با گذشت یک سال و پنج ماه؛
مخابرات شهرستان آبدانان پس از گذشت یک‌سال و پنج‌ماه از زلزله ۶.۲ ریشتری مورموری، همچنان درگیر خسارت‌های این زلزله و قطع شدن کابل و تلفن است.
کد خبر: ۱۵۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶ 06 January 2016
در روزهای پایانی مردادماه سال گذشته و در اوج گرما، زلزله‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر جنوب استان ایلام و با مرکزیت کانون زلزله، «مورموری» را لرزاند و خرابی‌های بسیاری به وجود آورد. در کنار منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله مورموری، ادارات و نهادهای دولتی شهرستان آبدانان نیز به شدت آسیب دیدند.

فرماندار آبدانان به خبرنگار مهر گفت: در فاز اول اعتبارات زلزله، یک هزار و ۶۵۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال برای اعطای تسهیلات ساخت‌وساز و تعمیرات، ۴۷۰ میلیارد ریال برای تسهیلات معیشتی و بلاعوض و ۱۸۰ میلیارد ریال برای اماکن اداری و هزینه‌ای، تخصیص و صرف شده است.

مجید عسگری افزود: درمجموع و در فاز اول اعتبارات مناطق زلزله‌زده تعداد دو هزار و ۵۵۲ واحد در سطح شهرستان به‌عنوان احداثی و تعداد هفت هزار واحد به‌عنوان تعمیراتی از نوع اول و دوم و سوم شروع شد که تاکنون بیش از یک هزار واحد احداثی پایان کار دریافت کرده‌اند.

فرماندار شهرستان آبدانان با اشاره به اینکه اکثر اماکن اداری این شهرستان نیاز به تعمیر و یا نوسازی داشته‌اند، تصریح کرد: در فاز دوم اعتبارات زلزله، مبلغ ۳۱۸ میلیارد ریال جهت تعمیر و نوسازی اماکن اداری آسیب دیده از زلزله در این شهرستان تخصیص یافته است.

پرداخت تسهیلات مرحله دوم در آینده ای نزدیک

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان آبدانان نیز دراین باره گفت: در مرحله اول اعتبارات زلزله، تعداد دو هزار و ۵۲۲ واحد احداثی و شش هزار و ۶۲۸ واحد تعمیری در شهرستان آبدانان از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کرده‌اند.

محمد خدامرادی افزود: در مرحله دوم نیز تاکنون ۸۰۰ واحد احداثی از تسهیلات زلزله استفاده کرده‌اند و در آینده نزدیک کار پرداخت تسهیلات مرحله دوم به واحدهای تعمیری انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در مرحله اول اعتبارات زلزله برای هر واحد احداثی جمعاً مبلغ ۳۴۸ میلیون‌ریال با احتساب مبلغ چهل میلیارد‌ریال وام معیشتی پرداخت شده است که در فاز دوم اعتبارات زلزله برای هر واحد احداثی با احتساب پنجاه میلیون ریال بلاعوض، جمعاً مبلغ ۳۵۰ میلیون‌ریال به متقاضیان تسهیلات زلزله این شهرستان پرداخت شده است.

به گفته خدامرادی، تاکنون دو هزار و ۶۲۲ مورد تسهیلات معیشتی چهل میلیون‌ریالی پرداخت شده است.

مخابرات آبدانان همچنان مخروبه باقی مانده است

در کنار ساخت‌و‌سازهای واحدهای مسکونی زلزله در شهرستان آبدانان، ادارات و نهادهای دولتی نیز آسیب دیده و نیازمند تعمیر و یا بازسازی هستند. یکی از اماکنی که به طور ۱۰۰ درصد تخریب و نیازمند بازسازی بود، مخابرات شهرستان آبدانان است که پس از گذشت ۱۷ ماه از زلزله مورموری اما همچنان در بلاتکلیفی است و عملاً هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در آن صورت نگرفته است.

مسئول شرکت مخابرات آبدانان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خسارت وارد شده به شبکه مخابرات در جریان ساخت‌وساز منازل مسکونی بعد از وقوع زلزله بیشتر از آسیب‌های خود زلزله است.

عباس نوری با اشاره به حوادثی که پس از زلزله مورموری گریبان‌گیر مخابرات آبدانان شد، گفت: در سال ۹۳، وقوع زلزله در مردادماه سال گذشته، قطعی ۷۲ ساعته برق شهرستان به دلیل گردوغبار و ساخت‌وسازهای منازل مسکونی زلزله‌زده سه اتفاق مهم بودند که زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی شهرستان آبدانان را دچار اختلال کرده‌اند و هزینه‌های زیادی بر دوش مخابرات این شهرستان گذاشته است.

.

وی افزود: آسیب وارده به شبکه کابل مخابرات پس از وقوع زلزله و در جریان ساخت‌وساز منازل مسکونی رخ‌داده به ‌مراتب بیشتر از زمان وقوع زلزله است چراکه این آسیب رساندن به تجهیزات مخابرات در اثر تخریب منازل مسکونی و اماکن دیگر، ضمن اینکه نیازمند زمان زیادی برای تعمیر است هزینه‌های گزافی را به نمایندگی این شرکت در شهرستان تحمیل کرده است.

مسئول شرکت مخابرات آبدانان با بیان اینکه برخی از افراد در اثر تخریب و یا ساخت‌وساز منازل مسکونی خود باعث قطعی شبکه کابل مخابرات و یا آسیب رساندن به تجهیزات مخابراتی در این شهرستان شده‌اند، گفت: تا زمانی که ساخت‌وسازها به پایان نرسد نمی‌توان تعمیرات شبکه کابل مخابرات را انجام داد که این نیز باعث اختلال در سیستم ارتباطی می‌شود.

نوری از مردم خواست تا درصورتی‌که قصد تخریب یا تعمیر منازل مسکونی و دیگر اماکن رادارند ابتدا به اداره مخابرات شهرستان اطلاع دهند تا شبکه کابل مخابراتی آن‌ها به‌صورت صحیح و فنی قطع و یا جابجا شود تا به زیرساخت‌های مخابراتی شهرستان آسیب نرسد.

وی گفت: در اثر ساخت‌وسازهای زلزله در این شهرستان، تعداد ۳۵۰ پست مخابراتی آسیب جدی دیده‌اند و ۳۰ مورد کابل اصلی در این شهرستان قطع‌شده است

.

مسئول مخابرات آبدانان اظهار کرد: ساختمان اداری مخابرات آبدانان در اثر زلزله مردادماه سال گذشته به‌طورجدی آسیب‌دیده و برای احداث آن اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد ریال نیاز است.

وی ادامه داد: پس از وقوع زلزله خدمات مخابراتی شهرستان در زیر سایبان این اداره در فضای آزاد انجام‌شده و هم‌اکنون با توجه به اینکه فعلاً ساختمان این اداره تخریب نشده، به‌صورت موقت و در اتاقک‌هایی کار مخابراتی این شهرستان انجام می‌شود.

تخصیص ۱۰ میلیارد ریال برای ساخت مخابرات آبدانان

مجید عسگری فرماندار آبدانان با اشاره به سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان ایلام، در جواب سؤال خبرنگار مهر در‌خصوص اعتبار تخصیص یافته به مخابرات آبدانان گفت: در اعتبارات بحران، مبلغ پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جهت نوسازی مخابرات آبدانان تخصیص یافته و طی سفیر اخیر وزیر ارتباطات به استان ایلام و پیگیری استاندار ایلام، وزیر ارتباطات قول مساعد دادند که مبلغ ۱۰ میلیارد ریال جهت ساخت‌و‌ساز مخابرات آبدانان تخصیص یابد.

با این حال، مخابرات آبدانان از کم بودن نیروی فنی کارآمد، ساختمان مناسب و زیرساخت‌های مخابراتی رنج می‌برد که امیدواریم با درایت مسولان امر، با احداث ساختمان جدید مخابرات این شهرستان و تکمیل نیروی فنی مخابرات، مشکلات و زیرساخت‌های مخابراتی در شهرستان آبدانان رفع شود.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار