کد خبر: ۱۴۷۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ 19 December 2015

به گزارش تابناک یزد،شهروندان یزدی انس بیشتری با صدای مرکز یزد دارند، از این رو مسئولان صدای مرکز استان در تلاش هستند تا با جذب گویندگان توانمند ترجیحا با لهجه یزدی، این رسانه را تقویت کنند چرا که صدای مرکز استان با کمبود گوینده مواجه است.

لهجه‌های شیرین یزدی که از رادیو یزد به گوش شنوندگان می‌رسد، گاه خاطرات زیبایی از گذشته را زنده می‌کنند؛ خاطراتی که باعث شده مخاطبان صدای مرکز استان به مراتب بیشتر از سیمای یزد باشد.
بیشتر خودروهایی که در شهر عبور می‌کنند، شنیدن صدای رادیوی یزد را با لهجه شیرین گویندگان یزدی به سایر شبکه‌های رادیویی ترجیح می‌دهند و این باعث شد که 30درصد مخاطبان رادیو در یزد مخاطب رادیو یزد باشند.
شروع روز با صدای انرژی بخش و دلنشین گویندگان رادیوی یزد، باعث شده که مسافران در وسایل نقلیه عمومی هم از این شبکه رادیویی استقبال خوبی داشته باشند.

فعالیت 20 گوینده در صدای یزد
معاون صدای مرکز یزد با اشاره به فعالیت 20‌گوینده در رادیوی یزد از کمبود تعداد گویندگان با توجه به 24 ساعته شدن برنامه‌های شبکه رادیو یزد خبر می‌دهد.
«داوود سیروس» با اشاره به محدودیت‌های موجود برای جذب گویندگان جدید، می‌گوید: اگر گوینده‌ای توانمند شناسایی شود، قطعا در قالب برنامه‌ای با وی همکاری خواهیم کرد.
وی درباره مخاطبان رادیو یزد و کیفیت کار گویندگان این شبکه رادیویی نیز می‌افزاید: مبنای ارزیابی کار گویندگی در صدا و سیما به نسبت جمعیت و نیروهای جذب شده است اما نمره گویندگان یزدی در بین سایر مراکز استان‌ها، قابل قبول است.
وی با تاکید بر این‌که گویندگی صدا و مهارت خاصی را می‌طلبد، می‌افزاید: گویندگی هنری است که در ذات هر کسی وجود ندارد؛ بنابراین شناسایی گویندگان توانمند، کار دشواری است.
سیروس با اشاره به این‌که اولویت صدای مرکز یزد، همکاری با گویندگان دارای لهجه یزدی است، ادامه می‌دهد: گویندگان شبکه‌های رادیویی در دو سطح اول و دوم طبقه‌بندی می‌شوند که گویندگان یزدی در این رتبه بندی جایگاه خوبی دارند.
وی اجرای گویندگان یزدی با لهجه بومی را از محاسن کار آنها می‌داند و می‌گوید: احساس قرابت با لهجه یزدی باعث شده که مخاطبان ارتباط مناسبی با رادیو یزد برقرار کنند.
معاون صدای مرکز استان با بیان این‌که 30درصد مخاطبان رادیو در استان، شبکه یزد را انتخاب می‌کنند، اضافه می‌کند: مخاطبان شبکه‌های سراسری رادیو پیام و رادیو آوا نیز در استان 12درصد و مابقی مخاطبان سایر شبکه‌ها هستند.
سیروس با اشاره به تغییرات اساسی در جدول پخش برنامه‌ها بر اساس خواست مخاطبان، ادامه می‌دهد: سطح رضایت مخاطبان در 3ماه گذشته به مراتب افزایش یافته است.
وی درباره ارزیابی برنامه‌های رادیویی استان نیز می‌گوید: بر اساس برنامه بازدید مستمر هر 2 هفته یکبار 30 تا 50 برنامه رادیوی یزد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که ارزیابی گویندگان اصلی از بخش‌های مهم این برنامه محسوب می‌شود.

شناسایی گویندگان یزدی
سیروس درباره شناسایی استعدادهای جدید برای همکاری با رادیو یزد نیز می‌گوید: به‌دنبال بهترین‌ گویندگان برای همکاری با صدای مرکز استان هستیم اما قرار است که به صورت برنامه‌ای با آنها همکاری کنیم.
وی می‌افزاید: کسانی که نتوانند یزدی صحبت کنند، اولویتی برای انتخاب به عنوان گوینده رادیوی یزد را ندارند ولازم است که گویندگان با لهجه، فرهنگ و آداب رسوم استان آشنا باشند.
معاون صدای مرکز استان از اجرای 75درصد برنامه‌های شبکه رادیویی یزد با لهجه یزدی خبر می‌دهد و می‌گوید: بخش قابل توجهی از برنامه‌های شبکه رادیویی یزد به معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، جاذبه‌ها و ظرفیت‌های استان اختصاص دارد.
وی با اشاره به شناسایی برخی از استعدادهای در برنامه استعدادیابی شب‌های پرستاره، ادامه می‌دهد: از این برنامه گویندگانی برای همکاری با صدای مرکز استان انتخاب شده‌اند که به زودی همکاری خود را آغاز خواهند کرد.
معاون صدای مرکز استان با تاکید بر این‌که گویندگی در صدا دشوارتر از سیماست می‌گوید: گویندگان سیما اگر جنس صدای خوبی نداشته باشند، اما ظاهر مقبولی داشته باشند، امکان مقبولیت دارند اما همه ارزیابی گویندگان صدا، جنس صدای آنهاست.
وی با اشاره به اهمیت جنس صدای خوب و بداهه‌گویی برای گویندگان صدا، می‌افزاید: برای تقویت صدای گویندگان دوره‌های آموزشی مستمری در مرکز استان برگزار می‌شود.
سیروس از توزیع جزوات آموزشی، برگزاری آموزش‌های مستمر در استان و حضور اساتید برجسته و برگزاری کارگاه‌های ارزیابی با حضور اساتید مجرب برای همه برنامه‌های مرکز استان خبر می‌دهد. وی با بیان این‌که رادیو یزد در 3ماه دوم سال در بین مراکز رادیویی کشور در جایگاه چهارم کشوری است، می‌گوید: امیدواریم در 3ماه سوم سال هم رادیو یزد موفق به کسب جایگاه مناسبی در کشور باشد.

موضوع برنامه‌های رادیویی یزد
معاون صدای مرکز استان درباره موضوع برنامه‌های شبکه تابان می‌گوید: تمام موضوعات قابل پوشش در مراکز رادیویی به 10 شاخه تقسیم شده که تقریبا همه آنها در شبکه رادیویی یزد تولید و پخش می‌شود. «داوود سیروس» می‌افزاید: از عناوین این موضوعات می‌توان به برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، دینی، علمی، اطلاعات عمومی، اقتصادی، سیاسی، دفاع مقدس و... اشاره کرد. وی بیان می‌کند: زیرشاخه‌های متعددی هم برای این موضوعات تعریف شده که در تولید برنامه‌های شبکه تابان مد نظر است.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار