نگاهی به وضعیت آمار ورزشکاران سازمان یافته در قم ضرورت توسعه فرهنگ ورزش را در استان نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۵۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱ 26 December 2015
به گزارش تابناک قم، جمعیت استان قم بیش ازیک میلیون و 200 هزار نفر است که حدود 95 درصد آنها در شهر قم متمرکز شده‌اند و درصد ناچیزی از این رقم در شهرهای تابعه و روستا‌ها سکونت دارند.

ورزش به عنوان بخش لاینفک از زندگی امروز انسان و تضمین‌کننده سلامت جسمانی و نشاط روانی آحاد جامعه هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در میان مردم قم پیدا کند.

ملاک حضور مردم در فعالیت‌های ورزشی، آمار بیمه شدگان فدراسیون پزشکی ورزشی در هر استان است و با توجه به این‌که حضور در فعالیت‌های ورزشی زیر نظر باشگاه‌ها یا هیأت‌های ورزشی تنها با داشتن کارت بیمه ورزشی امکانپذیر است، شمار بیمه شدگان تعداد ورزشکاران سازمان یافته را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار سال ۹۳، تعداد ورزشکاران سازمان یافته مرد و زن در استان قم حدود ۴۱ هزار نفر بوده است که ۲۹ هزار نفر از این تعداد را مردان و ۱۲ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند که این رقم در سال ۹۴ نیز اندکی کاهش یا افزایش خواهد یافت اما تفاوت اساسی با سال ۹۳ نخواهد داشت.

بر این اساس در مقایسه با جمعیت استان قم و با فرض تقریبا صحیح این‌که نیمی از جمعیت استان مرد و نیمی دیگر زن باشند، به آمار نه چندان جذابی در مورد وضعیت ورزش در استان قم می‌رسیم.

بر اساس آمار ورزشکاران سازمان یافته، از هر ۱۰۰ نفر مرد و زن در استان قم کمتر از ۴ نفر ورزش می‌کنند که این آمار در صورت اضافه شدن کسانی که به صورت انفرادی و غیرسازمان یافته به ورزش می‌پردازند حداکثر به رقم ۴ نفر می‌رسد.

از میان هر ۱۰۰ زن قمی، فقط ۲ نفر ورزش می‌کنند که اگر این آمار ۲ برابر هم شود باز هم نمی‌تواند آمار جالبی باشد. در بخش مردان نیز از هر ۱۰۰ مرد، کمتر از ۵ نفر ورزش می‌کنند که در صورت اضافه شدن ورزشکاران غیرسازمان یافته که در بخش مردان بیش از زنان هستند در خوشبینانه‌ترین حالت به عدد ۶ خواهیم رسید.

چنین ارقامی نشانگر فاجعه ورزشی در قم است و نشان می‌دهد مسئولان ورزشی و غیرورزشی استان که به نحوی متولی سلامت اجتماعی هستند باید برای نهادینه شدن فرهنگ ورزش در قم چاره عاجلی بیندیشند. برگزاری کارگروه توسعه ورزش همگانی با حضور استاندار قم و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط اقدام جدیدی برای یافتن راهکار توسعه ورزش در میان مردم قم بود اما بعید است خروجی این کارگروه‌ها به زودی زود، بتواند سبب تغییر معنادار در وضعیت ورزش در قم شود.

مسئولان بار‌ها در مورد لزوم قرار گرفتن ورزش در برنامه روزانه شهروندان سخن گفته‌اند اما برای این منظور اقدامی عملی و محسوس که مردم را به این هدف ترغیب کند صورت نگرفته است. با این وجود لزوم اتخاذ راهکاری جدی برای نهادینه کردن ورزش در میان خانواده‌ها ضروری است و آثار خود را در افزایش سطح سلامت جسمی و در اختیار داشتن جامعه‌ای شاد‌تر نشان خواهد داد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار