معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از رکود زنی تولید عسل از هر کندوی مدرن استان در سطح کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹ 18 March 2015

سید فضل الله قریشی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه هم اکنون میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن در استان ۲۲.۶ کیلوگرم است، اظهار داشت: این در حالی است که این میزان در سطح کشور به ۱۸ کیلوگرم می رسد، و در این میان میانگین تولید عسل در کندوهای سنتی هم ۷ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش تولید محصول باید نسبت به تبدیل کندوهای سنتی به کندوهای مدرن در استان اقدامات لازم انجام شود، اظهار داشت: ‌هم اكنون بیش از ۹۵۰ هزار کندو شامل ۸۶۰ هزار کندوی مدرن و ۹۰ هزار کندوی بومی در استان وجود دارد که بادی نسبت به افزایش آنها برنامه ریزی کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین از در دست اجرا بودن طرح اصلاح نژاد، به گزینی ملکه و رکود گیری ثبت مشخصات زنبور عسل در استان خبر داد و گفت: تولید عسل ارگانیک، بهبود کیفیت و افزایش میزان تولید با توجه به وجود مراتع غنی و باغات و مزارع در مناطق مختلف استان از اهداف اجرای این طرح است.

قریشی تكميل بودن زنجیره های تولیدی عسل در آذربايجان غربي را از مزایای تولید این محصول در استان دانست و ادامه داد: ۳ شرکت تعاونی تولیدی با دارابودن کارخانه بسته بندی عسل، پرورش و تولید ملکه، بیش از هزار کلنی زنبور عسل و فروشگاه عرضه محصولات تولیدی نقش موثری را در جذب عسل، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید ایفا می كنند.

وی در خصوص دلایل رشد و رونق زنبور داری در آذربایجان غربی گفت: وجود ۱۴ تعاونی زنبورداری فعال در زمینه تهیه نهاده ها و ملزومات اولیه زنبورداری، ۶ کارخانه موم آج کنی، ۴ کارخانه و ۶ کارگاه بسته بندی عسل به صورت نیمه اتوماتیک در سطح استان زمینه لازم را برای رونق این صنعت در استان فراهم کرده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش خسارات در زمینه تولید عسل در آذربایجان غربی، یادآور شد: راهکارهای نوين برای مقابله با بیماريهاي زنبورعسل و راههاي كنترل و پيشگيري از آن برای کاهش خسارت وارده به کندوها، داروی جدید ضد کنه، نحوه تجویز و همچنین ارگانیک بودن این دارو در زمان مصرف به زنبورداران ارائه شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان غربی تعداد بهره برداران این بخش را بالغ بر ۵ هزار و ۶۳۱ نفر عنوان و با بیان اینکه ۵ هزار و ۷۷۱ نفر نیز به صورت فصلی در زمینه پرورش و تولید عسل در استان فعالیت می کنند، اعلام کرد: در صورت اجرای ۱۷ طرح بسته بندی در ست بررسی ظرفیت بسته بندی عسل در استان به ۱۶ هزار و ۱۰۰ تن افزایش می یابد.

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار