مدیر عامل خانه موسیقی ایران:
مدیر عامل خانه موسیقی ایران، گفت: توجه به ذات هنر کمرنگ شده است و افراد تنها برای دستیابی به یک مجموعه مواهب و بهره‌مندی سودجویانه هنر را دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۱۵۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶ 30 December 2015
به گزارش تابناک قم، حمیدرضا نور بخش در جلسه بنیاد قم‌پژوهی گفت: توجه به ذات هنر کمرنگ شده است و افراد تنها برای دستیابی به یک مجموعه مواهب و بهره‌مندی سودجویانه هنر را دنبال می کنند؛ در حالی که هنر را باید برای خود هنر، تعالی، پالایش روح و معنویات هنر دنبال کرد.

وی با بیان اینکه قم سابقه درخشانی در هنر دارد، گفت: این استان در چند سال گذشته هنرمندان بسیاری در حوزه‌های مختلف هنر در شعر، نمایش و موسیقی و زمینه‌های دیگر در عرصه‌های بالاتر معرفی شده‌اند.

وی گفت: روزی در این شهر به زحمت می‌توانستیم چند هنرمند پیدا کنیم و تعداد افرادی که هنرشان درخور باشد، به تعداد انگشتان دست می‌رسید، اما امروز خیل عظیمی از جوان‌ها که وارد عرصه‌های مختلف هنر شده‌اند، نشان دادند اگر فضایی مناسب فراهم باشد می‌توانند در مقیاس ملی مطرح شوند.

نوربخش تعداد آموزشگاه‌های هنری در قم را اندک دانست و گفت: با وجود این هستند جوانان علاقه‌مندی که هنر را برای هنر دوست دارند و با تمام تنگناها و بدون چشم داشت مالی، تنها به دنبال هنر هستند و به ذات اصیل هنر توجه دارند.

استاد آواز و موسیقی ایران با بیان اینکه آنچه که امروز هنر را تهدید می‌کند، پرداختن به حواشی است، افزود: توجه به ذات هنر کمرنگ شده است و افراد تنها برای دستیابی به یک مجموعه مواهب و بهره‌مندی سودجویانه هنر را دنبال می‌کنند.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران، با بیان این‌که متاع هنر همیشه کساد بوده است، اظهار کرد: افراد به دلیل عشقی که داشتند به هنر می‌پرداختند و برای همین آثار ماندگار داریم و در واقع هنرمندان، هنر را برای مواهب هنر دنبال می‌کردند.

وی اشاره کرد: در شهر قم نیز افرادی هستند که به هنر به دلیل عشق و علاقه به ذات هنر، به آن می‌پردازند و توانسته‌اند منشا ثمرات خوبی باشند.

نوربخش ادامه داد: در اعصار مختلف، هنرمندان از تمکن بالایی برخوردار نبوده‌اند و افرادی که تاریخ موسیقی به آن‌ها افتخار می‌کند، آثاری خلق کرده‌اند که به واسطه از دل بر آمدن بر دل‌ها نشسته است.

وی گفت: دولت‌ها به موضوع موسیقی کم مهر بوده‌اند؛ اما آنچه مهم است خواست مردمی است که در طول تاریخ حامیان واقعی هنر بودند و همواره گفته می‌شود که نسل جوان با تاریخ و ادبیات بیگانه هستند و ضعف موجود در این موضوع بخشی به حاکمیت و بخشی به خانواده بر می‌گردد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران تصریح کرد: برای آگاهی بخشی اهمیت دارد که خانواده‌ها در این زمینه حضور بیشتری داشته باشند و حافظ، سعدی و مولانا را به نسل جوان معرفی کنند.

رئیس سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر، ادامه داد: موسیقی از ادبیات جدا نیست و در گذشته تمام هنرها در کنار هم معنا پیدا می‌کرد، آنکس که حافظ و سعدی را دوست داشت، از آواز نیز سر در می‌آورد.

نوربخش گفت: جان‌مایه موسیقی ایران ساز است و آواز. موسیقی که اندیشه‌ور و فرهیخته است و چه در بخش ساز و چه آواز، پیوند معناداری با مقوله ادبیات دارد .

وی تصریح کرد: در حال حاضر، این بخش از موسیقی ما به شدت کمرنگ شده است و ما به صورتی پرداختیم که معنا و مفهومی ندارد.

استاد آواز ایران با بیان این‌که بخشی از موسیقی ما مصرفی است، عنوان کرد: موسیقی‌هایی که امروز ترویج می‌شود، هویت ندارند، برای مصرف است، برای رفع یک احتیاج است و بس.

وی اضافه کرد: همه مردم نباید به طور قطع یک نوع موسیقی گوش بدهند؛ اما موسیقی اصیل به دلیل تاثیرات و معناگرایی که در ذات دارد باید زنده بماند.

استاد حمیدرضا نوربخش،خواننده و مدرس آواز سنتی و ردیفی موسیقی و مدیر عامل خانه موسیقی ایران، در شهر قم به دنیا آمده است. پدر نوربخش دستی در آواز داشت و به شیوه مکتب آوازی اصفهان می‌خواند.

وی هم‌زمان با تحصیلات دانشگاهی، شاگردی در محضر استاد بزرگ آواز ایران، "محمدرضاشجریان" را تجربه کرد و در ادامه نيز در سال‌های ابتدایی دهه هفتاد، با هنر نمايي در كنار استاد فرامرز پایور و گروه شبه عنوان آوازخوان جوان به دوستداران موسیقی معرفی شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار