کد خبر: ۱۶۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲ 09 January 2016

به گزارش تابناک یزد،مدير حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه‌اي يزد با اشاره به فقر بارندگي در اين استان، اظهار كرد: برداشت‌هاي بي‌رويه و افت سطح آب زيرزميني به ويژه در دشت يزد – اردكان موجب نشست زمين، ايجاد شق و شكستگي‌ها در اين منطقه شده است.

 "محمدرضا حكيمي" در نشست مشترك مسئولان و نمايندگان چاه‌هاي كشاورزي شهرستان اشكذر ضمن اعلام اين خبر، از عمده عوامل كمبود آب را قرار گرفتن كشور در منطقه جغرافيايي خشك و نيمه خشك، بارش‌هاي كم و نداشتن آب‌هاي سطحي  برشمرد و تصريح كرد: استان يزد يكي از فقيرترين استان‌هاي كشور به لحاظ بارندگي است.

وي ابراز كرد: براي استفاده بهينه از آب كشاورزي بايد روش‌هاي آبياري از سيستم سنتي به مدرن و الگوي كشت از گياهان پر آبخواه به كم آبخواه تغيير كند.

وي همچنين نصب كنتورهاي هوشمند  آب را يكي ديگر از راه‌هاي مؤثر در مصرف بهينه از آب كشاورزي خواند.

مدير حفاظت و بهره‌برداري آب منطقه‌اي يزد ادامه داد: با ادامه‌ي روند كنوني، آبي براي نسل‌هاي آينده باقي نمي‌ماند لذا بايد براي حفظ منابع آب موجود تلاش كنيم و براي رسيدن به اين هدف به همكاري و مشاركت كشاورزان نياز است.

"محمد‌علي شاه حسيني"  فرماندار شهرستان اشكذر نيز در اين نشست در مورد سياست‌هاي سخت‌گيرانه دولت براي مصرف بهينه آب، اظهار كرد: سياست هاي سختگيرانه وزارت نيرو جهت حفظ منابع آب براي نسل‌هاي آينده و حفظ منافع كشاورزان است.

وي با اشاره به استقبال خوب مردم شهرستان خاتم در نصب كنتور هوشمند آب، افزود: مردم شهرستان خاتم به اين نتيجه رسيده‌اند كه سياست‌هاي وزارت نيرو جهت مصرف بهينه آب و در جهت منافع كشاورزان است و كشاورزان اشكذري نيز بايد بدانند نصب كنتور هوشمند آب براي آنان ضرر و زياني ندارد.

فرماندار تاكيد كرد: اگر دولتمردان قولي مي‌دهند بايد به آن عمل كنند تا شروعي براي يك همكاري، همدلي و تعامل باشد و اگر به كشاورزان قول داده‌اند كه ميزان آب صرفه‌جوئي شده را به خودشان مي‌دهند، بايد اين قول را عملي و آن را تضمين كنند.

"عباس بشارتي" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشکذر هم با اشاره به  بيانات مقام معظم رهبري در سفر به يزد باعنوان "من مي‌دانم، مهم‌ترين مسئله استان يزد مسئله آب است"، عنوان كرد: يك نهاد و سازمان نمي‌تواند به تنهايي اين بحران را مديريت كند و لازم است كه به عنوان يك كار ديني همانند هشت سال دفاع مقدس،  همه با هم، همدل و همراه اين بحران را حل و با استقبال از نصب كنتور هوشمند در امر مديريت مصرف آب مشاركت كنيم.

وي اعلام كرد: براي استفاده از روش‌هاي نوين آبياري به كشاورزان، تسهيلاتي ارائه مي‌شود و تا فرصت استفاده از اين تسهيلات است، كشاورزان اقدام كنند.

مدیر جهادكشاورزی شهرستان همچنين در مورد برگزاري كلاس‌هاي آموزشي براي افزايش سطح آگاهي كشاورزان و ترويج و فرهنگ‌سازي آنان، قول مساعد داد.

"عبدالرسول زرنگار" دبير هيئت اجرايي خانه كشاورز استان هم تأكيد كرد: شركت آب منطقه‌اي در اجراي قانون، عدالت را رعايت مي كند  ولي مشكل كشاورزان استان يزد، برداشت‌هاي غيرمجاز از منابع آب توسط استان‌هاي همجوار است كه بايد رسيدگي شود .

 وي بيان كرد: خانه كشاورز، يك نظام صنفي و سياسي است و كشاورزان با انتخاب يك فرد آگاه و آشنا به مشكلات خود به مجلس شوراي اسلامي، دردهاي انباشته شده خود را به گوش مسئولين برسانند.

دبير هيئت اجرايي خانه كشاورز استان در مورد نصب كنتورهاي هوشمند آب نيز خاطرنشان كرد: نصب كنتورهاي هوشمند آب به نفع كشاورزان است و كشاورزان بايد در نصب آن داوطلبانه اقدام كنند تا در آينده بتوانيم پاسخگوي آيندگان باشيم و تمدن هزاران ساله كشور را ازبين نبريم.

"رضا ملکی" دادستان دادسرای عمومی و انقلاب اشکذر نيز تغيير كاربري اراضي را جرم دانست و گفت: افرادي كه باغات خود را به كاربري ديگر تغيير مي‌دهند، شاه‌راه حيات جامعه را از بين مي‌برند و با آنها برخورد قانوني و قاطعانه مي‌شود.

وي افزود: اصل بقاء زندگي و محور توسعه در جوامع امروزي آب است كه متأسفانه در كشور با مشكل كمبود آب  و خشكسالي روبرو هستيم، در دين مبين اسلام از ما خواسته شده است تا اسراف نكنيم و هر چيزي را در جاي خود مصرف كنيم كه اين دستور الهي را غربي‌ها بيشتر عملي كرده‌اند وشبكه‌هاي آب شرب و بهداشت آنها از هم جداست و ما هم بايد به همين سمت حركت كنيم.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب اشکذر با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري به مصرف اسلامي، يادآورشد: مصرف آب شرب براي مصارف غيرشرب، خارج از عدالت است و بايد هر چيزي را به جاي خود استفاده كنيم.

ملكي گفت: آب براي دولتمردان اهميت دارد و سرمايه ملي محسوب شده و قانون توزيع عادلانه آب تصويب شده و قانون، مجازات‌هايي رابراي افراد متخلف و متجاوز به منابع آب تعيين كرده است.

اين مسئول خواستار توجه بيشتر مسئولين به مشكلات و مسائل كشاورزان شد و از كشاورزان نيز خواست كه آبياري‌هاي سنتي خود را به مدرن تبديل كنند تا از آب بهره بيشتري برده شود چرا كه حفر غيرمجاز و برداشت بي رويه از چاه‌هاي آب كشاورزي آسيب زيادي به سفره‌هاي آب زيرزميني رسانده و موجب شده حق افراد جامعه ضايع شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار