روزهای تیره بسکتبال قم در حال سپری شدن است البته بسکتبال قم در سال‌های اخیر ظرفیت حضور در لیگ دسته اول کشور را داشته است اما پاره‌ای مشکلات سبب شد قمی‌ها سال‌ها از حضور در لیگ باز بمانند.
کد خبر: ۱۳۳۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱ 23 November 2015
به گزارش تابناک قم، بسکتبال قم امسال پس از سال‌ها دوری از رقابت در سطح اول کشور بار دیگر با حضور در لیگ دسته اول چراغ بسکتبال قم در سطح کشور را روشن کرده است.

روزهای تیره بسکتبال قم در حال سپری شدن است البته بسکتبال قم در سال‌های اخیر ظرفیت حضور در لیگ دسته اول کشور را داشته است اما پاره‌ای مشکلات سبب شد قمی‌ها سال‌ها از حضور در لیگ باز بمانند.

مشکلات مالی و عدم وجود بودجه مناسب برای حمایت از تیم بسکتبال قم در لیگ سبب شده این رشته در قم، رشته‌ای حاشیه نشین باشد.

محسن نادری دبیر سابق هیئت بسکتبال قم با رد انزوای بسکتبال قم و با تاکید بر عدم وجود حامی مالی برای حضور تیمی از قم در لیگ اعلام کرده بود که اگر در این سال‌ها اسپانسری برای حمایت از نماینده قم وجود داشت آن‌ها قطعا در لیگ دسته اول شرکت می‌کردند.

با این حال، شرایط تیمداری قمی‌ها امسال در لیگ دسته اول مهیا شد و تیمی که با شرایط مالی مبهمی بسته شد حالا در لیگ دسته اول نتایج خوبی گرفته است.

راه و ترابری، جهش ترابر و دیگر هیچ
 
سال‌ها قبل، بسکتبال به عنوان یکی از رشته‌های پرتماشاگر در میان رشته‌های ورزشی در قم محسوب می‌شد و مسابقات لیگ بر‌تر بسکتبال در قم تماشاگران زیادی را به سالن می‌کشاند.

سکوهای لبریز از تماشاگر در مسابقات خانگی تیم راه و ترابری قم در لیگ بر‌تر بسکتبال هنوز از اذهان ورزش دوستان قمی پاک نشده است و بسیاری از اهالی ورزش از آن به عنوان خاطره‌ای دوست داشتنی یاد می‌کنند.

عمر روزهای زیبای بسکتبال قم با راه و ترابری کوتاه بود زیرا به در هم گسیختگی مالی راه و ترابری و چک‌هایی که هرگز نقد نشد، راه و ترابری وارد مسیر نابودی شد و سرانجام به عمر نه چندان طولانی خود پایان داد.

سالن ۲هزار نفری مجموعه ورزشی شهید حیدریان پس از افول راه و ترابری دیگر شاهد شور و شوق بسکتبالی نبود و فعالیت محدود تیم جهش ترابر در لیگ دسته اول نیز خیلی زود به پایان رسید و بدین ترتیب بسکتبال قم نماینده‌اش را در لیگ از دست داد.

محسن نادری دبیر سابق هیئت بسکتبال چندی پیش زمانی که با انتقاد در مورد افول بسکتبال در قم مواجه شد در اظهار نظر جالبی عنوان کرد که راه و ترابری از دوران تیمداری خود ۷ میلیارد ریال بدهی بر جا گذشته است و تیمداری در چنین شرایطی هنر نیست.

این شرایط سبب شد هیئت بسکتبال در سال‌های اخیر و پس از دوران طلایی راه و ترابری، دست به عصا به دنبال حامی مالی توانمندی که بتواند هزینه‌های بسکتبال قم را تقبل کند باشد اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

بسکتبال قم در سال ۹۳ در یک قدمی حضور در لیگ دسته اول قرار گرفت و حتی حامی مالی برای این منظور مهیا شد و آمادگی خود را برای سرمایه گذاری اعلام کرد اما در آستانه برگزاری مراسم قرعه کشی، همه چیز به یک باره تغییر کرد و اسپانسر تیم بسکتبال قم اعلام کرد که از تیمداری در بسکتبال منصرف شده است.

دستان در پوست گردو مانده مسئولان بسکتبال قم از چنگ زدن به ریسمان اسپانسر دیگری در آن مقطع زمانی و محدودیت فرصت، باعث شد حضور قمی‌ها در لیگ ۹۳ نیز منتفی شود.

حضور در لیگ ۹۴ با هزار اما و اگر

برنامه حضور در لیگ ۹۴ در زمان هیئت قبلی کلید خورد چنان که رایزنی‌های مدیریت وقت هیئت بسکتبال با بخش خصوصی در ظاهر امر به نتیجه رسید و بر‌‌ همان اساس، تمرینات نماینده قم نیز کلید خورد اما پایان دوره کاری ۴ ساله هیئت بسکتبال بار دیگر معادلات را بر هم زد.

حضور بسکتبال قم در لیگ دسته اول؛ شجاعت قابل ستایش

به گفته مسئولان وقت هیئت بسکتبال، اسپانسر تیم دسته اولی بسکتبال قم به این دلیل که در راس هرم هیئت بسکتبال تغییراتی صورت گرفت از ادامه همکاری با هیئت بسکتبال سر باز زد.

پس از انصراف اسپانسر، به نظر می‌رسید نماینده قم شانسی برای حضور در لیگ دسته اول نداشته باشد و داستان سال ۹۳ برای بسکتبال قم در حال تکرار است اما اصرار محمود حاج اسماعیلی سرپرست هیئت بسکتبال استان قم به حضور نماینده قم در لیگ تحت هر شرایطی، سبب مهیا شدن زمینه حضور این تیم شد.

این تیم که هنوز نتوانسته اسپانسری برای حضور در لیگ پیدا کند با نام هیئت بسکتبال قم در لیگ دسته اول حاضر است و تاکنون ۳ مسابقه در این رقابت‌ها انجام داده و نتایج قابل قبولی به دست آورده است.
 
پرهیز از قضاوت جوگیرانه
 
یک تفکر جوگیرانه در مورد موفقیت تیم‌های ورزشی در کشور ما همیشه سبب می‌شود تیمی با کسب ۲ یا ۳ پیروزی مدعی کسب عناوینی تلقی شود که در منطق محلی از اعراب برای آن نیست.

واقعیت این است که تیم بسکتبال قم در لیگ دسته اول تیمی ناشناخته است که هنوز برای قضاوت در مورد آن بسیار زود است.‌‌ همان طور که نمی‌توان با کسب ۲ پیروزی این تیم را مدعی صعود دانست، نمی‌توان این تیم را فاقد شانس صعود نیز دانست و گذر زمان عیار این تیم را در مقایسه با سیر تیم‌های حاضر در لیگ دسته اول مشخص خواهد.

با این حال، نفس حضور یک تیم قمی در لیگ دسته اول، نوعی شجاعت بود که حاج اسماعیلی و تلاشگران بسکتبال قم به خرج دادند و این تیم را بدون پشتوانه خاصی روانه لیگ کردند.

بسکتبال قم در صورت ادامه این روند می‌تواند منتظر روزهای خوش باشد اما مشکلات مالی مشکلی نیست که بتوان آن را چالشی کم اهمیت تلقی کرد و لزوم جذب حامی مالی و بخش خصوصی برای حمایت از این تیم اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

فخرالدین یوسف پور
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار