کد خبر: ۱۶۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 10 January 2016

به گزارش تابناک یزد، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: میزان مرگ و میر نوزاد و کودک در یزد نسبت به متوسط کشوری در وضعیتی ایده‌آل قرار دارد.


علی دهقان اظهار کرد: در مدت 9 ماهه امسال یعنی تا پایان آذر، از مجموع 21 هزار و 846 مورد زایمان استان، 53 درصد به روش طبیعی و 47 درصد نیز به صورت سزارین انجام شده‌ که تعداد موالید زنده جمعاً 21 هزار و 687 مورد بوده‌ است. به عبارتی آمار مرده‌زایی استان در 9 ماهه امسال 159 مورد بوده که این میزان در سال گذشته 223 مورد بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به میزان 15.5 مورد مرگ پری‌ناتال(مرگ از هفته 22 حاملگی تا نوزاد 29 روزه در هر هزار تولد زنده) در استان طی سال گذشته، این رقم را در سال جاری 12.17 مورد به ازای هر یک‌هزار تولد، عنوان و اظهار کرد: میانگین کشوری این آمار در سال گذشته، 19 مورد در یک‌هزار تولد زنده بوده است یا به عبارتی دیگر وضعیت استان یزد به مراتب از شرایط کشور بهتر است و حتی این شرایط در مقایسه با سال گذشته نیز مطلوب‌تر بوده است.

وی ادامه داد: شاخص استان در میزان مرگ و میر کودک (یک‌ماهه تا 59 ماهه) در سال گذشته 146 مورد بوده که در 9 ماهه امسال 80 مورد بوده که 58 مورد آن در داخل بیمارستان و 22 مورد آن در خارج از بیمارستان یعنی در جریان حوادث و سوانح یا در منزل اتفاق افتاده است.

دهقان، میزان مرگ و میر زیر 5 سال (از بدو تولد تا 59 ماهگی) کشور را 26 مورد به ازای هر یک‌هزار تولد زنده، ذکر کرد و گفت: این آمار برای استان یزد در سال گذشته 12.73 مورد و در 9 ماهه سال جاری 8.5 مورد در هر یک‌هزار تولد زنده است که فاصله‌ی زیادی از میانگین کشوری دارد.

وی به ظرفیت‌های بالای استان از لحاظ درمانی، اشاره و اعلام کرد: تعداد تخت‌های NICU (مراقبت‌های ویژه نوزادان) استان مستقر در بیمارستان‌های شهیدصدوقی و شهدای کارگر، در سال جاری نزدیک به سه برابر افزایش داشته است.

دهقان همچنین از راه‌اندازی بخش NICU بیمارستان افشار با هفت تخت تا پایان امسال خبر داد و با اشاره به اضافه شدن پنج تخت دیگر به بخش NICU بیمارستان شهید صدوقی یزد، اضافه کرد: جمعاً در شهرستان‌های مختلف و مرکز استان 14 تخت دیگر به آمار موجود اضافه خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از تجهیز بخش‌های مذکور به تجهیزات جدیدی مانند nidcap (مراقبت تکاملی یگانه نوزاد) خبر داد و تصریح کرد: این تجهیزات با کاهش نور و صدا در محیط‌های NICU و ایجاد شرایطی مانند رحم مادر برای نوزادان بستری، باعث سرعت گرفتن سلامت و بهبودی آنها می‌شود.

وی از یک‌سری اقدامات مداخلاتی که در بخش‌های NICU انجام می‌گیرد نیز یاد کرد و گفت: استان تلاش کرده تا بخش‌های NICU به صورت خانواده ‌محور باشد و به عبارتی امکان حضور خانواده‌ها در کنار نوزاد در داخل بخش نیز مهیا شود.

به گفته‌ی دکتر دهقان، از دیگر اقدامات در حال انجام‌ در بخش‌های NICU در استان را مراقبت آغوشی خواند و عنوان کرد: در این فرآیند نوزاد در آغوش مادر یا یکی از اعضای خانواده قرار می‌گیرد و حتی امکان این اقدام در شرایط بحرانی کودک با توجه به نقش این عمل در تسریع روند بهبودی و سلامت نوزاد، فراهم شده است.

وی در مورد آمار ارائه شده از سوی سازمان آرامستان‌های یزد نیز اظهار کرد: این آمار مربوط به افراد زیر 12 سال بوده و موارد مرگ آنان نیز بدون تفکیک به شورای شهر ارائه شده بود در حالی که آمار علوم‌پزشکی براساس شاخص‌های بین‌المللی ارائه شده است. خوشبختانه استان یزد نه تنها در بعد کمی بلکه به لحاظ کیفی نیز در حوزه درمان اقدامات موثری انجام داده است که مواردی از آن نیز در حوزه درمان نوزادان ذکر شد.

دهقان معتقد است: اگر مادران باردار از حمایت روحی مناسبی برخوردار شوند، زایمانی ایمن و فیزیولوژیک خواهند داشت که این شرایط در مورد کودکان و نوزادان نیز به همین منوال است و مراقبت‌های خانواده‌محور می‌تواند در ارتقای سلامت آنان بسیار تأثیرگذار باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد از بررسی علل مرگ‌ها در استان به صورت مداوم و بحث و تبادل نظر در مورد آن‌ها در قالب کمیته‌هایی خبر داد و گفت: وجود کوچک‌ترین مشکلی در روند درمان بلافاصله در جلساتی، مطرح و به صورت سیستماتیک رفع خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا در مورد تاثیر مهاجرت‌ها در آمار کنونی مرگ و میر نوزادان و کودکان استان، بیان کرد: وجود مهاجران و اتباع بیگانه در استان می‌تواند در افزایش آمار مرگ و میر استان تاثیرگذار باشد چرا که غالباً این قبیل افراد در شرایط زندگی مساعدی برخوردار نیستند.

دهقان در مورد بیماران غیر بومی که برای درمان به استان یزد عزیمت می‌کنند، گفت: برخلاف آمار مرگ مادران که در آمارهای استان محل سکونت شان لحاظ می‌شود، میزان مرگ نوزادان این قبیل افراد در محل فوتشان ثبت می‌شود، یعنی جزو آمار یزد به حساب می‌آید و این موضوع می‌تواند در امارهای فعلی یزد که قطب درمان مرکز و جنوب شرق کشور محسوب می‌شود، بی‌تاثیر نباشد هر چند که با این وجود نیز آمار فعلی استان تفاوت فاحشی با کشور دارد.

به گزارش ایسنا، کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد اخیراً با استناد به آمار 9 ماهه سازمان آرامستان‌های یزد، از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و مدیریت درمان این دانشگاه در خصوص افزایش مرگ و میر نوزادان در یزد توضیح خواسته بود. البته نمایندگان دانشگاه در این نشست، آمار منتشر شده را مغایر با آمار ثبت احوال عنوان کرده و مقرر شده بود در این خصوص هماهنگی و بازبینی انجام شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار