مروری بر روزنامه‌های امروز نوزدهم دی ماه؛
افزایش تنش ها میان ایران و عربستان و واکنش ها به این موضوع و همچنین بازتاب شرکت نکردن سید حسن خمینی در آزمون خبرگان رهبری در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع گرفتن عوارض از تونل های زیرزمینی از مردم، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۱۶۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ 09 January 2016

افزایش تنش ها میان ایران و عربستان و واکنش ها به این موضوع و همچنین بازتاب شرکت نکردن سید حسن خمینی در آزمون خبرگان رهبری در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع گرفتن عوارض از تونل های زیرزمینی از مردم، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های شنبه، نوزدهم دی ماه را مرور کنید.

«روزنامه کیهان» در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری با عنوان «یک ماجرا و چند گمانه» به عدم شرکت سید حسن خمینی در آزمون خبرگان می پردازد و می نویسد: « خودداری آقای سید حسن خمینی از شرکت در آزمون خبرگان که نتیجه آن حذف نام ایشان- بخوانید انصراف- از فهرست نامزدهای مجلس خبرگان است، نظرات و برداشت‌های متفاوتی را به دنبال داشته و گمانه‌زنی‌ها در این باره هنوز هم ادامه دارد. نگارنده اما، در این خصوص برداشت دیگری دارد که با شواهد بسیاری نیز همراه است و چنانچه صحت داشته باشد، از هوشمندی ایشان حکایت می‌کند. بخوانید!

1- بر خلاف آنچه این روزها با تیترهای درشت در روزنامه‌ها و سایت‌های زنجیره‌ای مطرح می‌شود و خودداری فرزند یادگار امام از حضور در آزمون خبرگان را به عدم دعوت رسمی از ایشان نسبت می‌دهند، اخبار دقیقی در دست است که نشان می‌دهد نه فقط از آقای سید حسن خمینی نیز مانند سایر نامزدها برای شرکت در آزمون مجلس خبرگان دعوت شده است، بلکه، دعوت اختصاصی از ایشان هم صورت گرفته است، از جمله این که؛ یکی از اعضای برجسته هیئت رئیسه مجلس خبرگان در تماس با فرزند محترم یادگار امام(ره) از وی برای حضور در آزمون دعوت کرده است و حال آن که این تماس برای سایر نامزدهای خبرگان وجود نداشته است. تاریخ و محل انجام آزمون نیز از طریق پیامک به شماره تلفن همراهی که ایشان اعلام کرده بود ارسال شده است. زمان و مکان آزمون هم در تماس تلفنی با دفتر آقای سید حسن خمینی به اطلاع ایشان رسیده است، ضمن آن که مجلس خبرگان به روال جاری و قانونی خود، بارها از طریق رسانه های عمومی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، زمان و مکان آزمون را به اطلاع همه نامزدها رسانده بود بنابراین عدم دعوت از آقای سید حسن خمینی نمی‌تواند توضیح قابل قبولی برای خودداری ایشان از حضور در آزمون باشد.

2- گفته می‌شود که جناب سید حسن خمینی خواستار دعوت ویژه از ایشان و انجام آزمون به گونه‌ای متفاوت با سایر نامزدها بوده است! این گزاره نیز توجیه کننده عدم حضور ایشان در آزمون یاد شده نیست، چرا که «استثناء بلا وجه» و انتظار برخورداری از امتیاز فراقانونی علاوه بر آن که دور از شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است و با اصول قانون اساسی که بر یکسانی همه آحاد ملت در برابر قانون تأکید می‌ورزد، مغایرت دارد، در مکتب مقدس حضرت امام -رضوان‌الله تعالی‌علیه- نیز به شدت نفی و نهی شده است و از آقای سید حسن خمینی که اصلی‌ترین شاخصه ایشان، انتساب به بیت معظم و محترم حضرت امام(ره) است، باور کردنی نیست که در آزمون خبرگان خواستار امتیاز ویژه برای خود شده باشند. بنابراین، از این زاویه هم عدم شرکت فرزند یادگار امام(ره) در آزمون خبرگان قابل توجیه نیست و اینگونه علت‌یابی‌ها -خواسته یا ناخواسته- اهانت به ایشان و ساحت قابل احترام بیت معظم امام راحل(ره) نیز هست.

3- با توجه به دو نکته یاد شده که با شواهد و نشانه‌های فراوان دیگری نیز همراه است، به وضوح و بدون کمترین تردیدی می‌توان نتیجه گرفت که عدم حضور فرزند محترم یادگار امام در آزمون خبرگان به علت، بی‌اطلاعی ایشان از زمان و مکان آزمون! و یا دعوت نشدن از مشارالیه برای شرکت در آزمون نبوده و نمی‌تواند باشد. بلکه جناب آقای سید حسن خمینی، با اراده و تصمیم قبلی در آزمون شرکت نکرده است. اما، چرا؟!

4- برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که فرزند یادگار امام(ره)، شرکت در آزمون را - با پوزش از ایشان و صرفاً به عنوان گمانه‌ای که مطرح شده است- دون شأن خود تلقی کرده و جایگاه علمی خویش را بی‌نیاز از آزمون دانسته‌اند! این گمانه نمی‌تواند قابل قبول باشد، چرا که مطابق قانون، همه نامزدهای خبرگان ملزم به شرکت در آزمون هستند و تنها کسانی که با حکم حضرت امام(ره) و یا رهبر معظم انقلاب به مسئولیتی که لازمه آن مجتهد بودن است، منصوب شده‌اند، نیازی به آزمون ندارند و از سوی دیگر شخصیت‌هایی که از آقای سید حسن خمینی سابقه بسیار بیشتری در تدریس خارج اصول داشته‌اند، در آزمون کنونی شرکت کرده و یا درگذشته آزمون داده‌اند. بنابراین، بدیهی است که این گمانه با شخصیت فرزند محترم یادگار امام(ره) همخوانی نداشته و آنان که به این گمانه دامن می‌زنند، دانسته یا ندانسته به شخصیت ایشان آسیب می‌رسانند. گفتنی است یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای در صفحه اول شماره روز چهارشنبه- 94/10/16- خود با چاپ عکس بزرگی از مجلس درس آقای سید حسن خمینی در حالی که تابلویی با عبارت «خارج اصول- سال ششم- 94/10/15» کنار میز ایشان است، تلاش کرده بود، گزاره مورد اشاره را القاء کند. این روزنامه برای عکس یاد شده، تیتر درشت «کلاس درس سید حسن، روز امتحان اجتهاد» را برگزیده و در پی القاء این تصور غلط بود که تدریس ایشان از نوع «خارج اصول» بوده و می‌تواند جایگزین آزمون خبرگان باشد!

اگر گمانه‌های یاد شده را با توجه به شواهد و دلایلی که به آن اشاره داشتیم، در خودداری آقای سیدحسن خمینی از شرکت در آزمون خبرگان، ناکافی تلقی کنیم، تنها یک علت دیگر باقی می‌ماند که می‌تواند فرزند یادگار حضرت امام(ره) را از شرکت در آزمون خبرگان منصرف کرده باشد و آن، خروج هوشمندانه از دامی است که سیاست‌بازان آلوده پیش پای ایشان پهن کرده بودند. فقط یک نیم نگاه به هویت برخی از کسانی که این روزها پرچم حمایت از نامزدی آقای سید حسن خمینی برای انتخابات خبرگان را روی دست گرفته و زیر این پرچم سینه می‌زدند به وضوح نشان می‌دهد که برخی از آنها - تأکید می‌شود برخی از آنها و نه همه آنان- نه فقط کمترین ارادتی به حضرت امام(ره) ندارند بلکه در کارنامه سیاسی آنان، نمونه‌های فراوان و غیر قابل انکاری از مخالفت آشکار با خط نورانی و مقدس آن بزرگوار و تلاش برای کمرنگ کردن آن نیز دیده می‌شود.»


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان «نامه‌ای از دکتر مصدق به هاشمی» می نویسد: «حساب اینستاگرام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با انتشار تصويري از دست‌خط دکتر محمد مصدق، نوشت: «در سال ١٣٤٣ بعد از اینکه كتاب «القضيه الفلسطينه» را در سخت‌ترین شرایط ترجمه و منتشر کردم، مرحوم دكتر مصدق نيز كه در احمدآباد مستوفي در حصر بود، با مطالعه «سرگذشت فلسطين» پیغام داد كه از آن نهايت استفاده را كردم و حيف است كه اين كتاب بلامطالعه باقی بماند». در تصویری که پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر کرده، در زیر عکس نامه مرحوم دکتر محمد مصدق نوشته شده‌: «دکتر محمد مصدق در یازدهم آذر سال ١٣٤٢ در نامه‌ای به‌همراه یک فقره چک، از کتاب سرگذشت فلسطین که توسط هاشمی‌رفسنجانی ترجمه و چاپ شده بود، تجلیل و حمایت کرد».

کتاب «القضيه الفلسطينه» چیست؟

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره این کتاب و نحوه نگارش آن نوشته است: «وقتی روحانی جوان ٢٩‌ساله در پاییز سال ١٣٤٢ دلتنگی‌های ناشی از تبعید امام و مرادش و سرکوب قیام مردمی ١٥ خرداد ٤٢ را در تبعیدی ناخواسته همراه خود به روستای نوق رفسنجان برد و با مدد از افکار چندجانبه‌نگر خویش به ترجمه کتاب فوق‌العاده حساسیت‌برانگیز سرگذشت فلسطین مبادرت کرد و با دشواری‌هایی که از حد تصور خواننده امروزی خارج است، به چاپ سپرد، ساواک را مجددا با چالشی بزرگ مواجه کرد که نگرانی‌های فراوانی را در دو حوزه داخلی و خارجی برای رژیم در پی داشت: نخست آنکه سفارت عراق در تهران اقدام به توزیع رایگان کتاب در بین مراجعین خود کرد، سپس اکرم زعیتر، سفیر‌کبیر وقت اردن در ایران و نویسنده کتاب، در یادداشتی به ساواک، اعتراض خود را به توقیف و جمع‌آوری کتاب اعلام کرد و دکتر مصدق نیز وقتی از طریق واسطه‌ای کتاب را مطالعه کرد، با ارائه مبلغی داوطلب کمک به توزیع و چاپ مجدد آن شد؛ در این شرایط تیمسار پاکروان، رئیس مقتدر وقت ساواک، بر آن شد تا اولا به‌خوبی از مفاد کتاب آگاه شود و ثانیا کنجکاوانه به بررسی سوابق و وضعیت مترجم آن بپردازد و این‌گونه شد که موضوع فلسطین در آن سال‌های پرخفقان و اختناق در میان مبارزان نفسی تازه یافت». سرگذشت فلسطین روایتی است از زمانی که یهود شکل گرفته و تاریخچه فلسطین را بیان کرده است.»


«روزنامه جوان» در گزارشی به تحلیل تنش های اخیر میان ایران و عربستان می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان«یارگیری عقیم سعودی» می نویسد: « عربستان نتوانست دولت‌های اثرگذار در معادلات منطقه را براي قطع مناسبات با ايران متقاعد كند و تنها دولت‌هاي داراي نفوذ سياسي- استراتژيك اندك آن هم در ازاي دريافت دلارهاي نفتي حاضر شدند در كنار بازي منطقه‌اي آل‌سعود قرار گيرند. تركيه ترجيح داد در مناقشه سعودي‌ها با ايران بی‌طرف بماند، پاكستان به صراحت درخواست عربستان را نپذيرفت و مصر السيسي هم با رياض عليه ايران همراه نشد. همه اينها، در كنار بيرون ماندن غربي‌ها از بازي منطقه‌اي رياض، سياست يارگيري براي انزواي ايران را عقيم گذاشته است.

رژيم آل سعود كه براي مقابله با ايران در سوريه، عراق و يمن وارد بازي خطرناكي شده، بار ديگر سياست خصمانه عليه ايران را به اجرا گذاشته و در يك هفته گذشته پس از قطع روابط سياسي با ايران بخت خود را برای تشكيل ائتلافي از كشورهاي منطقه ايران برای انزوای ایران بیازماید. عربستان، كشورهاي عربي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس و برخي كشورهاي آفريقايي را تحت فشار گذاشته تا در روابط ديپلماتيك با ايران تجديدنظر كنند و سفير خود را به كشورهايشان فرابخوانند يا قطع رابطه با ايران را در دستور كار قرار دهند.

در اين ميان برخي دولت‌ها با رژيم سعودي همسو شدند و بدون توجه به ملاحظات سياسي روابط خود با ايران را قطع كردند. بحرين كه در همه ائتلاف‌هاي سعودي مشاركت دارد بلافاصله روابطش را با ایران قطع کرد که عملا وجود نداشت. سودان ديگر متحد سعودي‌ها كه ثبات و عدم دخالت كشورهاي غربي براي سرنگوني‌اش را مديون عربستان است و در تجاوز به يمن نيز نيروي زميني براي كمك به عربستان اعزام كرده بود، اين بار نيز عربستان را تنها نگذاشت و در واكنش به درخواست اين رژيم، در تماس تلفني با محمد بن‌سلمان، وزير دفاع و جانشين وليعهد عربستان به وي اطلاع داد كه سفير ايران را از سودان اخراج كرده است. جيبوتي نيز از جمله كشورهاي آفريقايي است كه عربستان پس از ناكامي در ايجاد موج ضدايراني ميان كشورهاي عربي غرب آسيا به سراغ اين كشور رفت و از آن خواست تا روابط خود با ايران را قطع كند.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان «در انتظار لحظه مرگ تحريم‌ها» می نویسد: «برنامه جامع اقدام مشترك با تمام فراز و فرودها، اعتراض‌ها و انتقادها در حال طي مسير خود و رسيدن به روز اجراست. ايران در حال به اتمام رساندن اجراي تعهدهاي خود بر اساس برجام است و تاريخ اواخر دي ماه را به عنوان نخستين تاريخ محتمل براي روز اجرا اعلام كرده است. جان كري، وزير امور خارجه ايالات‌متحده نيز كه در هفته چندين بار در خصوص جزييات اجراي برجام و نزديك شدن به روز اجرا با همتاي ايراني خود رايزني‌هاي تلفني و ايميلي دارد در نشست روز پنجشنبه خود با خبرنگاران از نزديك شدن به روز اجرا سخن گفته است. رييس دستگاه ديپلماسي امريكا در تازه‌ترين اظهارنظر خود كه تاريخ آن به صبح روز پنجشنبه به وقت امريكا بازمي‌گردد، تاكيد كرد كه ايران تنها چند روز تا روز اجراي توافق هسته‌اي كه در تابستان سال ٢٠١٥ به دست آمد، فاصله دارد. اين به آن معناست كه با اتمام انجام تعهدهاي فني تهران، اين ١+٥ وجامعه جهاني است كه بايد به عهد خود در برجام وفا كرده و تحريم‌هاي هسته‌اي را بردارد. با وجود آنكه بيشترين اختلاف در خصوص اجراي برجام ميان ايران و امريكا در شش ماه اخير بوده است، اما هنوز هم در رسانه‌هاي امريكايي گفته مي‌شود كه شايد اجراي برجام بتواند به تنش‌زدايي از رابطه تهران- واشنگتن منتهي شود و شايد ايران و امريكا بتوانند با در دست داشتن يك تجربه خوب در مسير تجربه مذاكره ديگري به خصوص در مورد مسائل منطقه‌اي قرار بگيرند. كري به خبرنگاران حاضر در وزارت امور خارجه امريكا گفت كه ايراني‌ها در حال انجام تعهدهاي خود در سريع‌ترين زمان ممكن هستند و وي در اين خصوص صبح روز پنجشنبه با همتاي ايراني خود گفت‌وگو كرده است. كري در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود تاكيد كرد كه دولت باراك اوباما مهيا است كه در آن روز تحريم‌هاي هسته‌اي ايران در حوزه‌هاي نفت، مالي و تجاري را بردارد: « اگر همه‌چيز خوب پيش برود همه ما تنها چند روز تا روز اجرا فاصله داريم.» كري اين سخنان را درست چند ساعت پس از آنكه كميته سياست خارجي مجلس نمايندگان امريكا طرح تحريمي جديدي عليه ايران را در داخل خود به تصويب رساند، بر زبان راند. اين كميته طرحي را با عنوان «دشوار كردن رفع تحريم‌هاي امريكا عليه ايران» تصويب و براي راي‌گيري مجدد، به صحن اصلي مجلس ارجاع داد. در صورتي كه اين طرح در مجلس و سپس در سنا تصويب شود، به شرط داشتن امضاي «باراك اوباما» رييس‌جمهوري امريكا، ابلاغ خواهد شد.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان «حمله موشكي به سفارت ایران؟!» می نویسد: «همه‌ چيز از اعدام شيخ نمر روحاني شيعي منتقد دولت عربستان شروع شد. بعد از آن بود كه حمله گروهي به سفارتخانه عربستان در تهران و كنسولگري اين كشور در مشهد سبب بالا گرفتن تنش‌ها بين ايران و عربستان شد و هرچند كه مقامات ايراني اقدامات حمله كنندگان را محكوم كردند، اما عربستان سفیر خود را فراخواند و روابط ديپلماتيكش را با ايران قطع كرد. در ادامه قطر و كويت نيز در اعتراض به ايران و در حمايت از عربستان عمل كردند. شايعه شد كه تركيه نيز سفير ايران را احضار كرده است كه سفير ايران در آنكارا ادعاي برخي رسانه‌ها مبني بر احضار را رد كرد و نوشت: روز پنجشنبه با مدير كل منطقه‌اي وزارت امور خارجه درباره سفر رئيس سازمان آموزش عالي تركيه و رئيس اداره ديانت تركيه به ايران گفت‌وگو كرديم. همچنین یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه در رابطه با برخي اخبار منتشر شده درباره قطع رابطه كومور با ايران گفت: كومور سفير خود را براي پاره‌اي مشورت‌ها فراخوانده است اما تصميمي جهت قطع روابط اعلام نكرده است. هرچند اين پايان كار نبود و چهارشنبه شب گذشته عربستان سعودي، سفارت ايران در يمن را هدف موشك قرار داد تا آتش اختلافات بين دو كشور شعله‌ور‌تر شود. طبق شنيده‌ها بر اثر برخورد تركش‌هاي موشك‌هاي سعودي، خساراتي به ديوار ساختمان سفارت وارد آمد و تعدادي از نيروهاي حفاظت نمايندگي زخمي شدند. هرچند سعودي‌ها حمله به اين مكان را انكار كردند.

حمله موشكي به سفارت ايران

در همين رابطه، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان حمله موشكي هواپيماهاي عربستان به سفارت ايران در صنعا را محكوم كرد. حسين جابر انصاري اظهار داشت: اين اقدام آگاهانه و عامدانه دولت عربستان نقض همه كنوانسيون‌ها و قواعد حقوقي بين المللي در زمينه حفاظت از امنيت و مصونيت اماكن ديپلماتيك در همه وضعيت‌ها بوده و مسئوليت اين اقدام و همچنين جبران خسارت‌هاي وارده به ساختمان و جراحات وارده به تعدادي از كاركنان سفارت برعهده دولت عربستان است. وي ادامه داد: بديهي است جمهوري اسلامي ايران حق خود براي پيگيري اين موضوع را محفوظ مي‌دارد. عربستان اما به سرعت به اين سخنان جابري انصاري واكنش نشان داد. سخنگوي ائتلاف ضد يمني تحت رهبري عربستان اظهار داشت: اين گفته تهران را كه هواپيماهاي سعودي به سفارت ايران در صنعا حمله كرده‌اند، بررسي مي‌كنيم.»:


«روزنامه قانون» به پولی شدن تونل های پایتخت واکنش نشان داده و در گزارشی با تیتر «تونل هاي پولي – زوري» می نویسد:« از خبر پولي شدن تونل ها وقت زيادي نمي‌گذرد اما مي‌بينيم به گفته شواري شهر زمان اجرا شدن آن رسيده هرچند اين خبر با واكنش هاي زيادي از جمله واكنش استاندار، فرماندار و حتي نمايندگان مجلس مواجه شده است. در چند روز گذشته معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران با اشاره به لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری همچون تونل‌ها در نوبت بررسی شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: گذشته از نظر فرمانداری تهران درخصوص تصویب احتمالی این لایحه، هرگونه اخذ عوارض جدید در هر شهری باید به تایید وزارت کشور برسد. غلامحسین آرام در گفت‌وگویی بيان كرده بود: این لایحه پس از بحث و بررسی در شورای شهر به فرمانداری ارسال و در مرحله بعد در کمیته انطباق توسط اعضا بررسی می‌شود اگر خلاف قانون باشد به شورا ابلاغ و اگر مقایرتی وجود نداشته باشد به قانون تبدیل می شود. وي معتقد است که این لایحه در شورا به تصویب اعضا نخواهد رسید چرا که تردد را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. همچنين وی تاکید کرد كه اخذ عوارض برابر قانون شرایطی دارد که باید ابتدا به تایید وزارت کشور برسد و پروسه قانونی مختص به خود را دارد، در حقیقت فارغ از نظر فرمانداری و کمیته انطباق باید برای اخذ عوارض جدید تایید وزارت کشور گرفته شود و فرمانداری نیز پس از ارسال مصوبه و انجام بررسی های لازم نظر خود را اعلام خواهد کرد.

در رابطه با اين موضوع حتي علي رضا دبير ، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با تاکید بر اینکه تونل‌ها با پول مردم ساخته شده است، گفت: مگر می‌شود با عوارضی که از مردم گرفته‌ایم و تونل ساخته‌ایم، دوباره از آنها برای تردد پول دریافت کنیم؟! كه وي با اين حرف مخالفت خود را در رابطه با اين موضوع اعلام كرد. دبير حتي در بخشي از اعتراضات خود به شهرداري تهران گفته بود به مديران شهرداري پاداش هاي 350 ميليون توماني پرداخت شده است كه اگر اين امر صحت داشته باشد شهرداري براي تامين هزينه هاي خود كافي است كمي صرفه جويي كند نه اينكه از معابر و تونل ها و پل هايي كه با پول خود شهروندان ساخته شده عوارض تردد دريافت كند.

شهرداري نمي‌تواند حقوق شهروندان را نقض كند

با توجه به واكنش هاي مثبت و منفي اخذ عوارض از تردد ماشين‌ها در سطح شهر تهران بايد گفت: اين كار جز اينكه منبع در آمد خوبي براي ثروتمندتر شدن شهرداري تهران است سود ديگري ندارد. اينكه شهرداري به دنبال افزايش درآمد براي خود باشد خلاف قانون نيست اما قرار هم نيست اين افزايش درآمد با نقض حقوق شهروندان تهراني باشد. اما با توجه به مواد موجود در قانون مي‌توانيم بگوييم كه دريافت عوارض براي تردد از تونل‌ها غير قانوني بوده چون خيابان، پل تونل متعلق به عموم است و كسي نمي‌تواند نسبت به اين معابر مالكيت داشته باشد ».


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار