کد خبر: ۱۵۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰ 26 December 2015

به گزارش تابناک یزد،معاون سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش استان يزد با اشاره به باسوادي بيش از 97 درصد از جمعيت اين استان، از اختصاص مشوق‌هايي مانند پرداخت پاداش 730 هزار توماني براي كساني كه اقدام به باسوادي كنند، خبر داد.

 "مرات امين الرعايا" امروز به مناسبت نخستين روز هفته سوادآموزي و در آستانه هفتم دي‌ماه سالروز تاسيس نهضت سوادآموزي به فرمان حضرت امام خميني(ره)، گفت: در فرمان تاريخي امام راحل(ره) نكاتي وجود دارد كه به اختصار مي‌توان به اولويت سوادآموزي بر مسكن و بهداشت جامعه، تضمين استقلال كشور با سوادآموزي صحيح، ملي بودن مسئله سوادآموزي و مكلف شدن همه‌ي آحاد جامعه در اين خصوص و جهت‌گيري سوادآموزي به عنوان حقوق اوليه مردم براي كاهش نابرابري‌هاي اجتماعي اشاره كرد.

وي با اشاره به اهميت موضوع سواداموزي از نگاه امام(ره)، افزود: اين در حالي است كه دنيا پس از گذشت 10 سال از اين فرمان تاريخي به اهميت موضوع آموزش‌هاي همگاني واقف شده و برنامه‌هايي را در اين راستا آغاز كرده است.

امين الرعايا در ادامه با بيان اين كه به دنبال بيانات مقام معظم رهبري، جامعه هدف سوادآموزي افراد 10 تا 49 سال در نظر گرفته شدند، به شاخص‌هاي سوادآموزي كشورمان براساس آخرين آمارهاي رسمي كشور پرداخت و گفت: در حالي كه براساس آمارهاي سال 1355 بيش از نيمي از جمعيت 36 ميليوني كشورمان بي‌سواد بودند، امروز 84.8 درصد از جمعيت 78 ميليون نفري ايران(سنين 6 سال به بالا) سواد دارند.

وي ادامه داد: شاخص سواد در بين جمعيت هدف سوادآموزي يعني افراد 10 تا 49 سال كشور براساس نتايج  سرشماري سال 1390 92.5 درصد است ولي اين رقم در سال 55 معادل 48 درصد بوده است.

وي اظهار كرد: اختلاف شاخص سواد در بين شهر و روستا با توجه به بي‌توجهي دولت طاغوت به روستائيان در سال 1355 برابر با 38 درصد بوده است ولي اين اختلاف در سال 1390 به تنها هشت درصد رسيده است و از لحاظ اختلاف بين زن و مرد نيز از رقم 28 درصد قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، اين رقم به سه درصد كاهش يافته است.

به گفته‌ي معاون سوادآموزي استان يزد، اين استان در تمامي اين شاخص‌ها وضعيتي به مراتب بهتر از ميانگين كشوري دارد به طوري براساس آمارهاي سال 1390 قريب  87.8 درصد از جمعيت بالاي شش سال استان سواد دارند و اين رقم در مورد رده‌ي سني 10 تا 49 سال بيش از 95.1 درصد است.

وي عنوان كرد: هم‌اكنون نه تنها روستائيان يزدي بيشتر از شهرنشينان باسواد دارند بلكه در بين زنان يزدي بيش از مردان باسواد داريم.

امين الرعايا گفت: براساس آمارهاي سال 1390 تعداد افراد بي سواد استان 29 هزار و 573 نفر بوده كه قريب 60 درصد آنها اتباع بيگانه و يكي دو درصد نيز افراد آموزش‌ناپذير مانند معلولان ذهني و غيره هستند لذا به عبارتي بيش از 97 درصد از جمعيت استان باسواد هستند كه در بين استان‌‌هاي كشور جايگاه خوب هشتم را به خود اختصاص داده است.

وي يكي از مشكلات استان مهاجرپذير يزد را شناسايي مهاجران بي‌سواد ذكر كرد و گفت: مهاجران به استان يزد شامل اتباع بيگانه و مهاجران ايراني هستند كه در مورد اتباع در سال گذشته يك‌هزار و 670 نفر و امسال يكهزار و 950 نفر در طرح سوادآموزي شركت دارند و علاوه بر اين نيز 250 نفر در قالب طرح كميساريا و با اعتبارات بين‌المللي در حال سواداموزي هستند.

وي افزود: در حالي كه اتباع بيگانه رغبت بيشتري براي سوادآموزي دارند، مهاجران عمدتاً به دليل شرايط نامساعد مالي و سطح فرهنگي پايين، علاقه‌اي به سوادآموزي ندارند و از طرفي شناسايي آنها بسيار دشوار انجام مي‌شود.

معاون سواداموزي استان با اشاره به مشوق‌هايي كه براي سواداموزي افراد در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: خوشبختانه طرح آموزش فرد به فرد با انعطاف بالاي خود براي هر فرد بي‌سواد امكان اختصاص يك آموزش دهنده را دارد و از سال جاري نيز تمام هزينه‌هاي سوادآموزي را به ازاي آموزش هر فرد(دوره سوادآموزي 735 هزار تومان، دوره انتقال 800 هزار تومان و به ازاي كلاس‌هاي تحكيم 120 هزار تومان) پرداخت خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: به ازاي معرفي و جذب هر نفر بي‌سواد جهت سواداموزي نيز تا 20 درصد پاداش پرداخت مي‌شود.

به گفته‌ي اين مسئول، نهضت سوادآموزي همچنين در قالب طرح خوداموز، به افرادي كه براي باسوادي اقدام ‌كند، كل هزينه سوادآموزي يعني 735 هزار تومان پاداش مي‌دهد.

امين الرعايا خاطرنشان كرد: در حال حاضر دو هزار و 794 نفر در دوه‌هاي سواداموزي، يكهزار و 634 نفر در دوره‌هاي انتقال و 314نفر در دوره‌هاي تحكيم در استان يزد مشغول به فرا گرفتن سواد هستند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به عناوين روزهاي هفته‌ي سوادآموزي(5 تا 11 دي‌ماه)، از مهمترين برنامه‌هاي اين هفته به ديدار با امام جمعه، تجديد ميثاق با سومين شهيد محراب، ديدار با پيشكسوتان سواداموزي، تجليل از فعالان سواداموزي استان، برگزاري نشست شوراي سواداموزي استان به رياست استاندار، بازديد از كلاس‌هاي سواداموزي و برگزاري مسابقه كتابت قران كريم، پياده‌روي سواداموزان و حضور در آيين عبادي سياسي نماز جمعه سراسر استان و يغره را برشمرد.

معاون سوادآموزي آموزش و پرورش استان در پايان نيز از طرح‌هاي باسوادي گروه سني 10 تا 49 سال استان، طرح باسوادي اولياء مدارس، طرح باسوادي گروه 10 تا 20 سال با توجه به اهميت اين رده‌ي سني، طرح حلقه‌هاي كتابخواني و بازخواني كتاب در خانواده به منظور تحكيم باسوادي سوادآموزان، به عنوان طرح‌هاي در دست اقدام نهضت سواداموزي استان ياد كرد.

گفتني است؛ در اين نشست، "شرافت" رئيس اداره سواداموزي استان نيز به بيان توضيحاتي مبني بر محدوديت‌هاي قانوني كه از سال آينده براي افراد بي‌سواد اعمال خواهد شد، پرداخت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار