رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ترامادول را عامل بیشترین موارد مسمومیت دارویی در استان عنوان کرد.
کد خبر: ۱۱۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ 28 October 2015
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ترامادول را عامل بیشترین موارد مسمومیت دارویی در استان عنوان کرد.

دکتر وریا رحیمی به مناسبت هفته "پیشگیری از مسمومیت‌ها" (3 تا 9 آبان ماه) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: بر اساس اعلام پزشکی قانونی در سال گذشته 41 درصد موارد منجر به فوت ناشی از مسمومیت‌ها، ناشی از مسمومیت‌های دارویی بوده است.

وی افزود: در میان انواع داروها بیشترین موارد ایجاد مسمومیت دارویی مربوط به داروهای روانگردان و داروهایی است که افراد در نبود مواد مخدر از آنها استفاده می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به خانواده داروهای آرام بخش و ضداضطراب و خواب‌آور اشاره کرد.

رحیمی افزود: متاسفانه برخی افراد برای ایجاد حالت مدنظر از این داروها بیش از دوز درمانی آن استفاده می‌کنند که همین امر موجب مسمومیت در آنها می‌شود.

این مسئول خانواده "بنزودیازپین"ها که جزو خانواده داروهای آرامش بخش هستند را دارای بیشترین آمار مسومیت دارویی در کشور عنوان کرد و افزود: در سطح استان نیز متاسفانه "ترامادول" در راس داروهایی است که مسمومیت دارویی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های 10 ساله در کشور آمار مسمومیت‌های دارویی بالا بوده است، گفت: متاسفانه بیشتر استفاده دارو در دوزهای بالا توسط افراد معتاد انجام می‌شود و همین امر موجب شده تا حدی هشدارها در زمینه خودداری از عدم مصرف دارو در دوزهای بالا در کاهش آمار مسمومیت‌ها آنچنان که باید موثر نباشد.

رحیمی  در پایان با بیان اینکه هفته "پیشگیری از مسمومیت‌ها" به دلیل همزمانی با ایام تاسوعا و عاشورا با دو روز تاخیر برگزار شده است، گفت: روزهای این هفته جهت اطلاع رسانی موثرتر نامگذاری شده‌اند که بر اساس آن یکشنبه (سوم آبان) روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از داروها، دوشنبه (چهارم آبان) روز پیشگیری از مسمومیت‎ها در اطفال، سه‌شنبه (پنجم آبان) روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منواکسید کربن، چهارشنیه (ششم  آبان) روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی، پنج شنیه (هفتم آبان)  روز پیشگیری از مسمومیت با سموم دفع آفات و مواد شمیایی، جمعه (هشتم  آبان)  روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی‌ها و شنبه (نهم آبان) روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد در جوانان نامگذاری شده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار