از 16 تا 22 آبان ماه؛
تابناک تهران- مصلی بزرگ پایتخت از 16 آبان ماه میزبان 1500رسانه خواهد بود. نمایشگاهی که هرساله شاهد حضور مدیران و مسئولان مطرح کشور است و این روزها بیم آن می‌ رود که خدای ناکرده تبدیل به تریبون انتخاباتی شود!
کد خبر: ۱۱۸۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸ 27 October 2015
به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ این روزها مصلی بزرگ پایتخت برای میزبانی از خبرنگاران، روزنامه نگاران، سردبیران و مدیران رسانه ها آماده می شود.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرد: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته از رشد کمی و کیفی برخوردار خواهد بود به نحوی که حدود هزار و 500 نشریه اعم از روزنامه، هفته نامه،‌ ماهنامه و پایگاه خبری و نشریات دانشگاهی و دانشجویی و تشکل های صنفی رسانه ای در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت.

تاکنون 700 متقاضی برای حضور در نمایشگاه مطبوعات اعلام آمادگی قطعی کرده‌اند، 640 رسانه و 76 متقاضی هم ثبت نام اولیه را انجام داده اند.
 
بر اساس این گزارش این دومین نمایشگاه مطبوعات در  دولت یازدهم است. در سال 93 با اینکه زمزمه های عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات به گوش می‌ رسید آن هم به دلیل نوپا بودن دولت تدبیر و امید اما این نمایشگاه بعد از تاخیر دو ساله به خوبی برگزار شد. 

امسال هم  کمیته اطلاع رسانی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات از شهریور ماه اعلام به ثبت نام متقاضیان کرد و تا کنون این ثبت نام ها ادامه دارد.

ضوابط حضور رسانه ها، تعرفه واگذاری غرفه ها، متراژ اختصاصی رسانه ها و برخی مسائل جزئی اجرایی و برنامه های جنبی تدوین شده است.

همچنین در برگزاری این دوره نمایشگاه کارگروه های متعدد و متنوعی راه اندازی شده که تشکیل کمیته های مطبوعات و خبرگزاری ها، رسانه های خارجی، اطلاع رسانی و تبلیغات و کمیته نشست های تخصصی و جانبی و ...از جمله آنها است.

حضور جوانان و دانشجویان علاقه مند به حوزه مطبوعات و رسانه به خصوص از شهرستان ها و همچنین اساتید ارتباطات و پیشکسوتان مطبوعاتی نویسندگان و سردبیران مطرح کشور در این دوره پیش بینی شده است.

هر ساله برپایی همزمان جشنواره مطبوعات و نمایشگاه مطبوعات شور و هیجان رقابت دلنشینی را در بین اهالی خبر به راه می اندازد  که در سال های گذشته تفکیک و یا برگزار نشد، ما امسال به گفته نوش آبادی تصمیمی برای تعطیلی جشنواره مطبوعات در دستور کار نیست اما درصدد هستیم این گونه جشنواره ها توسط ظرفیت های غیردولتی برگزار شود. 

نوش آبادی گفت: به سمتی می رویم که جشنواره ها از حالت ملی به سمت استانی شدن بروند لذا قرار بر این است بسیاری از استان ها جشنواره های مطبوعات را برگزار کنند.

نکته جالب توجه این جاست که برخی اعتقاد دارند نفس برپایی نمایشگاه مطبوعات تغییر یافته و از هدف اصلی خود منحرف شده است. این گروه اعتقاد دارند که نمایشگاه مطبوعات اکنون تبدیل به مکانی برای عرض اندام مدیران و مسئولان شده به ویژه آنکه در آستانه انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی هستیم بیم آن می رود که کاندیدای این دوره برای نشان دادن وجهه ای مثبت از خود از تریبون نمایشگاه برای  مقاصد انتخاباتی خود بهره ببرند.

البته معمول و مرسوم این است که این ایام عملکرد و سیاست های معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی برگزاری در بوته ارزیابی طیفی از رسانه ها قرار می گیرد و وعده های مسئولان نمایشگاه در مقایسه با کیفیت برگزاری به نقد کشیده می شود.

سیدنظام‌الدین موسوی مدیرمسئول خبرگزاری فارس در زمینه انتظارات از نمایشگاه مطبوعات می‌گوید: با توجه به اینکه برخلاف نمایشگاه‌های دیگر که محصولی مشخص برای عرضه دارند در حوزه‌های فرهنگی مانند کتاب، مطبوعات و  رسانه محصولی عینی و مادی برای عرضه نیست در نمایشگاه‌های تخصصی این  حوزه آنچه عرضه می‌شود خود فعالان هستند. به این معنا که در نمایشگاه مطبوعات مهم حضور خود اهالی رسانه است که بتوانند از نزدیک خود را به مخاطبان رسانه عرضه کنند تا مخاطبان هم بتوانند بدون صفحات مانیتور و کاغذ و فارغ از پرده‌های مجازی خبرنگاران و فعالان رسانه را از نزدیک ببینند تا تعاملی شکل بگیرد.

بیژن مقدم هم معتقد است: کف خواست و انتظار ما از نمایشگاه همان ارتباط با مخاطب است که فلسفه برگزاری نمایشگاه محسوب می‌شود. این کف انتظار تا حدودی در دوره‌های مختلف محقق شده‌است و در این دوره هم می‌توان فرض را بر این گذاشت که علاقمندان رسانه و مطبوعات در این نمایشگاه حاضر بوده‌اند.

محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا هم می گوید: نمایشگاه مطبوعات در واقع فرصتی برای حضور رسانه‌ها در کنار هم است. فرصتی که رسانه به خودش بپردازد. حالا این کارکرد چقدر مطلوب و چقدر منطبق بر شرایط فعلی نمایشگاه است طبعاً باید گفت که با آن فاصله دارد.

وی اعتقاد دارد: رسانه باید از حالت ابزاری در دست مسئولان به نیاز آن‌ها تبدیل شود. واقعاً چقدر مسئولان احساس نیاز به رسانه دارند؟ کاش خود رسانه‌ها به جای اینکه به موضوعات سیاسی می‌پرداختند موضوعات صنفی خود را هم مطرح می‌کردند. پنل‌ها و نشست‌هایی که در نمایشگاه برگزار شد هم عمدتاً حول موضوعات سیاسی بود تا موضوعات صنفی.

با همه مخالفت ها و موافقت ها از برگزاری نمایشگاه مطبوعات، هر چند که نفس حضور رسانه ها کنار هم و شرکت مسئولان و مدیران کشور فرصت طلایی تعامل را برقرار می کند اما این دوره باید مراقب شیطنت های انتخاباتی هم بود تا خدای ناکرده تریبون رسانه تریبون انتخاباتی نشود!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار