داور سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به سطح بالای این دوره از مسابقات، گفت: قوی‌ترین داوری‌های مسابقات قرآن جهان در ایران انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۵۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵ 25 December 2015
داور سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به سطح بالای این دوره از مسابقات، گفت: قوی‌ترین داوری‌های مسابقات قرآن جهان در ایران انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمدرضا ستوده‌نیا صبح امروز در حاشیه برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به میزبانی استان کرمانشاه در این دوره از مسابقات، اظهار کرد: با توجه به وجود زمینه کار قرآنی در این شهر، کرمانشاه نسبت به گذشته بسیار توسعه یافته بود و وجود پتانسیل‌های خوب می‌طلبید که میزبانی این مسابقات را داشته باشد که تاکنون هم برنامه در شأن قرآن برگزار شد.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب هر سال در ملاقات با حفاظ، قاریان و اساتید قرآن رهنمون‌های هوشمندانه‌ای را بیان می‌فرمایند که سبب شده جامعه قرآنی کشور بر اساس این رهنمون‌ها جهت‌گیری داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان ادامه داد: معظم‌له در سال‌های بسیار دور در زمینه پرداختن به نغمات، صوت و لحن و زیباخوانی توجه داشتند و بعد که در این زمینه سطح بهتری پیدا کردند در رابطه با وقف و ابتدا مطرح کردند و با بهبود این آیتم مسئله تدبر در قرآن و اینکه قاری باید قرآن را خوب بفهمد و آن را القا کند.

ستوده‌نیا خاطرنشان کرد: در چند سال قبل به مجموعه این گوشزدها مسئله حفظ نیز اضافه شد و رهبر معظم انقلاب آرزوی وجود 10 میلیون حافظ را داشتند که این موضوع خط مشی فعالیت‌های قرآنی قرار گرفت و موسسات و نهادهای مختلف پرورش حفاظ را جدی دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر احیای کار قرآن در سطح عموم مردم عنایت ویژه‌ای دارند، افزود: ایشان می‌خواهند مردم با قرآن انس بگیرند و یکی از راه‌های انس با قرآن حفظ آن است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی اصفهان با تصریح اینکه اگر تأکیدات رهبر معظم انقلاب نبود، قرآن در کشور به این مرحله نمی‌رسید که گوی سبقت را از دیگر کشورها ربوده است، گفت: در حال حاضر سطح قرائت‌های ایرانیان اگر بالاتر از مصر نباشد با آن برابری می‌کند و شاید برتری‌هایی هم داشته باشد.

ستوده‌نیا درخشش حفاظ ایرانی در مسابقات مختلف در جهان را مرهون حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و الطاف الهی دانست و بیان داشت: برای تداوم این مسیر و جلب نظر معظم‌له باید دوره‌های آموزشی ویژه و کلاس مفردات، مفاهیم و تدبر در قرآن توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در مرکز قرآن پیگیری شود.

وی پیشنهاد کرد که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه این دوره‌های تخصیص برای حفاظ و قاریان را به فراخور وضعیت استان‌ها به صورت منطقه‌ای و استانی برگزار کند و نمرات کسب شده در این دوره‌ها را در مسابقات سراسری قرآن دخیل کند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان گفت: با این کار افرادی که در این دوره‌ها شرکت کنند باید در مفاهیم هم برای ورود به مسابقات نمرات بالایی را کسب کرده باشند و به این صورت طی 2 تا 3 سال به این هدف که فهم قرآن افزایش یابد دست خواهیم یافت.

ستوده‌نیا در مورد استعدادیابی در سنین پایین‌تر نیز اظهار کرد: این موضوع می‌تواند در تفاهمی بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری دوره‌های آموزشی حمایت و پشتیبانی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای این کار هم می‌توان امام‌زاده‌ها و مساجدی را شبیه دارالقرآن‌ها به عنوان پایلوت مشخص کرد تا هر خانواده‌ای بتواند فرزند خود را در این مراکز برای یادگیری مفاهیم قرآن ثبت‌نام کند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان بیان داشت: مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که در تهران متمرکز است باید در تمام استان‌ها ایجاد شود و با نظارت متمرکز موجب ارتقای شرکت‌کنندگان استانی شود.

داور سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد: سطح مسابقات حفظ و قرائت بالاست و اختلاف بین شرکت کنندگان به دو صدم نمره رسیده است و هرچه سطح مسابقات بالا برود داوری هم مشکل می‌شود.

ستوده‌نیا در مورد وضعیت اعتبارات بودجه قرآنی در کشور هم گفت: بودجه کم نیست، اما به علت تعدد برنامه‌ها به هر حال این اتفاق می‌افتد که با کمبود بودجه روبه‌رو می‌شویم و اگر تمرکزی در سطح بالا وجود داشته باشد این اتفاق نخواهد افتاد.

داور سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به سطح داوری‌ها در این دوره از مسابقات، گفت: قوی‌ترین داوری‌های جهان در ایران انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار