رئیس اداره آب و فاضلاب شهری اسدآباد گفت: سیب‌زمینی‌کاران بهاری دشت اسدآباد را به نابودی کشاندند.
کد خبر: ۱۱۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 26 October 2015
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری اسدآباد گفت: سیب‌زمینی‌کاران بهاری دشت اسدآباد را به نابودی کشاندند.
به گزارش ایسنا؛"محمود مرسلی" بابیان اینکه شهرستان اسدآباد منبع آبی دیگری جز آب‌های زیرزمینی ندارد، اظهار کرد: سیب‌زمینی‌کاران بهاری با کشت محصول سیب‌زمینی در اراضی دشت اسدآباد طی دو سال گذشته و با برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی ضربه بزرگی به این شهرستان وارد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح آب‌های زیرزمینی شهرستان از 60 متر به 110 متر افت پیده کرده است، افزود: در 6 ماهه ابتدای سال 300 هزار لیتر در ثانیه از آب‌های زیرزمینی شهرستان برای کشت محصولات کشاورزی به ویژه محصول پرآب‌بر سیب‌زمینی برداشت و استفاده شده است.

مرسلی میزان مصرف آب برای هر کیلو سیب‌زمینی را به صورت مستقیم 100 لیتر برشمرد و گفت: طی دو سال دیگر در صورت ادامه کشت سیب‌زمینی در دشت اسدآباد توسط سیب‌زمینی‌کاران بهاری با این شدت موجود آب‌های زیرزمینی اسدآباد غیرقابل برداشت خواهد شد.

نشست زمین در دشت اسدآباد زنگ خطر است

وی با بیان اینکه در دشت اسدآباد نشست زمین مشاهده شده که این اتفاق یک زنگ خطر است، افزود: این امر نشان از عمق فاجعه در مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی دارد.

وی از جمله راهکارها در این راستا را جلوگیری از ورود سیب‌زمینی‌کاران بهاری به شهرستان اسدآباد عنوان کرد و گفت: با تشکیل کمیته و مطرح کردن این مورد باید نسبت به این امر مهم اقدام کرد.

رعایت صحیح مصرف آب توسط شهروندان به ویژه بانوان اسدآبادی

مرسلی با بیان اینکه در حال حاضر شهرستان اسدآباد به نسبت مابقی شهرها و شهرستان‌ها در سرانه تولید آب کمبود ندارد، افزود: متاسفانه مصرف نادرست آب در بخش‌های مختلف از بزرگترین معضلات این شهرستان است.

وی قطعی‌های شبانه آب در شهر اسدآباد را تنها به علت کمبود 40 لیتر آب عنوان کرد و گفت: سرانه تولید آب شهر اسدآباد در هر ثانیه 224 لیتر است و این در حالیست که در شهرستان تویسرکان این میزان 170 لیتر در ثانیه اعلام شده است.

وی با تاکید بر رعایت صحیح مصرف آب توسط شهروندان به ویژه بانوان اسدآبادی تصریح کرد: زنان و بانوان با مصرف صحیح آب نقش موثری در این امر مهم دارند چراکه شستن آسفالت، درختان، گل‌ها و جداول جزو کارهای غیرضروری بوده و مصرف آب در این راستا اسراف است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار