دلار آمریکا ارز غالب ذخیره جهانی است و بیش از 64درصد از ارز ذخیره خارجی را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۵۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹ 30 December 2015
به نقل از بیزینس اینسایدر، اولین ارز ذخیره خارجی دلار و بعد از آن یورو در ابتدای فهرست قرار دارند. یورو بعنوان ارز ذخیره از سال ۲۰۰۹ تا کنون عملکرد چندان خوبی نداشته. در آن زمان یورو ۲۸درصد از ارز ذخیره جهانی را در اختیار داشت. با این وجود بین بحران بدهی اروپا و سال های رشد اقتصادی اندک در کشورهای اصلی اروپایی، سهم این ارز به ۲۰درصد از ارز ذخیر جهانی رسید.

دیگر ارزهای ذخیره شامل پوند بریتانیا (۵درصد)، ین ژاپن (۴درصد)، دلار کانادا (۲درصد)، دلار استرالیا (۲) می شود و فرانک سوئیس و دیگر ارزها روی هم رفته ۳درصد سهم از ارز ذخیره جهان دارند.

همچنین یوان چین به تازگی تایید صندوق بین المللی پول را برای تبدیل به بخشی از سبد حق قابل برداشت (SDR) به دست آورد. بنابراین معاملات بیشتری به ارز چین صورت خواهد گرفت. البته یوان هنوز سهم قابل توجهی ندارد اما در آینده می تواند نقش مهمی داشته باشد.

تاریخ نشان داده است که حدود ۱۰۰ سال پیش، ارز دی فاکتو جایگزین شد. آخرین بار این اتفاق بعد از جنگ جهانی دوم افتاد زمانی که سیستم " برتن وودز " روی کار آمد که بر اساس آن دلار آمریکا بعنوان ارز ذخیره مرتبط با طلا تعیین شد. ترکیبی از رشد اقتصاد آمریکا بعد از جنگ به همراه ارتباط رسمی دلار و طلا باعث شد در سیستم پولی بین المللی درجه ای از پایداری که چندین دهه نایاب بود پدیدار شود.

در سال ۱۹۷۱، نیکسون ارتباط بین دلار آمریکا و طلا را اعلام کرد اما ادامه داد که تقویت اقتصادی و مالی آمریکا می تواند باعث سلطه دلار در صحنه پولی بین المللی برای چندین دهه پیش رو شود.

در ابتدا مرزهای خارجی ایالات متحده مثل جزایر ویرجین دلار را استفاده کردند و بعد در قرن بیستم کشورهای بزرگی مثل چین و آرژانتین برای ثبات بیشتر در تلاش برای مرتبط کردن ارز خودشان و دلار از دلار استفاده کردند.

اگرچه امروز چین بزرگترین اقتصاد جهان از نظر قدرت خرید است اما بازارهای مالی در ایالات متحده هنوز اولویت دارند. بطور مثال بازار سهام آمریکا هنوز ۵۲درصد از کل سرمایه بازارهای بورس جهان را در اختیار دارد در مقابل چین ۲درصد سهم دارد.

اخبار بانک
برچسب ها: دلار ، آمریکا ، ارز ، ایات متحده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار