رئیس کمیسیون مجلس خبر داد
رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی، ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران را گامی عملی برای توسعه همه جانبه منطقه عنوان کرد.
کد خبر: ۱۳۶۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱ 29 November 2015

به گزارش تابناک تبریز، ارسلان فتحی‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود جنگل‌های بکر و طبیعی ارسباران وجود این استعداد بالقوه در منطقه ارسباران که هم اکنون به عنوان شاهراه گردشگری استان مطرح است گامی مهم و عملی برای شناسنامه‌دار کردن این اثر طبیعی منطقه در جذب گردشگران خارجی از اقصی نقاط دنیا عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه ثبت این اثر طبیعی با اهتمام ویژه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و همراهی و همکاری سایر مسئولان ذیربط در دست اجرا و در مراحل پایانی است، گفت: با ثبت این اثر طبیعی در سازمان بین‌المللی یونسکو که دومین اثر ثبت شده کشورمان بعد از کویر لوت خواهد بود یک موفقیت عظیم برای استان اذربایجان‌شرقی به خصوص مردم شریف منطقه ارسباران به عنوان یک دستاورد مبارک است.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در قسمتی دیگر از سخنان خود جنگل‌های ارسباران را با 160 هزار هکتار وسعت در شمال‌شرقی استان آذربایجان‌شرقی یکی از مناطق مهم جنگلی با جاذبه‌های طبیعی و مناطق حفاظت شده و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب برشمرد که در کنار آنها با دارا بودن آثار تاریخی بسیار ارزشمند در شهرستان‌های اهر، کلیبر، هوراند و خداآفرین و آبش‌احمد و نزدیکی به مناطق مرزی آسیای میانه و منطقه آزاد ارس در ایجاد درآمد پایدار و رونق اقتصادی آن نقش اساسی داشته باشد.

این مقام مسئول، گفت: با هماهنگی‌های لازم دستگاه‌های مرتبط و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمادگی دارد برای توسعه و رونق صنعت گردشگری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سیاست‌های این سازمان در حوزه صنعت گردشگری و صنایع دستی حمایت لازم را به عمل آورد.

فتحی‌پور به آداب و سنن جامعه عشایری نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اکثر جامعه عشایری استان آذربایجان‌شرقی در منطقه ارسباران ساکن هستند توجه به ثبت آداب و سنن و زندگی عشایری و ایجاد موزه مردم‌شناسی با اولویت زندگی عشایری و صنایع دستی آنها ضرورت دارد و امیدواریم سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این مورد نیز عنایت ویژه به این امر داشته باشند.

فتحی‌پور، ورنی ارسباران را یکی از صنایع دستی و مهم جامعه عشایری و شغل دوم زنان و دختران عشایری برشمرد و افزود: با هماهنگی انجام شده با سازمان امور عشایری و اتحادیه شرکت‌های تعاونی عشایر به توانیم زمینه بازاریابی مناسب تولیدات جامعه عشایری را فراهم کنیم و در کنار این امر به صادرات این محصول نیز به اقصی نقاط دنیا اقدامات اساسی انجام دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ورنی و دستبافت‌های عشایری را یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی استان برشمرد و از مسئولان ذیربط به خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان صنعت و معدن و تجارت، سازمان امور عشایری و اتاق بازرگانی و تعاون خواست در این زمینه با برنامه‌های حمایتی، آموزشی، ارائه تسهیلات ویژه، تشکیل تعاونی‌های ورنی‌بافی، ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه ورنی در مناطق مختلف ارسباران، مرکز استان و فرودگاه‌ها از این صنعت اشتغال‌زا حمایت لازم و کافی را انجام دهند. /فارس


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار