بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۶۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 12 January 2016
تکذ‌یب تایید صلاحیت ‌حسن خمینی 

یکی از اساتید حوزه علمیه گفت: تایید صلاحیت علمی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی بر عهده فقهای شورای نگهبان است.
در پی مطرح شدن نام آیت‌الله دیباجی اصفهانی مبنی بر تایید اجتهاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، دفتر ایشان اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:
حضرت آیت‌الله سیدمحمدتقی دیباجی اصفهانی روز یکشنبه 20 دی ماه 1394 در پاسخ به سئوال خبرنگار مجله حریم امام(ره) درباره اجتهاد حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی فرمودند: «ضمن احترام به ایشان که از منسوبین بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) هستند، تایید صلاحیت ایشان طبق قانون اساسی بر عهده فقهای محترم شورای نگهبان است.»


افزایش نرخ بیکاری در قم

با وجود اینکه نرخ بیکاری در زمستان سال 93 از 11.5 درصد به 10.8 درصد در فصل بهار سال 94 کاهش پیدا کرده است اما نرخ بیکاری 15 استان افزایش یافته است، قم جمله استان هایی هستند که در دوره زمانی مذکور با افزایش نرخ بیکاری همراه بوده است.
به نقل از ثامن، نصر الله بازوند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با بیان اینکه هر سال باید میانگین ۱۶ هزار اشتغال ایجاد شود تا به هدف برسیم، گفت: به دنبال سند توسعه اشتغال بنا بوده است تا در پایان سال ۹۴ میزان بیکاری به ۷.۴ دهم درصد برسد که این با کش و قوس‌هایی همراه بوده است.
وی تصریح کرد: علت افزایش نرخ بیکاری در قم ناشی از کاهش سرمایه گذاری است که باعث کاهش فرصت‌های شغلی می‌شود همچنین کاهش بهره وری و امکان استفاده کمتر از ظرفیت واحد‌های خدماتی و تولیدی و رکود فضای کسب و کار و نداشتن سرمایه در گردش و عدم تناسب نیاز بازار کار و توانایی و مهارت جویندگان کار موجب افزاریش نرخ بیکاری شده است.
ورود بی رویه کالای های چینی که در این دوسال افزایش پیدا کرده  قم را نیز مانند همه استان های کشور تحت تاثیر قرار داده که یکی از عوامل اصلی بیکاری در قم محسوب می شود زیرا حمایت از تولید کنندگان داخلی و تولید کالای مرغوب و با قیمت مناسب می‌تواند موجب رونق کسب و کار شده و حمایت از سرمایه ملی را در پی داشته باشد.


مذاکره مستقلین و اعتدالگرایان با لاریجانی 

رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان از مذاکره و هم‌اندیشی این جبهه با علی لاریجانی خبر داد.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قدرتعلی حشمتیان با اشاره به ملاقات روز گذشته جبهه مستقلین و اعتدالگرایان با علی لاریجانی اظهار داشت: در این دیدار در رابطه با هم‌اندیشی جبهه مستقلین، صدای ملت و پیروان ولایت بحث و تبادل نظر شد و بنده نیز در این دیدار گزارشی از نحوه راه‌اندازی جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ارائه کردم.
حشمتیان ادامه داد: بنده همچنین با توجه به اینکه لاریجانی از قم به صورت مستقل وارد انتخابات شده است، از وی درخواست کردم تا مذاکرات و هم‌اندیشی داشته باشیم، وی نیز پیشنهاد مذاکرات را پذیرفت و بر همین اساس مذاکرات به صورت مستمر انجام خواهد شد.
به گفته حشمتیان جبهه مستقلین چندی پیش با آیت‌الله هاشمی دیدار و گفت‌وگو داشته است و در آینده نزدیک نیز ملاقاتی با سیدحسن خمینی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: ما هفته آینده نیز به همراه شورای مرکزی جبهه مستقلین و اعتدالگرایان به دیدار رئیس مجلس خواهیم رفت.


کمبود پارکینگ در قم

 نعمت الله عواطف رستمی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برخی اقدامات شورای اسلامی شهر قم، ایمن سازی پارک‌ها را از دغدغه‌های اعضای این شورا دانست و اظهار داشت: با بروز حادثه‌ای که در دو بوستان قم اتفاق افتاد ما را بر آن داشت تا به ایمن‌سازی پارک‌ها و فضا‌های سبز اقدام کنیم.
به نقل از مهر، وی با بیان اینکه مبلغی حدود ۵ میلیارد تومان برای این امر تصویب شده و شهرداری موظف شد طی مناقصه‌ای، شرکتی را برای انجام این کار اتنخاب کند، افزود: نقاط ناایمن شناسایی شده و تا کنون بیش از ۳۲ بوستان در مناطق مختلق شهر در حال ایمن سازی هستند که به طور میانگین ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در خصوص حمل و نقل شهری نیز با توجه به اینکه از نبود زیرساخت در این زمینه رنج می‌بریم، تصریح کرد: ظرفیت اسمی مورد نیاز قم ۵۰۰ دستگاه اتوبوس است و اخیرا نیز ۵۰ دستگاه به ناوگان اتوبوس رانی اضافه شده است. اتوبوس و تاکسی تنها مشکل حمل و نقل نیست بلکه اقدامات دیگری چون تملک خیابان‌ها، حل گره‌های ترافیکی شهر در راستای روان سازی حمل و نقل صورت می‌گیرد.
عواطف رستمی در ادامه به کمبود فضای پارکینگ در شهر پرداخت و گفت: پارگینگ‌های خوبی در سطح شهر قم چون پارکینگ زائر با یکهزار و ۸۲۰ فضای پارک و در پارکینگ شرقی حرم مطهر ۱۳۰۰ جای پارک وجود دارد اما کافی نسیت. پارکینگ شهید کاظمی نیز در سال‌های آینده احداث خواهد شد که ظرفیت حدود ۳ هزار خودرو را دارد.


پاسخ دفتر یکی از مراجع به شایعات اخیر

دفتر آیت الله علوی گرگانی با انتشار بیانیه ای نقل قول های رسانه های اصلاح طلب مبنی بر تایید صلاحیت سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری، توسط ایشان را رد کرد.
در بیانیه دفتر این مرجع تقلید آمده است: با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و با توجه به پخش اخباری مبنی بر تأیید معظم له نسبت به برخی کاندیداها اعلام می گردد. علیرغم احترام به تمام کاندیداهای محترم مخصوصا روحانیون و فضلای حوزه های علمیه سراسر کشور و بالاخص مدرسین حوزه علمیه قم، معظم له نسبت به رد یا تأیید هیچ یک از نامزدهای محترم اظهار نظری نکرده و نخواهند کرد و همانند دوره های گذشته در این امور اظهار نظر نمی کنند لذا هر گونه اخباری در این خصوص مقرون به صحت نمی باشد و انتساب های داده شده در برخی سایت ها صحیح نیست.


صدور بیش از 35 هزار کارت هوشمند ملی 

مدیرکل ثبت احوال استان قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، 37 هزار و 294 مورد درخواست صدور کارت هوشمند ملی به ثبت رسیده که 35 هزار و 741 مورد آن صادر و 20 هزار و 105 مورد آن تحویل متقاضیان شده است.
به نقل از ایرنا، خلیل مرادی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم با افزایش و سرعت بخشیدن ثبت نام و صدور کارت هوشمند، در دو سال آینده به طور کامل این طرح را تکمیل و اجرایی کنیم. در این مدت تعداد 20 هزار و 131 مورد ولادت در استان قم به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک هزار و 591 مورد معادل 9 درصد افزایش داشتیم.
وی افزود: در این مدت همچنین در هر ماه دو هزار و 237 مورد ثبت ولادت نوزاد داشتیم که به صورت روزانه 73 مورد ولادت در قم به ثبت رسیده است که 98 درصد آن شهری و دو درصد روستایی است.
مرادی اظهار داشت: در این مدت همچنین هفت هزار و 350 مورد ازدواج در استان ثبت شده است. همچنین تعداد چهار هزار و 224 مورد وفات در قم به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: در این مدت 22 هزار و 449 مورد شناسنامه بزرگسال، 20 هزار و398 شناسنامه نوزاد و سه هزار و 528 شناسنامه المثنی صادر و 358 مورد تغییر نام و 852 مورد تغییر نام خانوادگی در استان انجام شده است. همچنین 684 مورد تنظیم سند ولادت اتباع خارجی و صدور گواهی و 249 مورد هم سند وفات این اتباع در قم ثبت شده است.


رئیس شورا در عراق؛ اعضای شورا بی‌خبر

در حالی‌ که اعضای شورای اسلامی شهر قم از سفر رئیس شورا به عراق انتقاد می‌کنند، رئیس شورای شهر می‌گوید این سفر شخصی بوده و بار مالی برای شهرداری و یا شورای شهر نداشته است.
به نقل از فارس، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم به موضوع سفر رئیس این شورا و شهردار به عراق اشاره کرد و گفت: اگر اعضای شورای شهر بخواهند برای انجام مأموریت و سفر کاری به خارج از کشور اعزام شوند، باید در گام نخست در خود شورای شهر باید مصوب شود.
نعمت‌الله عواطف رستمی ادامه داد: در مرحله بعدی بعد از تصویب اعضای شورا، کمیته سه‌ نفره متشکل از معاون سیاسی امنیتی استاندار، نماینده وزارت اطلاعات و نماینده وزارت کشور تشکیل‌شده و در آنجا مصوب می‌شود که آیا آن عضو شورا باید به خارج از کشور سفر کند یا خیر. در پایان نیز پس از تصویب کمیته سه‌نفره، موضوع به تهران ارسال‌ شده و تأیید صادر می‌شود.
وی ادامه داد: گاهی این سفرها به دلیل فوری بودن به‌گونه‌ای است که این اقدامات انجام نمی‌شود و البته نمی‌دانم قانون در این زمینه چه می‌گوید.
عواطف رستمی با بیان اینکه اعضای شورای شهر به این نحوه مسافرت رئیس شورا انتقاد داشتند، متذکر شد: بنده در جلسه علنی نیز این موضوع را گفتم و اشاره کردم که حتی نایب رئیس شورا هم از این سفر خبر نداشت.
این درحالی است که ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم در خصوص سفرش به عراق گفت: در پی حضور عتبه عراق به قم، درخواستی از ما برای حضور در این کشور و بازدید از مدینه الزائر احداث‌شده در کربلا داشتند که ما نیز به این سفر رفتیم. سفر بنده کاملاً شخصی بوده و به هیچ عنوان هیچ هزینه‌ای را برای شورای شهر و شهرداری قم متحمل نکرده است و چون سفر بنده نیز شخصی بوده است نیاز نداشته که در جلسه علنی مطرح کنم.در این سفر شهردار قم، معاون استاندار و همچنین مسئولان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) حضور داشتند و این سفر کاملاً شخصی بوده و هزینه‌ای را به بار نیاورده است.


عضویت ۱۸  هزار نفر در اینستاگرام یک مبلغ

حجت الاسلام سیدعلی اولیایی طلبه سطح سه مرکز تخصصی تبلیع که با گرایش هنردرحال تدوین رساله علمی خود می باشد، با اشاره به فعالیت 10 ساله تبلیغی خود در عرصه فضای مجازی اظهارداشت: با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ورود طلاب و مبلغان علوم دینی در فضای مجازی به صورت کاملا خودجوش ومستقل از همه ظرفیت های شبکه های مجازی و اجتماعی برای تبلیغ و پاسخگویی به مسائل و مشکلات معتنابه هموطنانم در داخل و خارج از کشور فعال شدم.
به نقل از حوزه نیوز، وی به حضور فعال خود در شبکه « اینستاگرام((Instagram »، اشاره کرد وگفت: قریب به دوسال است در این شبکه در دو حوزه «فقه» و «احکام» با ارائه 1050  تصویرمرتبط با سوالات کاربران  فعالیت تبلیغی خود را آغاز کرده ام، بحمدلله فعالیت در این حوزه استقبال خوبی مواجه شده است بطوریکه تاکنون بیش از 18 هزار نفر در صفحه مربوط  به فقه و احکام عضو هستند.
این مبلغ علوم و معارف دینی در حوزه شبکه های اجتماعی و مجازی تصریح کرد: برخی اوقات مطالبی فقهی و اعتقادی در شبکه اجتماعی Instagram منتشر می شود که کمتر از یک ساعت قریب به هزار like  از سوی کاربران زده می شود و این نشان دهند اهمیت حضور پررنگ طلاب و فضلای حوزه های علمیه در شبکه های مجازی با این گستره عظیم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار