مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه بر رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از وسایل گرمایشی تاکید کرد وگفت: براساس آمار کرمانشاه درسال ۹۳ رتبه ۱۲ کشوری تلفات ناشی از مسمومیت با گاز CO را داشت.
کد خبر: ۱۴۰۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 07 December 2015
آرتین کمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اساس آمار استان تهران رتبه نخست مرگ ناشی از مسموميت با گاز Co در سال ۹۳ را با ۱۴۵ مورد به خود اختصاص داد و استان هرمزگان تنها با یک مورد فوتی در رده آخر تلفات ناشی از استنشاق گاز منوکـسید کـربن در سال ۹۳ قرار گرفت.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه در سال ۹۳ با ۱۳ مورد تلفات ناشی از گازگرفتگی در رتبه دوازدهم کشوری قرار گرفت و سال گذشته ۴ زن و ۹ مرد در استان کرمانشاه قربانی مرگ خاموش شدند.

وی با بیان توضیحاتی پیرامون علائم گاز گرفتگی گفت: با مسموميت با گاز Co علائمی همچون آنفلوانزا و یا سرماخوردگی دارد و فرد دچار سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، کوفتگی بدن و .. می شود و هر چه زمان بگذرد و فرد از محیط آلوده خارج نشود احساس ضعف بیشتر شده، تنگی نفس پدید می آید و در نهایت کما و سپس مرگ در انتظار فرد دچار گازگرفتگی است.

کمالی مدت زمان مسمومیت با گاز CO تا مرگ فرد را در سنین و افراد مختلف متفاوت دانست و گفت: این مراحل به سن و داشتن یا نداشتن بیماری های زمینه ای بستگی دارد اما آنچه مسلم است این فرآیند در اطفال و نوزدان سریع تر و شاید در مدت ۲ ساعت اتفاق افتد، در افراد مبتلا به عارضه قلبی و کم خونی نیز سریع است.

وی در ادامه به بیان توصیه‌های ایمنی در استفاده از دودکش های بخاری پرداخت و خواستار رعایت نکات ایمنی در نصب دودکش‌های بخاری شد و گفت: وسایل گازسوز حتما باید توسط سرویس کاران مجاز نصب و راه اندازی شود و حتما لوله‌های گاز کنترل شود.

کمالی استفاده از دودکش T مانند را به همشهریان توصیه کرد و گفت: دودکش‌های T شکل در جلوگیری از برگشت گاز به درون لوله بخاری موثر است و مابقی دودکش ها استاندارد نیستند.

وی افزود: دودکشی که در کنار دیوار نصب شود به دلیل قرارگرفتن در مسیر مستقیم باد خطرناک است و لذا دودکش باید در محوطه‌ای که از ۴ طرف آزاد باشد نصب شود چراکه در این صورت دودکش در معرض مستقیم باد نیست و خروجی بهتر انجام می شود.

کمالی بیان کرد: کنترل لوله بخاری ساده است و افراد می توانند با لمس قسمت بالای لوله بخاری کنترل لازم را انجام دهند بدین صورت که اگر لوله بخاری داغ بود به معنای عدم وجود مشکل است.

وی بیان کرد: افراد در صورت مواجه شدن با موردی ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در وهله نخست خونسردی خود را حفظ کرده و در ابتدایی ترین کار فرد را هر چه سریعتر از محل آلوده خارج کنند، شیرهای گاز را ببندند و درها و پنجره‌ها را باز کنند تا هوای آلوده خارج شود و فرد دچار گازگرفتگی را به مرکز درمانی انتقال دهند.

کمالی اما نوع مسمومیت با موارد نفتی و هیزمی را متفاوت از گازگرفتگی دانست و گفت: البته مسمومیت با موارد نفتی و هیزمی نیز خطرناک است و استنشاق طولانی مدت ممکن است سبب خفگی شود اما گاز منوکسید کربن فاقد رنگ و بو است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در پایان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال تلفات زیادی ناشی از استنشاق گاز منوکسیدکربن در استان کرمانشاه نداشتیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار