار