تاسف اهل رسانه: انتظار معلولان با بی مهری رو به رو شد .../ گزارش : حدیقه سیروسی
جواب رئیس بهزیستی به درخواست های معلولان: تعاونی شما خصوصی است ، به ما ارتباطی ندارد/ معلولان: اقساط وام های مسکن با شرایط ما همخوانی ندارد/ مدیر مسکن و ساختمان خراسان جنوبی: مدیرعامل تعاونی و نماینده سازمان بهزیستی، به عنوان متولیان اصلی این پروژه باید پاسخگو باشند که در جلسه حضور ندارند
کد خبر: ۱۵۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۲ 04 January 2016

برخی از مشکلات معولان مسکن مهر: به علت نبود مدرسه در مجتمع، فرزندانمان باید برای تحصیل مسافتی طولانی را طی کنند / عدم وجود آسانسور مشکل رفت و آمد معلولان را به طبقه های بالاتر با مشکل همراه کرده است/ وام، تسهیلات، مناسب سازی واحدها، نبود آسانسور در واحدهای ساختمانی،عدم وجود امکانات مناسب در ساختمان ها و شلوغی برخی بلوک ها از دیگر مشکلات معلولان تعاونی مسکن 248 واحدی است/ این افراد به دلیل معلولیتشان باید شرایط خاصی برای زندگیشان در نظر گرفته شود تا همچون سایر افراد جامعه  بتوانند در گوشه ای که متعلق به خودشان باشد به زندگی ساده و صمیمی خود ادامه دهند/معاون بانک مسکن بیرجند: با 10 هزار تومان هم می توان حساب باز کرد و هیچ اجباری برای پرداخت مبالغ بالاتر وجود ندارد اما 28 هزار تومان هم باید پرداخت شود؟!/ مدیرمسکن و ساختمان خراسان جنوبی:  کمک  به معلولین رسالت بهزیستی است/  راه و شهرسازی در تعیین قیمت های ساختمان ها نقشی ندارد و فقط تامین کننده زمین است

 

اصحاب رسانه استان برای بررسی مشکلات اعضای مجتمع  ۲۴۸ واحدی تعاونی مسکن مهر معلولان  و همدلی با معلولان درمانده در پیچ و خم دستیابی به مسکن مهر، نشستی را با مسئولین مربوطه هماهنگ کردند که در نهایت مسئولین بهزیستی و تعاون که از متولیان  اصلی این مجتمع بودند، با بی مهری تمام، حاضر به حضور در این جلسه نشدند.

به گزارش تابناک، وام، تسهیلات، مناسب سازی واحدها، نبود آسانسور در واحدهای ساختمانی،عدم وجود امکانات مناسب در ساختمان ها و شلوغی برخی بلوک ها از جمله مشکلات معلولان تعاونی مسکن 248 واحدی بود. مشکلاتی که حل آنها توجه و همت مسئولان بهزیستی و تعاون را می طلبید.

در این گزارش ما به همراه جمعی از اصحاب رسانه و برخی از مسئولین مربوطه برای رصد مشکلات تعاونی معلولان مسکن 248 واحدی به منطقه موسی بن جعفر رفتیم و پای درد دل اعضا این تعاونی نشستیم. آنها که گویی به خاطر معلولیت خود از بسیاری امکانات جامعه محروم و در مسکن نیز با محدودیت هایی مواجه بودند، بخصوص که به راحتی قادر نبودند در هر منزلی سکنی گزینند، حرف های بسیاری برای مسئولان داشتند. این افراد به دلیل معلولیتشان باید شرایط خاصی برای زندگیشان در نظر گرفته شود تا همچون سایر افراد جامعه  بتوانند در گوشه ای که متعلق به خودشان باشد به زندگی ساده و صمیمی خود ادامه دهند.

این افراد با تمام مشکلات جسمی که دارند، اکنون باید غم مشکلات مسکن را نیز تحمل کنند و  در سختی روزگار تمام سختی ها را به جان بخرند، با این حال زمانی که پای بیان مشکلاتشان به میان می آید با همه ی رنج هایشان، باز با صبوری و آرامش از مشکلات خود می گویند. آنها با عزت زندگی می کنند و زندگی را در خانه های حاشیه شهر به دور از هیاهو می گذارنند اما هیچ کس خبر از مشکلات آنان ندارد و درک وضعیتشان به راستی کاری بس دشواراست.

در میان جمعی که به امید حل مشکلات و بیان درد و دل هایشان در مسجدی جمع شده بودند، جمالی یکی از اعضای تعاونی معلولان ، مشکلات مسکن مهر برای معلولان را چنین توضیح داد: اقساط وام های مسکن بار سنگینی بر دوشمان گذاشته است و با شرایط ما همخوانی ندارد. یعنی یک فرد معلول از کار افتاده که تنها زندگی خود را با مستمری بهزیستی می گذراند توانایی پرداخت 250 تا 300 تومان قسط وام را به صورت ماهانه ندارد.

نبود مدرسه از دیگر مشکلات این مجتمع است که فرزندانشان را واداشته تا برای تحصیل مسافت طولانی را طی کنند. پیمودن این مساحت طولانی گاهی اوقات مشکاتی را برای آنان و فرزندانشان به وجود می آورد.

وی، عدم وجود آسانسور در ساختمان ها را از دیگر کمبودها و مشکلات این ساختمان ها اعلام می کند و ادامه می دهد: عدم وجود آسانسور مشکل رفت و آمد معلولان را به طبقه های بالاتر با مشکل همراه کرده است.

افتتاح حساب با 128 هزار تومان برای دریافت وام  

اخذ 128 هزار تومان پول افتتاح حساب برای دریافت وام و نگهداری 28 هزار تومان از این مبلغ از دیگر مشکلات قشر معلول است که رحیمی یکی دیگر از اعضا تعاونی از آن در باره آن صحبت کردو گفت: این مبلغ در حالی از معلولان مطالبه می شود که با مبالغ پایین تری هم می شود حساب باز کرد و نیازی نیست که مبلغ برای افتتاح حساب زیاد باشد.

این عضو تعاونی می گوید: بلوک ها باید تفکیک شود به نحوی که خانواده های پرجمعیت در یک بلوک و خانواده های کم جمعیت در بلوکی دیگر ساکن شوند تا شلوغی هایی که د ر خانواده های پرجمعیت است سایر افراد را اذیت نکند.

رحیمی با اشاره به بیمه وام های بانکی، تصریح کرد: این نوع بیمه طوری است که اگر صاحب حساب نتواند وام خود را بعد از گذشت چند ماه پرداخت کند شرکتی که وام را بیمه کرده وام را پرداخت می کند و ملک را به نام خودش سند می زند که این به ضرر صاحب حساب است.

با 100 هزار تومان درآمد چطور می شود هرماه ۲۷۰ هزار تومان قسط‌ پرداخت کرد

احمدی یکی دیگر از اعضا گفت: مبلغ ۲۰ میلیون از اعضا گرفته‌شده و قول داده‌اند تا آخر آبان ماه سال جاری پروژه ۲۴۸ واحدی به اتمام برسد و واحدها به اعضا تحویل داده شود ولی اکنون یک ماه از این قول می‌گذرد اما بیشتر واحدها حتی ازنظر فیزیکی پیشرفتی نداشته‌اند.

وی با اشاره به اقساط پرداخت وام‌های مسکن معلولان، افزود: یک معلول از کار افتاده ماهانه بین 50 تا 100 هزار تومان درآمد دریافتی از سازمان بهزیستی دارد این در حالی است که در هرماه مبلغ ۲۷۰ هزار تومان برای قسط‌ ها باید پرداخت شود! از کجا ؟

این عضو تعاونی مسکن معلولان، ادامه داد: از رئیس بهزیستی خواستیم که بیایند و مشکلات را از نزدیک در جریان قرار بگیرند که ایشان گفتند: تعاونی خصوصی است و ارتباطی به ما ندارد. قبلا هم از ایشان درخواست شده بود   جلسه‌ای  درخصوص مشکلات در یکی از واحدهای مجتمع حاضر شوند تا از نزدیک مشکلات را مشاهده کنند در آن زمان هم با این درخواست  موافقت نکردند و ما را تنها گذاشتند.

معاون بانک مسکن بیرجند: با 10 هزار تومان هم می توان حساب باز کرد                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

حقگو، معاون بانک مسکن بیرجند در پاسخ به این مشکلات گفت: در خصوص افزایش مبلغ وام از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان مسئولین تعاونی مربوطه در جریان هستند که به عنوان یک شخص حقوقی این افزایش وام از طریق درخواست شرکت تعاونی و انعقاد قرارداد با بانک و امضا و مسئولیت پذیری شرکت انجام شده است و این موضوعی نیست که بانک و یا راه و شهرسازی استان در مورد آن تصمیم بگیرد.

وی در ادامه در خصوص اخذ مبلغ 128 هزارتومان برای افتتاح حساب و دریافت وام تصریح کرد: با 10 هزار تومان نیز می توان حساب باز کرد و هیچ اجباری برای پرداخت مبالغ بالا وجود ندارد و افراد به اختیار خود می توانند این مبلغ را پرداخت کنند اما 28 هزارتومانی که از این مبلغ کم می شود به دلیل هزینه های مالی صدور دفترچه قسط در زمان فروش اقساطی و خدماتی است که در این زمان ارایه می شود .

معاون بانک مسکن بیرجند در خصوص افتتاح حساب برای ضامن وام نیز گفت: ضامن باید برای بانک شناخته شده باشد و این ضامن نیز باید حساب بانکی داشته باشد تا اگر در مراحل فروش اقساطی اشتباهی پیش بیاید به  ضامن مراجعه کنیم.

حقگو  ادامه داد: در صورت بروز مشکلاتی در فروش اقساطی و مشارکت، مبالغی شاید اضافه گرفته شود اما پس از بررسی به حساب واریز می‌شود.

وی اطمینان داد: برای حساب هایی که نزد این بانک باز می شود دفترچه و کارت صادر می شود که فرد می‌تواند مبلغ واریزی خود را برداشت کند.

معاون بانک مسکن بیرجند در خصوص بیمه کردن وام نیز گفت: بیمه اعتباری مکانیسیمی تا سال 92 بوده ، اما با شرایط موجود هر چه سریعتر اقساط وام پرداخت شود به نفع فرد است.

حقگو با اشاره به اینکه این بیمه توسط بیمه آسیا انجام می شد، گفت: هم‌اکنون بیمه آسیا از تعهدات خود شانه خالی کرده است و این بیمه مانند سایر ضوابط مسکن معلولان فقط از طریق بانک ابلاغ نشده بلکه از طریق کارگروهی متشکل از نماینده‌های ریاست جمهوری، تعاون و دیگر دستگاه‌ها، اجرایی شد.

مدیرمسکن و ساختمان خراسان جنوبی:  کمک  به معلولین رسالت بهزیستی است

احمد ولی پورمطلق، مدیریت مسکن و ساختمان خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه تعاونی مسکن زیرنظر بخش خصوصی است، گفت: کمک کردن  به معلولین رسالتی بر دوش بهزیستی است و باید از محل منابع و درآمدهایی که در اختیار بهزیستی است به عنوان کمک به افراد استفاده شود.

وی اظهارکرد: راه و شهرسازی در تعیین قیمت های ساختمان ها نقشی ندارد و فقط تامین کننده زمین است.

مدیرمسکن و ساختمان خراسان جنوبی ادامه داد: مدیرعامل تعاونی و نماینده سازمان بهزیستی، به عنوان متولیان اصلی این پروژه باید پاسخگو باشند که در این جلسه حضور ندارند بنابراین جزئی از مشکلات پاسخگویی می‌شود.

ولی پورمطلق، با اشاره به اینکه اداره مسکن و شهرسازی تنها تامین کننده زمین است، افزود: از سال 90 که پروژه‌های مسکن مهر شروع شده با هجمه زیادی مواجه شدیم  زیرا از 31هزار واحد مسکونی تعداد 26 هزار واحد تحویل داده شده و مابقی تا پایان سال 95 تحویل داده می‌شود.

وی در خصوص فضای آموزشی مسکن معلولین نیز تصریح کرد: فضای آموزشی یکی از مشکلات عمده استان است و در تمام استان با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و تنها در مهرشهر 450 کلاس درس براساس سرانه جمعیت نیاز داریم و بالغ بر 150 میلیارد تومان برای احداث این فضای آموزشی نیاز داریم و در شرایط فعلی به دلیل منابع محدود، امکان حل این مشکل به راحتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: تفاهم نامه ای با اداره کل نوسازی مدارس بسته ایم تا  یک سوم منابع توسط اداره راه و شهرسازی تامین شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار