کد خبر: ۱۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶ 19 March 2015
به گزارش تابناک فارس به نقل از تسنیم شهرستان استهبان که با توجه به فعالیت موسسه قرآنی-فرهنگی بیت الاحزان و تربیت سالانه تعداد زیادی از حافظان کل قرآن به شهرستان قرآنی مشهور است در 175 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

نام این شهرستان از لغت(سته) به معنای انگورستان گرفته شده است. آبادانی این شهر از سال746 هجری قمری (پس از ویرانی آن در دوره مغول) بدست امیرمبارز الدین آل مظفر انجام شد.

این شهر در قدیم چهار محله داشت که هرمحله دارای مساجد و آب انبارهای متعددی بود. حمداله مستوفی از آن به عنوان شهرکی پر درخت که آب و هوای معتدل و میوه فراوان دارد یاد کرده است.

جغرافی نویسان اسلامی نام آن را اصطهبان و گاهی هم اصطهبانات ثبت کرده‌اند ولی باگذشت زمان فارسی زبانان آن را استهبان نامیده‌اند. این شهرستان با مرکزیت شهر استهبان دارای 1986 کیلومترمربع وسعت دارد. علاوه بر تنوع پرورش میوه‌های گوناگون در این شهرستان انجیر و زعفران آن از شهرت به سزایی برخوردار وبزرگترین باغ انجیر دیم جهان در این شهرستان است.

آب وهوای معتدل و کوهستانی شهرستان استهبان سبب سرسبزی و خرمی آن شده است. وجود باغ های فراوان پوشش جنگلی و آبشارهای روان و همجواری با دریاچه بختگان بر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌افزاید. این شهرستان با دارا بودن یک واحداقامتی پذیرای میهمانان و گردشگران است. در ادامه به بخشی از جاذبه‌ها این شهر اشاره می‌شود.

بقعه امامزاده پیرمراد(ع)

پیرمراد مقبره امام زاده محمدبن علی بن ابراهیم بن موسی بن جعفر(ع) است که در شمال شهر استهبان و در کنار جاده خروجی به طرف شهر شیراز قراردارد. ضریح این امامزاده در وسط صحن آن و باقلم کاریهای بسیار زیبا واقع شده است.

چهارطاقی ماه فرخان

از آثار منطقه خیر چهارطاقی ماهفرخان است.این بنا که متعلق به دوره ساسانیان است که درمیان بناهای سرسبز و بسیار زیبای منطقه قرارگرفته است. این چهارطاقی که از سنگ و ساروج ساخته شده است تقریبا سالم مانده است.

ایوان سنگی

از آثار بخش ایج ایوان یا مسجد سنگی است. این ایوان که از آثار قبل از اسلام بوده از دل کوه تراشیده شده و در کنار سرچشمه بدره قراردارد. ایوان با احداث محرابی در قرن هفتم تبدیل به مسجد سنگی شده است.

آسیاب‌های آبی استهبان

در گذشته، مردم استهبان با استفاده از شیب تند زمین و آب فراوانی که از چشمه‌های «قهری»، «پازهری»، «مرخنه» و «بک بکو» سرازیر می‌شده و آنها را به یک جدول اصلی هدایت می‌کردند. یازده آسیاب آبی در مسیر این آبها تعبیه کرده‌اند که در قدیم سنگش می‌چرخید و گندم، جو، ذرت، الم و حنا، را پودر می‌کرد.

آبشار استهبان

آبشار استهبان یکی از زیباترین آبشارهای منطقه است. این آبشار در سمت جنوبی استهبان در حاشیه بلوار قرار دارد. مسافرانی که راهی طولانی در پیش دارند و عازم سیرجان، بندرعباس، کرمان و زاهدان هستند ساعاتی ایستاده و خستگی راه را از تن بیرون می‌کنند.

در چندماه گذشته آبشار مصنوعی با ارتفاع بلند نیز در این شهر ایجاد شده که این نیز جاذبه گردشگری بالایی دارند.

چشمه بدره

چشمه بدره در دره سرسبز و بسیار خوش آب وهوایی در منطقه ایج در مسیر استهبان به نی‌ریز قرار دارد. در کنار سرچشمه آن یک چهار طاقی از دوره ساسانی باقی است. آب این چشمه بسیارگوارا است.

تنگ استهبان

این تنگ در شهرستان استهبان واقع شده است و از قابلیت گردشگری همراه با پوشش جنگلی چشم اندازهای بسیار زیبا برخوردار است.

تنگ لای تاریک

درجنوب غربی شهرستان استهبان واقع شده است.که با برخورداری از پوشش جنگلی و چشمه سارهای متعدد جزء مناطق گردشگاهی استان محسوب می‌شود. این مکان در طول سال پذیرای علاقه‌مندان به ورزشهای کوهستانی و دوستداران جلوه‌های طبیعی است.

تنگ ایج

در دو کیلومتری روستای ایج در پایین دست آثار باستانی تنگ مصفای ایج (قلعه ایج) قرار دارد که مسجد سنگی جالبی دارد. ترکیب جاذبه‌های طبیعی از قبیل چشمه هوای لطیف کوهستانی و درخت‌زار مکان یاد شده را به چشم اندازی خیره کننده بدل کرده است. تنگ ایج گردشگاهی ممتاز به شمار می‌رود.

گردشگاه پارک جنگلی استهبان

بر دامنه کوه تودج در جنوب شهرستان استهبان منطقه‌ای باپوشش جنگلی مرکب از درختان ا نگور بادام پسته و انجیر وجود دارد که از جاذبه‌های زیبای طبیعی این شهرستان به شمار می آید. دراین مکان چشمه‌ای وجود دارد که با سرازیر شدن از دامنه آبشاری زیبا می آفریند.

گردشگاه بک بک

در جنوب شرقی شهرستان استهبان گردشگاهی زیبا به نام (بک بک)وجود دارد که زیستگاه گونه هایی از پرندگان مهاجر است.

برچسب ها: استهبان ، فارس ، نوروز ، سفر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار