نگاهی به مطبوعات روز تهران
تهران به عنوان پایتخت اداری و سیاسی کشور میزبان انتشار جراید بسیاری است و مهترین اخبار کشور نیز در این شهر پهناور رقم می‌خورد. خالی از لطف نیست سری به کیوسک مطبوعاتی از نگاه تابناک بزنید و درجریان مهمترین مطالب این روزنامه ها قرار گیرید.
کد خبر: ۱۳۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳ 15 March 2015


تابناک تهران در نظر دارد هر روز صبح گزیده مطبوعات کشور را برای مخاطبان خود عرضه کند.


روزنامه های امروز تهران چنگی به دل نمی زنند. از تیترهای هیجانی و حاشیه دار خیلی خبری نیست . خستگی کارهای آخر سال و تهیه ویژه نامه‌های نوروزی را می توان در ظاهر روزنامه‌ها دید.

روزنامه آرمان امروز عکس یک خود را به موضوع حمله به علی مطهری نماینده تهران اختصاص داده است و با تیتر دستور روحانی برای بررسی‌حمله به‌ ‌مطهری آورده است: حسينعلي اميري به دستور رئيس‌جمهور براي پيگیري این ماجرا اشاره كرده و گفت: «در اجرای دستور رئیس‌جمهوری به وزیر کشور جهت رسیدگی به تعرض، اهانت و ضرب‌وشتم به علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی و نیز ایجاد بی‌نظمی در شهرستان شیراز، کمیته‌ای برای رسیدگی به این موضوع امروز (دیروز) از سوی وزیر کشور تشکیل شد.» وي اضافه كرد: «وزیرکشور همچنین اعضای این کمیته را موظف به عزیمت به شیراز برای بررسی حادثه و تحقیق با همکاری مسئولان محلی و شناسایی عاملین، آمرین و مباشرین حادثه کرده است.» قائم‌مقام وزیرکشور تصریح کرد: «وزیر کشور همچنین در اجرای دستور رئیس‌جمهوری مقرر کرد تا قاصرین یا مقصرین نیز شناسایی و به جدیت مطابق قانون با آنها برخورد شود. گزارش موضوع را وزارت کشور جهت اعلام نتیجه قطعی به ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد.»

آرمان امروز مصاحبه ای دارد با آیت الله هاشمی با تیتر من‌مردم را اصل‌مي‌دانم  و در بخشی از این مصاحبه آورده است:

آخرين باري كه با آقاي روحاني نشست خصوصي داشتيد، كي بود؟

خيلي وقت نيست، يكي، دو هفته گذشته.

 چه موضوعي را مطرح كرديد؟

همه موضوعات. وقتي مي‌نشينيم همه‌چيزهايي را كه لازم است، با ايشان مطرح مي‌كنيم. مساله هسته‌اي را گفتيم تا بفهميم چطور است و چكار مي‌خواهند بكنند. من نيز نظرم را گفتم. انتخابات را مطرح كرديم. گفتم كه مسائل گراني‌ها را توضيح دهند تا مردم متوجه شوند كه تورم پايين آمده، ولي معنايش اين نيست كه قيمت‌ها گران نمي‌شود. خيلي صريح بگويند و با صداوسيما مصاحبه كنند. وزرا بگويند و بيشتر حرف بزنند. راجع به اعراب و مسائل زيادي كه در كشور است، صحبت كرديم.

آخرين ملاقاتي كه با رهبري داشتيد، كي بود؟

يكي، دو هفته پيش بود.

 چه موضوعاتي مطرح شد.

اين‌بار به خاطر مسائل هسته‌اي بود. خدمتشان رفتم كه بگويم سخت‌گيري نكنيم و الان شرايطي نيست كه اينگونه باشد و مي‌خواستم بيشتر توضيح دهم. صحبت‌هايم را كردم و ايشان گفت: ديروز آقاي روحاني اينجا بود و راضي رفت.

 رابطه حضرتعالي با رهبري مانند سابق است؟

مثل سابق كه نمي‌تواند باشد. آن زمان هر لحظه با تلفن يا ملاقات مي‌توانستيم درباره مسائل جاري مذاكره كنيم. الان كار آنگونه در بخش ما نيست. ما در اينجا كارهايمان را مي‌كنيم و ايشان بايد تاييد كنند. ولي آن روابط عاطفي‌ برقرار است. ماهي يك‌بار دورهم مي‌نشينيم و حرف‌هاي طلبگي و امروزي مي‌زنيم. 

از موضوعات مورد توجه در روزنامه های امروز تهران افتتاح دیروز رییس جمهور در جنوب تهران بود. افتتاحی که فرصتی را برای اشاره به مسئله بحران آب و توصیه روحانی به مردم ایجاد کرد. روزنامه ایران با تیتر خروج از بحران ‌آب با10درصد صرفه‌جویی آورده است: ، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین بهره‌برداری واحدهای 5 و6 تصفیه خانه فاضلاب تهران و آغاز عملیات اجرایی 6 طرح بزرگ زیربنایی فاضلاب تهران، افزود: مردم باید در زمینه مصرف آب صرفه‌جویی کنند و بدانند که آب با چه زحمتی تأمین و در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

 پیش‌بینی‌های دولت برای تأمین آب در تابستان

رئیس جمهوری در عین حال خاطرنشان کرد: دولت از چند ماه قبل تدابیری اتخاذ کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا تابستان امسال مشکلی از لحاظ آب نداشته باشیم. روحانی اضافه کرد: گرچه روزهای اخیر نزولات آسمانی و رحمت الهی باران شامل حال مردم عزیز کشورمان بوده اما روند نزولات آسمانی در بلندمدت 20 درصد کاهش داشته است.

روزنامه ایران نیز در یک گفتگوی اختصاصی با وزیر امورخارجه به مسئله سیاست خارجی پرداخته و با تیتر میز نابرابر مذاکره را به تعادل رساندیم آورده است:  تصویری که ترسیم کردید واقع‌بینانه به نظر می‌رسد، هم در داخل و هم خارج از کشور؛ کارشناسان و صاحبنظران بسیاری برداشت مشابهی از فضای تازه مذاکرات دارند. اما در داخل ایران برخی هنوز به این تحلیل نرسیده‌اند و صراحتاً تأکید می‌کنند توافق هسته‌ای ایران و 1+5 هرگز به مرحله امضا نخواهد رسید. استدلال‌شان هم این است که مشکل امریکا با ایران فراتر از موضوع هسته‌ای است و واشنگتن به چیزی کمتر از براندازی نظام تن نمی‌دهد و در چارچوب چنین استدلالی نتیجه می‌گیرند مشکل هسته‌ای ، راه حل دیپلماتیک ندارد، زیرا امریکا حاضر نیست از ابزار فشار تحریم علیه حاکمیت کشورمان چشم‌پوشی کند. دیدگاه شما درباره تحلیل‌هایی از این جنس چیست؟

من اصلاً به کسانی که نسبت به نیات امریکا تردید جدی دارند، خرده نمی‌گیرم و معتقدم گروه‌هایی در امریکا هستند که اهداف دیگری در سر دارند و موضوع هسته‌ای بهانه خوبی برای آنها شده تا از طریق آن، اهداف خود را دنبال کنند. من با گروه‌ها و جریان‌های داخلی بدبین به امریکا در زمینه ضرورت حفظ عزت و پایبندی به اصول اشتراک موضع و همسانی عقیده دارم اما اختلاف نگرش من با این دسته از دوستان در تفاوت نگاه به امریکاست. به نظر من وظیفه عقلانی دیپلماسی ایران، خلع سلاح گروه‌های تندرو امریکایی از بهانه‌هاست و می‌توان این هدف را با راهکار مذاکره پیگیری کرد و با شفاف‌سازی اتهام‌های بی‌پایه تندروهای امریکایی، آنان را در کشورشان به حاشیه حوزه تصمیم‌گیری راند. حتی اگر فرض کنیم که تقابل با نظام ایران، هدف مشترک اکثریت سیاستمداران امریکایی از هر دو حزب محوری است باز نباید فراموش کنیم این‌گونه نیست که امریکا در مسائل بین‌المللی همیشه به اهداف خود رسیده باشد. آیا امریکا در جنگ ویتنام به اهدافش رسید؟ توافقی که برای پایان جنگ با ویتنامی‌ها امضا کرد، توافق مطلوبش بود؟ آیا امریکا رضایتمندانه، نیروهای خود را از افغانستان و عراق خارج کرد؟ چرا ما تصور می‌کنیم امریکا ابرقدرتی است که هر چه می‌خواهد همان هم اتفاق می‌افتد؟ من با این تصور مشکل دارم. دوستان ما باید به این واقعیت برسند که با وجود همه دیدگاه‌های مخالفی که در امریکا و شاید برخی کشورهای غربی نسبت به ایران وجود دارد، باز هم ما می‌توانیم دیدگاه و اراده خود را پیش ببریم. این برداشت را که هیچ توافقی امضا نمی‌شود مگر آنکه متن آن تأمین‌کننده رضایت و منافع امریکا باشد ، صحیح نمی‌دانم. توصیه می‌کنم این دوستان تاریخ را مرور کنند تا ببینند چند مورد وجود داشته که توافق‌های نهایی شده، عیناً مطابق خواست یک طرف بوده است؟

روزنامه شرق نیز تیتریک خود را به موضوع هسته‌ای اختصاص داده و با تیتری از سخنگوی وزارت خارجه امریکا با عنوان توافق هسته‌ای به تایید شورای امنیت می‌رسد اورده است : سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و ١+٥ باید به شورای امنیت سازمان‌ملل‌متحد ارجاع شود. جن ساکی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران این را «رویه‌ای معمول» دانسته‌ است.  رویترز روز جمعه گزارش داده‌ بود که قدرت‌های جهانی در حال مذاکره هستند که در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران، شورای‌امنیت قطعنامه‌ای در این‌باره صادر کند. جواد ظریف هفته گذشته گفته ‌بود که توافق احتمالی کشورهای گروه ١+٥ با ایران در قطعنامه‌ای بر اساس فصل هفتم منشور سازمان‌ملل‌متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت و در نتیجه به توافقی بین‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود، به‌طوری که دولت‌های فعلی و آتی ایران و آمریکا نیز ملزم به رعایت مفاد آن خواهند بود.  این برنامه‌ اصلی تیم مذاکره‌کننده در ماه‌های گذشته است و آنها برمبنای این نقشه راه مذاکرات را به پیش برده‌اند.

شرق گفتگویی دارد با طهماسب مظاهری رییس کل اسبق بانک مرکزی با موضوع پولشویی از زبان وی آورده است: طبق ماده یک قانون مبارزه با پولشویی که در دولت اصلاحات به تصویب رسید، مجموعه اقداماتی که هر فرد حقیقی و حقوقی برای تطهیر منابع پولی و درآمدهای قانونی انجام می‌دهد، «پولشویی» تلقی می‌شود. معمولا پولشویی با ظاهری مشابه یک معامله رسمی و قانونی شکل می‌گیرد تا عواید به دست آمده در این معامله به شکل قانونی به نظر برسد.

در دولت آقای موسوی با وجود آنکه جنگ بود اما روحیه هماهنگی بین مردم و مسوولان بالا بود تا جایی که قناعت در آن دوران موضوعیت داشت و مثل الان باعث خنده نمی‌شد. قناعت حرفی جدی و رایج بود اما الان این موضوع تبدیل به جوک‌های وایبری شده است. البته به‌دلیل شرایط جنگی به ناچار نظام اقتصادی مدیریت‌شده دولتی مستقر شد که نظام چندنرخی ارز از همان زمان شکل پیدا کرد.  در دولت اصلاحات، مبنای کار اصلاح ساختار اقتصادی  را بر پایه طرح ساماندهی اقتصاد گذاشتند. با این دیدگاه یک جهت اصلاحی برای ضوابط و مقررات مختلف اقتصادی گذاشته شد. سه‌سال طول کشید اما در این دولت نظام چندنرخی ارز به تک‌نرخی رسید. می‌توان به یقین این قضاوت را کرد که در این دولت و زمانی‌که ارز تک‌نرخی شد، بحث فساد ناشی از رانت نرخ ارز هم حذف شد. به هر ترتیب باید گفت با سروسامان‌دادن به اقتصاد، زمینه خطا و فساد به حداقل رسید. شاید بتوان گفت تنها کاری که این دولت توفیق اجرای آن را پیدا نکرد، بحث اصلاح یارانه‌ها بود که آن هم به این دلیل بود که زیرساخت‌های اجرایی آن فراهم نشد. متاسفانه در دولت آقای احمدی‌نژاد همه‌چیز برعکس شد و با نفی همه اقدامات اصلاحی، زمینه برای تخلفات بیشتر شد. نظام تک‌نرخی در دولت آقای احمدی‌نژاد چندنرخی شد و مفاسد و تخلفات زیادی را به جریان انداخت. هنوز هم دولت روحانی نتوانسته است ارز را تک‌نرخی کند و متاسفانه جرات هم نمی‌کند به آن دست بزند.

روزنامه جوان عکس یک خود را به عکسی از فرماندهان جدید و قدیم ناجا اختصاص داده است. از دیگر موضوعات خبری روز گذشته تودیع و معارفه فرماندهان قدیم و جدید ناجا بود. در این مراسم  سرلشگر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سرلشگر رحیم صفوی مشاور مقام معظم رهبری، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی، فرماندهان اسبق نیروی انتظامی، امیر لطیفیان، امیر سیف اللهی، سردار باقری، سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار دهقان وزیر دفاع و سردار محمد باقر قالیباف حضور داشتند.

روزنامه وطن امروز نیز عکس یک خود را به جان کری وزیر امروخارجه امریکا اختصاص داده و با تیتر نابود شدیم و در واکنش به نامه 47 سناتور امریکایی اورده است: نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات ایران اگرچه به اعتبار اوباما شلیک کرد و فروپاشی اخلاقی در جامعه سیاسی آمریکا را نشان داد اما در واقع واقعیتی را در پیش چشم همه قرار داد و آن قدرت و اختیار قانونی کنگره  در مناسبات و تعهدات بین‌المللی ایالات متحده است.

اگرچه مخاطب نامه سناتورها مقامات ایران بودند اما در واقع آنان خطاب به مقامات همه کشورها اعلام کردند تعهدات اوباما به تنهایی نمی‌تواند اعتبار لازم برای انجام یک توافق یا مفاهمه سیاسی را ایجاد کند.  

اگرچه رفتار سناتورها رفتاری نامتعارف بود و دیپلمات‌ها نامه سرگشاده آنها به مقامات ایران را غیراخلاقی و نادرست دانستند اما در واقع آنچه در عمل اتفاق افتاده و می‌افتد، بی‌اعتبار شدن دولت باراک اوباما در مجامع بین‌المللی است. اکنون با نامه سناتورها به مقامات ایران، مقامات کشورها نسبت به تعهدات دولت اوباما دچار تردید شده‌اند.

واکنش عصبی مقامات کاخ سفید به این نامه نیز با توجه به همین ماجرا بود. البته این موضوع تلویحا مورد اشاره جان کری، وزیر خارجه اوباما قرار گرفته است. او که مسئول مذاکرات هسته‌ای با ایران بود معتقد است نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات ایران، تلاش‌های دیپلماتیک دولت اوباما را «نابود» کرد. وزیر خارجه آمریکا درباره نامه اخیر 47 سناتور به مسؤولان ایرانی گفت: لازم است با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کنم تا تاثیرات این نامه را ارزیابی کنم. وی با این حال افزود نامه جمهوریخواهان تلاش دیپلماتیک دولت اوباما را نابود کرد.

بورس تهران روز گذشته روز خوبی را پشت سر گذاشت. روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک خود با عنوان تخلیه شوک ارزی 3 آذر به این موضوع پرداخته و آورده است: یک روز پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 در لوزان سوئیس، بازارهایی که حسگر اقتصاد به شمار می‌آیند خوش‌بینی خود به روند مذاکرات را بیش از پیش نشان دادند تا رکوردهای متفاوتی در این بازارها ثبت شود.

روز شنبه شاخص بورس تهران 540 واحد رشد را ثبت کرد تا بهترین خیز خود در 90 روز کاری گذشته را تجربه کرده باشد. همزمان در بازار آتی سکه نیز تمام سررسیدها به زیر یک میلیون تومان کاهش پیدا کرد. در بازار ارز هم دلار با 85 تومان کاهش به بهای 3255 تومان رسید. شاخص بازار ارز با این افت به قیمت 3 آذر، روز پایان ضرب‌الاجل هسته‌ای بازگشت تا شوک تمدید مذاکرات به‌صورت کامل تخلیه شده باشد. در آن مقطع، با اعلام تمدید گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 فضای بازار تحت‌تاثیر بدبینی‌ها قرار گرفت تا دلار در مقطعی حتی به قیمت 3575 تومان نیز برسد. در یک ماه گذشته افزایش عرضه و کاهش تقاضا و البته تعدیل جو بدبینی نسبت به آینده مذاکرات، قیمت دلار را نزولی کرد تا اخبار هفته گذشته به تشدید جو خوش‌بینی کمک بیشتری کرده باشد. به این ترتیب می‌توان گفت که بازارهای حسگر اقتصاد، در حال هماهنگ کردن خود با رویدادها هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار