کد خبر: ۱۴۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹ 17 December 2015

به گزارش تابناک یزد،«فیلم مستند» آنقدر جذابیت دارد که رئیس دفتر و مشاور رئیس جمهوری و معاون وزیر ارشاد را به نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت بکشاند. شامگاه سه شنبه محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری و حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری برای بازدید از این دوره جشنواره و همچنین تماشای فیلم به سینما فلسطین رفتند و درباب اهمیت فیلم مستند و کارکردهایی که در دنیای امروز دارد صحبت کردند.


دکتر محمد نهاوندیان که برای دیدن مستند «مادر کشی» در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور یافته بود، پیرامون اهمیت و توجه مسئولان به فیلم‌های مستند، اظهار داشت: «با توجه به گستردگی، پیچیدگی و چند لایه‌ بودن مسائل اجتماعی، استفاده از فیلم‌های مستند قطعاً می‌تواند در ملاحظه عینی‌تر مسائل و واقعیت‌ها مثمرثمر باشد به تصمیم‌گیران کشور کمک کند؛ به این عبارت، حمایت از فیلمسازی مستند حمایت از تصمیم‌های مبتنی بر تحقیق است.» وی درباره تأثیر مستند بر ارتقای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: «ما در فرهنگ عمومی، توجه به مشکلات جدی کشور و آگاهی نسبت به بحران‌هایی چون بی‌آبی را کمتر می‌بینیم.» رئیس دفتر ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سهم بسزایی از اوقات فراغت مردم به دیدن فیلم‌های سینمای داستانی و سرگرم‌کننده صرف می‌شود، ادامه داد: «متأسفانه در بعضی از این فیلم‌ها مفاهیم هدفمند و آگاهانه کمتر دیده می‌شود. فیلم مستند اگر جذاب باشد، حتماً می‌تواند در رساندن پیام‌ها، بالا بردن سطح فرهنگ عمومی، آگاهی و توجه به آسیب‌های اجتماعی میان نسل‌های مختلف، کمک بسزایی کند.»
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه حضور در جشنواره سینما حقیقت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای افزایش بودجه هنرهای نمایشی برنامه‌ای دارد یا خیر؛ اظهار کرد: در دولت به‌طور جدی در این زمینه بحث داریم اما متأسفانه بخش‌ اعظمی از بودجه فرهنگی خارج از دولت هزینه می‌شود که امیدوارم بزودی با همفکری و همدلی برطرف شود. نهاوندیان در پاسخ به این نظر که «وضعیت بنای تئاتر شهر بسیار بحرانی است و احتمال وقوع حادثه‌ای مشابه آنچه چندی قبل در سالن اصلی این مجموعه رخ داد؛ وجود دارد» گفت: خوشبختانه توجه به هنرهای نمایشی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما منابع خیلی گسترده‌ای ندارد و ما امیدواریم با افزایش منابع درآمدی دولت در سال آتی امکان بیشتری برای رسیدگی به تئاتر داشته باشیم.

بازدید رئیس سازمان سینمایی از «سینما حقیقت»
حجت‌الله ایوبی هم با حضور در سینما فلسطین و بازدید از نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، سینمای مستند را در اکران عمومی موفق ارزیابی کرد و گفت: برنامه‌ای برای آغاز یک تحول جدید در سینمای مستند در دست تهیه است. وی پیرامون برگزاری نهمین دوره این جشنواره گفت: «چیزی که مطمئن هستم این است که هر روز آقای طباطبایی‌نژاد از دیروزش بهتر است و هر دوره جشنواره سینماحقیقت را بهتر از دوره قبل برگزار می‌کند. ایشان پُر از ایده‌های جدید هستند و مدیران خوب، ایده‌های خوبی هم دارند.»

ایوبی با اشاره به اهمیت سینمای مستند عنوان کرد: «فیلم مستند در ایران ظرفیت بالایی دارد. بسیاری از بزرگان ما در عرصه سینما از مستندسازان هستند. خوشبختانه پشتوانه فیلم مستند، دانش و تجربه است و بدون دانش و تجربه نمی‌شود مستند خوب ساخت.» رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: «باعث خوشحالی است که بتدریج مخاطبان سینمای مستند در ایران افزایش پیدا می‌کنند.»

ایوبی با تأکید بر ادامه روند اکران مستند در گروه هنر و تجربه، یادآور شد: «اتفاقی که در هنر و تجربه برای اکران مستند افتاد، اگرچه اتفاق کوچکی بود اما انرژی زیادی به مستندسازان داد که بدانند اگر مستند خوب بسازند و شرایط اکران درست برایشان فراهم شود، همپای سینماگران داستانی می‌توانند پیش بروند و مخاطب عمومی داشته باشند.»

رئیس سازمان سینمایی، جشنواره سینماحقیقت را از جمله جشنواره‌های بسیار تخصصی دانست و خاطرنشان کرد: «این جشنواره جزو جشنواره‌های به معنای واقعی «بین‌المللی» سینمای ایران است؛ برای اینکه ملاحظاتی که برای جشنواره‌های بین‌المللی دیگر داریم، در این جشنواره وجود ندارد. در این جشنواره می‌توانیم بخش عظیمی از مستندهای روز دنیا را نشان دهیم. به همین خاطر، هم از نظر حضور میهمانان و هم فیلم‌های نمایش داده شده، کاملاً بین‌المللی است.»

حضور حسام الدین آشنا در جشنواره سینما حقیقت
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری خود را یکی از مخاطبان شبکه مستند دانست و تأکید کرد افزایش تأمین آثار فاخر مستند در این شبکه مستندسازان را امیدوار می‌کند. حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه آیا شبکه مستند را می‌بیند یا خیر، اظهار کرد: اخیراً شبکه مستند را بیشتر می‌بینم. مگر می‌شود شبکه مستند را ندید؟ وی درباره آثار دلخواهش در این شبکه افزود: من همه نوع مستند را تماشا می‌کنم. اما ما به دنبال نوعی از مستند هستیم که اسم آن را مستندهای پژوهش محور و با موضوع سیاستگذاری عمومی گذاشته‌ایم؛ مستندهای پژوهشی که موضوع آنها سیاستگذاری در کشور است نه سیاست. به این معنا که ما در موضوعات حساس مملکت در طول زمان طولانی چه کرده‌ایم و چه اتفاقی افتاده است؟ مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در این باره که آیا اکنون چنین مستندهایی ساخته می‌شود یا خیر، تصریح کرد: ظلمی که ما به مستند کرده‌ایم این بوده که یا در تلاش برای تبلیغاتی کردن آن بوده‌ایم یا به این سمت رفته‌ایم که با این آثار دیگران را بکوبیم. وی یادآور شد: اما مستندهایی که تلاش می‌کند با انصاف و حقیقت‌جویی به دنبال آگاهی بیشتر مردم باشد قدری کم است. بخصوص در سال‌های اخیر که نوعی مستند باب شده که بیش از حد سفارشی است.  آشنا که شامگاه سه‌شنبه در جشنواره سینما حقیقت حاضر شده و به تماشای مستند «مادرکشی» نشسته بود، تأکید کرد: ما مستندی را حمایت می‌کنیم که موضوعات ملی را با نگاه انتقادی ببیند. «مادر کشی» نمونه‌ای از این آثار است که در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در این باره که آیا نمونه چنین آثاری را در شبکه مستند دیده‌اید، گفت: آثار خارجی با این مضامین بله اما مستندهای داخلی هنوز خیر. از طرفی من خیلی طرفدار این نیستم که شبکه مستند تولید کند بیشتر طرفدار این هستم که شبکه مستند تأمین کند، وی ادامه داد: نگاه تأمینی در شبکه مستند خیلی مهم تر از تولید است چون شبکه مستند بودجه زیادی برای تولید ندارد در نتیجه تعداد تولیداتش کم می‌شود اما اگر به سمت تأمین مستندهای فاخر برود، همه کسانی که مستند می‌سازند می‌توانند امیدوار باشند با روی باز شبکه مستند مواجه شوند.
ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار