والدین با تربیت مناسب و دادن هویت واقعی به فرزندان می توانند مانع بروز چنین مشکلاتی در کودکان و نوجوانان شوند.
کد خبر: ۱۲۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸ 09 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، کارشناس مسوول دفتر مشاوره و راهنمایی اداره کل بهزیستی ایلام با بیان اینکه پایین آمدن سن آرایش در دختران تهدیدی جدی در جامعه است، گفت: والدین با تربیت مناسب و دادن هویت واقعی به فرزندان می توانند مانع بروز چنین مشکلاتی در کودکان و نوجوانان شوند.
نسرین شهبازی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کودک یا نوجوانی که شروع به آرایش می کند بدنبال تایید نظر جنس مخالف بوده در صورتی که او باید در این سن بر موضوع مهم یادگیری و آموزش تمرکز داشته باشد.
وی با بیان اینکه این افراد در واقع هدف و مسیر خود را گم کرده و جایگاه خود را کم ارزش دیده و با زیبا کردن خود به دنبال تایید جنس مخالف هستند، ادامه داد: اگر کودک درک درستی از موقعیت و جایگاه خود داشته و ارزش واقعی خود را بداند بدون شک به سراغ لوازم آرایشی نخواهد رفت.
شهبازی تاکید کرد: کودک یا نوجوانی که با پذیرش بی قید و شرط توسط والدین و تشویق آنان در مسیر مناسب هدایت شود و ارزش را در آموختن و درس ببینند اولویت زندگی را در آموزش و درس خواهد گذاشت.
این کارشناس اجتماعی می گوید: گاهی داشتن الگو در خانواده مثل مادر که از مواد آرایشی زیاد استفاده می کند و از طرفی عدم نظارت بر فرزندان باعث بروز این افکار در ذهن کودک یا نوجوان خواهد بود و این عمل را هنجارشکنی نمی دانند.
وی در عین حال تهاجم فرهنگی، الگو برداری از فیلم های ماهواره ای، دیدن فیلم ها و تصاویر غیر اخلاقی را در پایین آمدن سن آرایش مهم دانست و گفت: این عوامل موجب هیجانات روحی در دختران شده که متناسب با آن تحریک جنسی آنها و بلوغ زودرس را بدنبال خواهد داشت.
شهبازی، نقش اولیای مدارس، اجتماع و رسانه های گروهی را در رفع این هنجار اجتماعی جامعه مهم دانست و گفت: متاسفانه اکنون سن آرایش در دختران به 12سال رسیده و ایران در ردیف هفتمین کشور وارد کننده مواد آرایشی در جهان و سومین کشور در خاورمیانه است.
وی یادآور شد: بر اساس آمارهای رسمی میزان واردات لاک در ایران برابر با یک ششم درآمد حاصل از فروش نفت بوده که این میزان ارز بابت خرید لاک از کشور خارج می شود.
شهبازی افزود: بررسی ها در ایران حاکیست که 10 تا 15 درصد هزینه های خانواده ها به خرید لوازم آرایشی اختصاص می یابد و در ایران گروه سنی 22 تا 24 سال بیشترین مصرف کننده مواد آرایشی را تشکیل می دهند.
وی تاکید کرد: با توجه به ورود بی رویه مواد آرایشی و غیر استاندارد که عوارض نابهنجار فراوانی به دنبال دارد باید از طریق اطلاع رسانی، آموزش و نظارت مانع بروز مشکلات در این حوزه بود./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار