مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، از یک‌دهه گذشته تاکنون به یکی از کانون‌های امیدوارکننده برای پرورش انسان‌های توانمند تبدیل شده‌ که در آن دست‌هایی به رنگ کار و دانش، خوداتکایی را تمرین می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱ 12 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، هفته بازدید از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای بهانه‌ای شد تا به یکی از مراکز تازه‌ تاسیس اما موفق در این عرصه، سفری نیم‌روزه داشته باشیم، سفری به گلوگاه؛ شرقی‌ترین شهرستان مازندران.

این شهرستان در دل محرومیت‌های زیادی که در بخش زیرساخت‌ها دارد اما از وجود نیروهای جوان و بانشاطی بهره می‌برد که مشتاق کار و تلاش هستند؛ جوانانی که می‌خواهند حاصل دست‌رنج خود را بفروشند و روزی حلال به‌دست آورند؛ از فروش انواع انجیر و گوجه‌سبز در تابستان گرفته تا ساخت سیستم هشداردهنده برق که بتواند مانع از برق‌گرفتگی دکل‌بندان در هنگام کار باشد.

سال‌های سال بود که جوانان گلوگاهی برای یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به بهشهر مراجعه می‌کردند و حتی این رفت‌وآمدها منجر به تصادف یا کشته شدن چند تن از کارآموزان جوان شد و از طرفی استقبال زیاد جوانان این دیار به رشته‌های فنی باعث شد تا تأسیس مرکزی برای آموزش رشته‌های کاربردی در این شهرستان آغاز شود.

سرانجام این مهم در مردادماه 93 اتفاق افتاد و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهدای خورشیدکلا گلوگاه راه‌اندازی شد که در این مدت، 2 هزار کارآموز جوان در قالب 250 هزار نفرساعت از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند و 70 درصد آنها با دریافت گواهینامه بین‌المللی به‌نوعی وارد بازار کار شدند.

اکنون 10 رشته فنی و حرفه‌ای در این مرکز آموزش داده می‌شود که تراش‌ سنگ‌های زینتی، تعمیر موتورسیکلت، پرورش گیاهان دارویی (آویشن، گل‌گاوزبان، زوفا، پونه)، تعمیر لامپ کم‌مصرف و جوراب‌بافی، از رشته‌های شاخصی به‌شمار می‌روند که به‌طور مستقیم با بازار کار در ارتباط هستند.


چند روزی است که مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گلوگاه میزبان مدیران، مربیان، دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندانی است که به این مرکز مراجعه و از نزدیک با فعالیت‌های مختلف کارگاه‌های موجود در آن آشنا می‌شوند.

برخی از خانواده‌ها که به‌اتفاق فرزندان خود در این مرکز حاضر شده بودند، از تجهیزات و کلاس‌های آن اظهار خرسندی کردند و تا قبل از این نمی‌دانستند که چنین امکاناتی در شهر کوچکی چون گلوگاه، دایر است.

در این بازدیدها، رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهدای خورشیدکلا گلوگاه با اشاره به اهمیت فعالیت‌های کاربردی در دنیای امروز، گفت: حتی اگر به مدارج بالایی در تحصیل برسیم، برای ورود به بازار کار و موفقیت در آن، نیازمند دانش تخصصی هستیم که مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در این زمینه پیشتاز بوده و خدمات رایگانی را نیز ارائه می‌کنند.


رامین کیانی در جمع دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه عصمت گلوگاه، اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند در اوقات فراغت و روزهای پنج‌شنبه در کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای شرکت کنند.

وی با بیان اینکه تسهیلاتی نیز به دارندگان گواهی مهارت با سود کم اعطا می‌شود، افزود: بیش از 5 میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز این مرکز هزینه شده است و هدف آن، آموزش‌های کاربردی به کارآموزان و آماده ساختن آنها برای ورود به بازار کار است.

کارگاه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار و مکانیک مورد بازدید گروه‌های مختلفی قرار گرفت و به‌طور معمول، پسران در این بخش قوی‌تر عمل می‌کنند اما هستند دخترانی که به این فعالیت‌ها روی خوش نشان داده و کار در پشت دستگاه‌های سخت را به‌خوبی تجربه کرده و مهارت کافی نیز به‌دست آورده‌اند.

تراش سنگ‌های زینتی نیز از رشته‌های پرطرفداری است که معمولاً بانوان به آن علاقه بیشتری نشان می‌دهند، این کارگاه از معدود کارگاه‌هایی است که در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران دایر است.

یکی از فعالیت‌های قابل توصیف مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گلوگاه شناسایی نخبه‌های بومی برای مشاوره و کمک به آنها به‌منظور راه‌اندازی واحد تولیدی کارگاهی در همین مرکز است تا پس از توانمندی، وارد بازار کار شوند.


کارگاه جوراب‌بافی که یک‌ماه از استقرار آن در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گلوگاه می‌گذرد، طرفداران زیادی دارد و در این کارگاه که توسط یک زوج گلوگاهی دایر است، روزانه 180 جفت جوراب تولید و روانه بازار می‌شود و در کنار آن نیز به کارآموزان آموزش می‌دهند.


آموزش و پرورش گلوگاه با اداره‌کل فنی و حرفه‌ای مازندران نیز تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که براساس آن، دانش‌آموزان دبیرستان کار و دانش شهید بهشتی گلوگاه می‌توانند سه‌ روز از هفته را همانند کلاس‌های درسی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای این شهرستان بگذرانند تا علم و تجربه را توأمان بیاموزند.

قرار است کلاس‌های آموزشی پرورش نهال انجیر توسط دو استاد مجرب بومی در این مرکز دایر شود تا تولید انجیر به‌دلیل وجود بازار کار مناسب، به‌صورت اصولی و بازارپسند انجام شود.


در حال حاضر، 10 رشته شامل گل و گیاه، گیاهان دارویی، تراش سنگ‌های زینتی، تعمیر لوازم خانگی، سیم‌پیچی موتور، جوراب‌بافی، سخت‌افزار، نرم‌افزار، برق ساختمان و مکانیک در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهدای خورشیدکلا گلوگاه دایر است.

شاید مکانی که برای ساخت این مرکز در نظر گرفته شده است در نگاه اول از مرکز شهر فاصله زیادی داشته باشد یا حتی پرت به‌نظر برسد اما قرار داشتن آن در جاده اصلی از امتیازات خوبی است و نصب پل عابر پیاده می‌تواند احتمال خطرات ناشی از رفت‌وآمد به این مرکز را به صفر برساند.

جوانان گلوگاهی امیدوارند که با شرکت در کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و کسب تجربیات بتوانند با حمایت دولت، وارد بازار کار شده و با تولید محصولاتی که حاصل دسترنج آنهاست، گامی در راستای تولید ملی و خوداتکایی بردارند.

=============

گزارش از آزاده بابانژاد

=============

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار