کشت و مصرف حبوبات در جامعه ترویج شود
کد خبر: ۱۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰ 14 March 2015

معاون مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: باید با تغییر رژیم غذایی خود مصرف حبوبات را بیشتر کنیم که این محصولات کم ‌آب‌بر نیز هستند.

به گزارش فارس؛  رضا حق‌پرست در همایش راهکارهای مقابله با بحران آب و ایجاد کشاورزی پایدار اسدآباد، میانگین بارندگی سالانه در ایران را 250 میلی‌متر خواند و اظهار کرد: باید سیستم مصرف آب در این کشور تغییر کند تا بیش از این با بحران آب مواجه نشویم.

وی بحران آب را عامل اصلی تهدیدکننده امنیت غذایی خواند و گفت: فعالیت‌های انسان برای رسیدن به رفاه و توسعه اقتصادی و اجتماعی خود موجب برداشت بی‌رویه از آب می‌شود.

وی با اشاره به نشست زمین‌های کشاورزی کبودراهنگ، گفت: نشست زمین نتیجه خالی شدن منابع آبی زیرزمینی است.

حق‌پرست در بخش دیگری از سخنانش گفت: متأسفانه رژیم غذایی ما غلط است و نیاز به تغییر دارد چراکه استفاده از گوشت و پروتئین‌های گوشتی بیش از اندازه معمول است.

وی با اشاره به آیات و روایات مختلفی در نهی پرخوری و عدم استفاده از گوشت، گفت: یک مرکز تحقیقاتی نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از پرخوری در جهان دو برابر مرگ و میر ناشی از گرسنگی است.

معاون مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور سرانه مصرف گوشت در ایران را 28 کیلوگرم در سال دانست و افزود: باید با تغییر رژیم غذایی خود مصرف حبوبات را بیشتر کنیم که این محصولات کم ‌آب‌بر نیز هستند.

حق‌پرست با تأکید بر اینکه باید برای تغییر ذائقه مردم به سمت گیاه‌خواری برنامه‌ریزی شود، یادآور شد: برای تولید یک کیلوگرم گوشت در کشور 15 هزار لیتر آب مصرف می‌شود و این در حالی است که برای تولید یک کیلوگرم نخود تنها 870 لیتر آب نیاز است.

وی افزود: با توجه به کم آب‌بر بودن کشت نخود باید برای کشت این محصول در سطح کشور برنامه‌ریزی شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار