تابناک: بدنبال اجرای طرح استفاده از اتوبوس‌های شرکت واحد با کارت بلیط، شاهد برخوردهای از سوی رانندگان اتوبوس‌ها با مسافرین هستیم که در نوع خود قابل تامل بوده و به اصل رعایت حقوق شهروندی از سوی برخی عوامل خدشه وارد ساخته است.
کد خبر: ۱۳۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲ 30 November 2015
به گزارش تابناک اصفهان، اگر چه رانندگان اتوبوس حق مسلم خود می‌دانند که به فردی که کارت بلیط خود را موقع سوار شدن به اتوبوس نمی‌زند تذکر بدهند اما چون در ایستگاه‌های اتوبوس شلوغ برایشان مشخص نیست که چه کسی کارت می‌زند و چه کسی نه؛ به راحتی شاهد برخوردهای تحقیر آمیز با تمام مسافران به ویژه بانوان ازسوی برخی رانندگان، هستیم .

در برخی موارد مشاهده می‌شود که برای کنترل بیشتر بر زدن کارت بلیط از سوی مسافران، درب ورودی ویژه خانم ها از سوی راننده بسته می شود و بانوان مجبور می شوند برای اینکه خیال راننده از بابت زدن کارت بلیط راحت شود، از قسمت ویژه آقایان عبور کنند تا راننده با چشمان خود ببیند که یک به یک مسافران کارت بلیط خود را می‌زنند!.

یا مشاهده شده است که با سوار شدن هر مسافر که باز هم این مورد بیشتر شامل حال بانوان میشود، صدای راننده بلند شده و حتی گاها چندین بار فریاد می‌زند که "کارت خود را بزنید"!.

البته این فریاد کشیدن راننده در حالی است که اگر یک نفر که به دنبال پیدا کردن کارت بلیط در کیف خود باشد و زدن کارت فقط برای چندین ثانیه به تعویق بیفتد، با فریادهای مکرر برخی رانندگان و نیز عدم حرکت اتوبوس تا زمان مطمئن شدن راننده از زدن کارت از سوی مسافر روبرو می شویم.

این رفتارهای تحقیرآمیز با شهروندان که نه در شان مدیران این کلانشهر و نه مردم صبور و فهیم نصف جهان است، ماه‌ها است که صدای اعتراض بسیاری از مردم اصفهان را درآورده است اما در عمل تغییری از سوی مدیران مربوطه در خصوص اصلاح رفتار رانندگان ایجاد نشده است.

نمونه‌ای دیگر از این نوع رفتارهای دون شان مردم اصفهان، نگه داشتن بانوان منتظر در ایستگاه پشت درب اتوبوس است. به طوریکه تا راننده از سوار شدن مسافران مرد و زدن کارت بلیط از سوی آنها اعتماد حاصل نکند، به بانوان که معمولا تعداد آنها از مسافران مرد هم بیشتر است، اجازه سوار شدن به اتوبوس را نمی‌دهد و چه در گرمای تابستان و چه سرمای زمستان، برای راننده فرقی نمی‌کند و شهروندان باید خیال راننده محترم را راحت کنند!.

با وجودیکه چندسالی است، پای بخش خصوصی هم به عرصه ناوگان اتوبوسرانی اصفهان باز شده است، اما در نهایت کیفیت خدمات دهی نه تنها بهتر که حتی از سطح قبلی هم نازل تر شده است و هرروز شاهد سرویس دهی اتوبوسرانی با اتوبوس‌های فرسوده به شهروندان هستیم.


از تمام اینها که بگذریم، رانندگان اتوبوس‌های واحد که ساعت‌ها وقت خود را در ترافیک شهر و با سر و کله زدن با مسافران می‌گذارنند در مواردی به دلیل همین کم‌حوصلگی برخوردهایی را با مسافران بعضا دارند که مسبب نارضایتی مردم از این قشر شده است.

همچنین این کم‌حوصلگی حتی در برخی موارد تا جایی پیش می رود که به دلیل عدم دقت راننده دست و پای مسافران موقع سوار شدن به اتوبوس، بین در گیر می‌کند.

به نظر می رسد در شرایطی که شرکت اتوبوسرانی به دلیل مشکلات اقتصادی، تصمیم به خصوصی سازی این بخش گرفته است اما باید در کنار این خصوصی سازی، رعایت حقوق شهروندی و پیش‌بینی راه‌هایی برای جلوگیری از حق الناس را در دستور کار خود قرار دهد. چراکه همانطور که اتوبوس‌های واگذار شده به بخش خصوصی، "نزدن کارت بلیت را مساوی با حق الناس" می‌دانند، تضییع حقوق انسانی و شهروندی برای زدن کارت بلیت هم، در چارچوب قانون و شرع مبین، حق الناسی بزرگ به گردن اتوبوسرانی به شمار می رود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار