دکتر نهاوندیان در جمع ائمه جمعه سراسر کشور:
رییس دفتر رییس‌جمهوری تقویت فرهنگ عمومی در حوزه اقتصاد را برعهده ائمه جمعه به عنوان هادیان فرهنگی جامعه برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم رشد پایدار اقتصاد در کنار رشد فرهنگی و معنوی داشته باشیم باید مباحث اقتصادی و آموزه‌‌های اقتصادی اسلام در جماعت و فرصت نماز جمعه‌ها بیشتر مورد تأکید قرار گیرد.
کد خبر: ۱۵۸۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹ 05 January 2016
رییس دفتر رییس‌جمهوری تقویت فرهنگ عمومی در حوزه اقتصاد را برعهده ائمه جمعه به عنوان هادیان فرهنگی جامعه برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم رشد پایدار اقتصاد در کنار رشد فرهنگی و معنوی داشته باشیم باید مباحث اقتصادی و آموزه‌‌های اقتصادی اسلام در جماعت و فرصت نماز جمعه‌ها بیشتر مورد تأکید قرار گیرد. رییس دفتر رییس‌جمهوری تقویت فرهنگ عمومی در حوزه اقتصاد را برعهده ائمه جمعه به عنوان هادیان فرهنگی جامعه برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم رشد پایدار اقتصاد در کنار رشد فرهنگی و معنوی داشته باشیم باید مباحث اقتصادی و آموزه‌‌های اقتصادی اسلام در جماعت و فرصت نماز جمعه‌ها بیشتر مورد تأکید قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمد نهاوندیان روز سه‌شنبه در همایش ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به اینکه در نیمه راه برنامه چشم‌انداز کشور هستیم تا با استفاده از ثبات سیاسی و استقراری که در حوزه‌های امنیتی بوجود آمده، در رشد اقتصادی به جایگاه اول منطقه دست پیدا کنیم، اظهار داشت: امروز باید ارزیابی کنیم که تا چه میزان موفق شده ایم به این اهداف خود دست یابیم و با بررسی کاستی‌ها و نقاط قوت، اصلاحات لازم را در ادامه مسیر ، ایجاد کنیم.
رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه تفاوت میان برنامه‌ریزی و آرزومندی در این است که فرد برنامه‌ریز و اهل تدبیر می‌تواند نتایج و پیامدهای یک سخن و عمل را پیش‌بینی و با سنجش آنها ،برای آن تصمیم قابل عمل بگیرد، خاطر نشان کرد: امروز در شرایطی که در آستانه برنامه ششم توسعه قرار داریم، وظیفه این است که طبیبانه مشکلات را ببینیم و برای رسیدن به راه حل آنها بیندیشیم.

دکتر نهاوندیان عملکردها اقتصادی در 10 سال گذشته را آنچنان که باید مطلوب ندانست و افزود: در حالی که بنا بود در این سال‌ها به متوسط رشد 8 درصد دست پیدا کنیم، اما رشد متوسط اقتصادی ما حدود 2.6 درصد بوده است. حال آن که اگر به رشد 8 درصد رسیده بودیم، امروز تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه مردم باید حدود 2 برابر می‌شد و بیکاری به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یافت.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه ائمه جمعه در سراسر کشور محل رجوع مردم برای رفع مشکلاتشان هستند، گفت: گاهی خانواده‌ها به ائمه جمعه مراجعه کرده و طلب اشتغال برای جوانان خود می‌کنند و در این راستا تنها راهی که برای کمک به آنان به نظر می‌رسد، معرفی به ادارات و دستگاه‌های دولتی برای استخدام به هر شکل بوده است. حاصل این نحوه برخورد با مسأله بیکاری این است که امروز در همه ادارات دولت و شرکت‌هایی که توسط دولت اداره می‌شود با تراکم نیرو مواجه بوده و با بالارفتن هزینه تولید، شاهد عدم محصولات رقابتی هستیم و با این رویکرد، از توان رقابتی و درآمدزایی بنگاه‌هایی که زمانی تولیدی و اقتصادی بودند، کاسته شده است.

دکتر نهاوندیان تصریح کرد: راه‌حل ریشه‌ای معضل بیکاری، ایجاد فرصت شغلی و پایدار است که این کار نیاز به سرمایه‌گذاری داشته و سرمایه‌گذاری نیز فضای مساعد کسب و کار و دسترسی به بازارهای تأمین مالی را می‌خواهد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه نگاه ریشه‌ای به مشکلات، تصمیم‌گیری‌های کلان را می‌طلبد، گفت: در 10 سال گذشته که هدف‌گذاری بر این مبنا بود که جایگاه اول منطقه را کسب کنیم، باید تاکنون نیمی از راه را می‌پیمودیم. اما متأسفانه امروز که در میانه راه هستیم با بررسی وضعیت‌مان نسبت به رقبای خود در منطقه در این مسابقه رشد، درمی یابیم که وضعیت بهتری نسبت به آنان نداریم.

دکتر نهاوندیان خاطرنشان کرد: دشمنان ملت ایران هنگامی که دیدند نظام عزتمند ایران که در حراست از حقوقش اهل ایستادگی است، عزم کرده در حوزه اقتصاد نیز به پیش برود، تلاش کردند با انواع و اقسام روش‌ها از این رشد پایدار اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کنند و در این راستا تحمیل تحریم‌های اقتصادی موضوعی اتفاقی نبوده بلکه اقدامی برنامه‌ریزی شده بوده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان این که اگر یک اقتصاد بخواهد رشد داشته باشد باید بازارهای داخلی و خارجی را در اختیار داشته و بتواند کالای خود را در بازار رقابتی به فروش برساند، گفت: دشمنان با تحمیل تحریم و تشدید مرتب آن، دسترسی صادرکنندگان کالا و خدمات را به بازارهای جهانی محدود کردند. البته ما هیچ گاه از تحرک و ابتکار غافل نبودیم اما بر همگان روشن است هنگامی که بانک را تحریم کردند هزینه‌های مبادلاتی افزایش یافت و گاهی در یک مبادله بانکی برای صادرکنندگان یا واردکنندگان تا 20 درصد افزایش هزینه ایجاد می‌شد که این مانعی در مسیر رقابتی بودن اقتصاد بود.

دکتر نهاوندیان با بیان این که این توطئه افکنی‌ها تنها علیه جمهوری اسلامی ایران نبوده بلکه دشمنان برای کل کشورهای جهان اسلام برنامه‌ریزی کرده‌اند، افزود: طی دهه گذشته با نگاهی به اقتصادهای مطرح در جهان اسلام درمی‌یابیم که دشمنان برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای از بین بردن این اقتصادها داشته‌اند. همانگونه که در عراق، لیبی و سوریه اقداماتی انجام داده و امروز هم برای ذخایر مالی سایر کشورهای مسلمان برنامه‌ریزی کرده‌اند. آنها می خواهند با به جان هم انداختن‌ها مسلمانان، در نهایت مدعی شوند نقشه جهان اسلام، نقشه فقر بوده و از آن رشد وتوسعه پایدار حاصل نمی‌شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با تأکید بر ضرورت هوشیاری در برابر توطئه دشمنان گفت: در حوزه اقتصاد باید با برنامه‌ریزی کلیدی، جامع، همه‌جانبه‌نگر، مولد و غیرمصرف‌گرا برای افق بلندمدت آینده برنامه‌ریزی کنیم و وقت آن است تا با نگاه ریشه‌ای تغییر اساسی در ساختارها و رویکردهای اقتصادی ایجاد کنیم.

دکتر نهاوندیان با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، به ضرورت ایجاد اقتصاد درونزا و برونگرا پرداخت و خاطرنشان کرد: اقتصاد درونزا به این معناست که تکیه ما بر ذخایر و منابع داخلی باشد که سرمایه‌های انسانی نیز جزیی از این ذخایر هستند. باید شرایط کسب و کار سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی را به حدی برسانیم که همه در کشور این احساس را داشته باشند که شرایط رشد برای آنها مهیا است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: درونزا بودن اقتصاد یعنی این که بتوانیم با افزایش بهره‌وری در آب، کشاورزی را در همه نقاط بالقوه کشور، اقتصادی کنیم.

دکتر نهاوندیان ایجاد شرایطی در محیط کسب و کار که به واسطه آن سرمایه‌های داخل کشور در خارج سرمایه‌گذاری نشود را از دیگر اهداف اقتصاد درونزا برشمرد و اظهار داشت: در سالهایی که بیشترین درآمد ارزی نفتی را داشتیم متأسفانه شاهد خروج سرمایه از کشور بودیم و پول ایرانی به کشورهای دیگر و حتی تا دور دست رفت و برای آنها اشتغال و سرمایه‌گذاری ایجاد کرد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با تأکید بر این که باید شرایط را به گونه‌ای ایجاد کنیم تا فضا برای سرمایه‌گذاری و استفاده از نیروها و سرمایه‌های متخصص به وجود آید، گفت: بنای برنامه‌ ششم توسعه مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بر درونزا بودن آن تأکید دارند.

دکتر نهاوندیان با بیان این که در برونگرا بودن اقتصاد مبنای سخن بر این است که در صادرات بتوانیم دسترسی به بازارهای خارجی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: زنجیر تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه ملت ایران در این که کالاها و خدمات ایرانی بتواند در بازارهای جهانی حضور رقابتی داشته باشند مانع ایجاد کرده بود که دولت در اقدامی با حمایت و هدایت رهبری و همه نهادها و مردم در یک سیاست خارجی فعال توانست به جایی برسد که تحریم‌های ظالمانه با لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و مصوبه‌های ظالمانه اتحادیه اروپا و آمریکا از بین برود و بعد از اجرایی شدن برجام باید شاهد این باشیم که تولیدات و خدمات ایرانی بتواند در بازارهای جهانی و رقابتی حضور یابد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به این که گام‌های اساسی برای تغییر بنیادین به منظور رسیدن به اهداف دهه دوم چشم‌انداز برداشته شده است، افزود: خوشبختانه با احساس امید به آینده و افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی این امکان به وجود آمده تا از شرایط رکودی که در کشور حاصل شده بود عبور کنیم و در سال 93 رشد سه درصدی در کشور تجربه شد.

دکتر نهاوندیان با بیان این که در بخش کشاورزی در سال 93 و 94 به رشد پایدار رسیده‌ایم و میزان اتکای ما به واردات محصولات کشاورزی روندی کاهشی داشته ،خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اصلی و مورد اهتمام نظام افزایش بهره‌وری در حوزه آب کشاورزی بوده است که در این راستا اقداماتی که دولت در استان‌های خوزستان و ایلام آغاز کرد موجب رشد محصولات بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال شده است. دستیابی به خوداتکایی در محصولات اساسی کشاورزی یکی از محورهای جدی اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به ضرورت توازن توزیع منابع در نقاط مختلف کشور خاطرنشان کرد: ما در منابع و مصارف باید توازن آینده‌نگر را هم از باب جمعیتی و هم از منظر توسعه اقتصادی لحاظ کنیم و به همین دلیل در نقشه توسعه اقتصادی محور شرق – جنوب با محور غرب و شمال تفاوت‌های زیادی دارد و بنای برنامه ششم بر این است که در بخش‌های مختلف اقتصادی و مناطق مختلف اقلیمی به توازن برنامه‌ریزی دست پیدا کنیم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: یکی از محورهای برنامه دولت تأکید بر ظرفیت‌های موجود در شرق و جنوب کشور است و در این راستا توسعه سواحل مکران به لحاظ توجه به کاستی‌ها در جنوب و شرق کشور در برنامه ششم دیده شده است. همچنین اتصال ترانزیتی راه آهن و جاده‌ها در این منطقه اولویت دارد و با مذاکراتی که انجام شده و رفع تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در راه‌های اتصالی این منطقه خواهیم داشت که می‌تواند فرصت‌های فراوان شغلی را در کریدور شمال – جنوب ایجاد کند.

دکتر نهاوندیان اظهار داشت: این منطقه از لحاظ معدنی بسیار غنی و حاصلخیز است و طبیعتاً زمینه سرمایه‌گذاری برون‌گرا در ذخایر معدنی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان این که در اقتصاد دانش بنیان اتکا به سرمایه مالی کمتر و بهره‌وری بازدهی بیشتر است، گفت: طی دو سال اخیر اقدامات جدی در رابطه با شرکت‌های دانش بنیان انجام شده و صندوق شکوفایی و نوآوری افتتاح و بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان با توزیع جغرافیایی بسیار مناسب در کشور تأسیس شده و دارای مجوز بوده و برایشان اعتبار تخصیص یافته است و امروز رشد شرکت‌های دانش بنیان از همه بخش‌های اقتصاد سنتی و صنعتی در کشور بیشتر است.

دکتر نهاوندیان فعالیت شرکتهای دانش بنیان در حوزه‌های مختلف از جمله نانو، بیوتکنولوژی و آی سی تی را زمینه‌ای برای جذب نیروی انسانی تحصیلکرده در این شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: افق پیش رو افقی است که دولت در آن باید بستر لازم برای سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل را فراهم کند اما میدان کار به مردم سپرده شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری مردمی بودن را یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و اجرای آن را مستلزم تقویت فرهنگ عمومی اقتصادی کشور دانست و خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از تقویت فرهنگ عمومی اقتصادی بر عهده ائمه جمعه به عنوان هادیان و مؤثران در فرهنگ جامعه است.

دکتر نهاوندیان افزود: آموزه‌های تشویق به کار و سرمایه‌گذاری و رزق حلال و مفاهیمی که در گستره فرهنگ اسلامی به وفور دیده می‌شوند باید حتماً در فرهنگ عمومی جامعه ما متجلی شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان این که نگاه مبتنی بر حرص، طمع و خودخواهی ما را به مقصد نرسانده و نباید نگاه به اقتصاد مبتنی بر نگاه‌های متعارف برآمده از غرب باشد، گفت: باید میان رشد اقتصادی و رشد معنوی ما رابطه‌ای هم‌افزا شکل بگیرد که در فرهنگ اقتصادی ما همزیستی و هم‌افزایی میان فرهنگ دینی واقتصادی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر نهاوندیان با بیان این که باید در فرصت نماز جمعه‌ها بر آموزه‌های فرهنگ اقتصادی اسلام بیشتر تأکید کنیم اظهار داشت: اگر می‌خواهیم رشد پایدار اقتصادی ما در کنار رشد معنوی و فرهنگی قرار گیرد باید بحث‌های اقتصادی در نمازجمعه‌ها مورد توجه جدی ائمه جمعه و نمازگزاران قرار گیرد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری تبدیل کردن رشد منفی 6.7 درصد به رشد 3 درصدی را نشان دهنده گام‌های مؤثر دولت در راستای رشد تولید در کشور دانست و افزود: رشد مجموعه تولیدی اقتصاد به معنای رشد در همه بخش‌های کشور است که البته باید گام‌هایی که تاکنون برداشته شده ادامه یابد تا بتوانیم به رشد 8 درصد دست پیدا کنیم.

دکتر نهاوندیان لازمه رشد مستمر همه جانبه را همدلی و کمک همگان برشمرد و افزود: این که در داخل کشور از یکدیگر مرتباً عیب‌جویی شود راهی نیست که رهبر معظم انقلاب از ما می‌خواهد، بلکه رهبری از ما وحدت، تذکر دلسوزانه، نقد مشفقانه، اصلاح سیاست‌ها و گام برداشتن محکم و قاطعانه در مسیر رشد مستمر را انتظار دارند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان این که در شرایط امروز منطقه که ایران به عنوان الگوی امنیت شناخته می‌شود دیگران به دنبال ایجاد شکاف و تفرقه در کشور و منطقه هستند، گفت: تفاوت نظر امری طبیعی است و باید آن را با مشورت و نقد به اجماع نظر رساند اما فضای سخن باید فضای گفتگوی مشفقانه و دلسوزانه باشد.

دکتر نهاوندیان با بیان این که رهبر معظم انقلاب سال 94 را با عنایت، هوشیاری و درایت سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری کردند، تصریح کرد: مطمئناً تجلی این قبیل گردهمایی‌ها و حضور اجتماعی ما در همه محافل همدلی و همزبانی مدنظر رهبری است و دولت به عنوان خدمتگزار مردم، همواره آماده است تا تذکرات دلسوزانه و مشفقانه دلسوزان را بشنوند و با اصلاح سیاست از هیچ اقدامی در مسیر رشد کشور دریغ نکند./پ

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار