معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: طرح تعریض قطعه ۹ بزرگراه کربلا (جاده سرپل‌ذهاب به قصرشیرین) به طول ۱۶ کیلومتر به عنوان مسیر اصلی تردد زائران اربعین ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کد خبر: ۱۱۶۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴ 06 April 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، طهماسب نجفی روز شنبه در حاشیه بازدید از طرح تعریض جاده سرپل ذهاب به قصرشیرین افزود: طرح تعریض این جاده در قطعه نهم بزرگراه کربلا به چهار باند که تنها مسیر ۲ بانده بزرگراه کربلا است به عنوان مسیر اصلی تردد زائران اربعین هم اکنون توسط پیمانکار اداره کل راه و شهرسازی در دست احداث است.

وی با تاکید بر شتاب بخشی در اجرای این طرح از سوی پیمانکار اظهار کرد: هدف از انجام این عملیات تکمیل شبکه بزرگراه کربلا از مرکز تا مرز خسروی و اتصال به کشور عراق و احداث محور بزرگراهی جهت تسهیل تردد زوار اربعین حسینی (ع) و اتصال دروازه مرزی غرب کشور به شبکه بزرگراهی است.

عملیات اجرایی بزرگراه کربلا در حد فاصل اسلام آباد غرب مرز خسروی به طول ۱۲۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون حدود ۹۰ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده است که این مسیر به ۱۰ خط تقسیم و کل قطعات جز قطعه ۹ و ۱۰ الف، مابقی تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه همچنین در ادامه به همراه فرمانده قرارگاه نجف اشرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جاده برکت در مرز خسروی و محل تولید بتن غلطکی روسازی کنارگذر خسروی و مسیر انتقال و کیفیت اجرای این طرح بازدید کرد.

جاده برکت به طول ۳.۴ کیلومتر ظرف مدت ۴۰ روز با ۸۱۰ میلیارد ریال احداث شد، که این جاده مسیر ترانزیتی مرز خسروی را از مسیر مسافری جدا نموده و زوار عتبات عالیات با امنیت بیشتری به سمت مرز تردد می‌کنند.

این جاده از کیفیت مناسبی برای تردد کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین برخوردار است و در حال حاضر تردد در آن صورت می‌گیرد و هیچ مشکلی ندارد.

این جاده در اربعین گذشته به صورت خاکی زیر بار رفت اما پس از اربعین، عملیات زیرسازی، بتن ریزی و آسفالت آن توسط قرارگاه نجف سپاه در دستور کار قرار گرفته که یک خدمت ویژه در حوزه تجاری و تسهیل تردد مسافری از مرز خسروی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع یک میلیون زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند و پیش بینی ها حاکی از ۲ برابر شدن تردد زائران در اربعین امسال از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار