رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان امسال ذیل طرح «زندگی با آیه‌ها» یک هم‌افزایی ملی و حتی بین‌المللی در حوزه فعالیت قرآنی کشور برنامه‌ریزی شده است، به تشریح تمهیدات اجرای این طرح در استان پرداخت.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹ 10 March 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان امسال ذیل طرح «زندگی با آیه‌ها» یک هم‌افزایی ملی و حتی بین‌المللی در حوزه فعالیت قرآنی کشور برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: نهاد‌های دولتی، حکومتی و مردمی در کشور از سازمان تبلیغات اسلامی گرفته تا آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، بسیج، مؤسسات قرآنی، جلسات خانگی قرآن کریم و ... هر کدام علمی به دست گرفته و کاری در حوزه‌های آموزشی، تبلیغی و ترویجی و ... برای قرآن انجام می‌دهند و هر یک مدعی هستند که بهترین کار را می‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است تا زمانی که تمامی این مجموعه‌های دولتی و مردمی هم‌افزایی نداشته باشند، هر گونه کار قرآنی اثرگذاری لازم را نخواهد داشت و لذا با شعار «زندگی با آیه‌ها» به میدان آمده و محور یک عملیات بزرگ و وسیع قرار گرفته که همه دستگاه‌ها را حول این فضا گرد هم جمع کند.

کارگر با اشاره به رویکرد جدید سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی مبنی بر تقویت حفظ موضوعی که چندی پیش با اجرای موفقیت‌آمیز طرح کوتاه‌مدت «مستورا» کلید خورد، افزود: در مستورا، چند آیه ناظر بر موضوع عفاف و حجاب و خانواده در بین اقشار مختلف مردم و دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و تدبر، مورد دقت بیشتر قرار گرفت. رویکرد تقویت و اشاعه حفظ موضوعی در ماه مبارک رمضان با اجرای طرح جدید «مسطورا» ادامه می‌یابد با این توضیح که تلاش کنیم تا سطر سطر زندگی همه ما رنگ و معنای قرآنی بگیرد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: مجموعه‌ای از کارشناسان کشور در طی چندین ماه کار و تلاش، حدود ۱۶۰ آیه شریفه را استخراج کردند که اساس فکر اسلام سیاسی را تشکیل می‌دهد و در بنیان فکری بزرگانی همچون امامین انقلاب، علامه طباطبایی، علامه مصباح و علامه جوادی آملی مصداق دارند؛ تلاش شده تا ارجاعات و توجهات این بزرگان قرآن‌شناس و دارای اندیشه و راهبرد با دقت استخراج و بررسی و محور‌ها احصا شوند.

کارگر ادامه داد: مثلاً رهبر معظم انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» یک سیر را دنبال می‌کنند یعنی از موضوع ایمان آغاز می‌کنند، سپس به موضوعات اخلاقی و سبک زندگی می‌پردازند؛ ایشان در این کتاب معتقدند برخی آیات قرآن کریم هستند که استکبار را ناراحت و نگران می‌کند و به هم می‌ریزد، زیرا این آیات نورانی باعث ایجاد پویایی، نشاط و حیات اجتماعی می‌شوند و مسلمانان اگر با این مضامین مأنوس شوند، اندیشه استکباری را نابود خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه تولیداتی ناظر بر آیات منتخب در تهران تهیه و منتشر شده و در اختیار همگان قرار دارد، گفت: برای هر کدام از آیات، محصولات متنوعی در قالب‌های مختلف چندرسانه‌ای و برای اقشار گوناگون جامعه اعم از کودکان و نوجوانان، بانوان و ... در دسترس است و ما نیز وظیفه داریم این محصولات را در فضا‌هایی که در اختیار داریم نشر حداکثری داشته باشیم. به‌علاوه مجموعه‌هایی مانند خبرگزاری ایکنا جا دارد در فضای این محصولات و ۳۰ آیه شریفه با بهره‌گیری از ظرفیت قرآنی استان اخبار و گزارش‌ها و تولیدات داشته باشد.

کارگر تأکید کرد: تلاش همه ما باید این باشد که این ۳۰ آیه مانند آیه شریفه استرجاع که بسیار عمومیت یافته و همگان با هر فکر و هر سطح سواد آن‌را در مورد متوفی قرائت می‌کنند، عمومیت بیابند و گویی ضرب‌المثل وارد ادبیات عامه مردم شوند، البته این امر زمان‌بر، اما امکان‌پذیر است و باید تلاش کرد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه با توجه به ظرفیت استان می‌توان به مدل‌های نوآورانه برای معرفی و تبیین و اشاعه این ۳۰ آیه فکر کرد، افزود: به نظر می‌رسد تولیدات متنوع و متکثر به‌قدر کافی در این زمینه از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در دسترس همگان قرار گرفته است، اما می‌توان ناظر بر زیست‌بوم استانی و شهرستانی کار‌های خلاقانه برای نشر حداکثری این آیات انجام داد که خبرگزاری قرآنی در این راستا می‌تواند تولیدات جذاب و تأثیرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طرح «مسطورا» در بالاترین سطح مدیریت کشور توسط شخص رئیس‌جمهور در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد تأکید واقع شده و به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، توضیح داد: صد در صد ظرفیت اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان معطوف بر اجرای هر چه بهتر عملیات رمضان است که در این راستا جلسات متعددی با مدیران کل دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف برگزار شده یا در دستور کار است که مدیرکل تبلیغات اسلامی استان این طرح را تبیین و تشریح می‌کند لذا همه دستگاه‌های اجرایی استان و کشور درگیر این طرح هستند.

کارگر افزود: آموزش ضمن خدمت کارکنان ذیل عنوان «آیه‌های زندگی» از دیگر برنامه‌های طرح قرآنی عملیات رمضان است که در قالب دروس مصوب سازمان امور استخدامی کشور، به مدت ۲۸ ساعت پیش‌بینی شده و برگزار خواهد شد و به افراد شرکت‌کننده پس از اخذ آزمون، گواهی‌نامه اعطا می‌شود.

کارگر در خصوص تبیین طرح «زندگی با آیه‌ها» و عملیات ماه مبارک رمضان برای مؤسسات و مراکز فعال قرآنی در مرکز استان و شهرستان‌ها، تصریح کرد: شهرکرد با توجه به وسعت و جمعیت، به سه بخش تقسیم و جلساتی برگزار شد؛ همچنین مدیران ادارات تبلیغات اسلامی جلسات توجیهی و تبیینی طرح را با فعالان قرآنی مردمی و دولتی در جای‌جای استان برگزار کردند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: برگزاری دوره تربیت معلم کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی»، فراخوان ایده‌های عملیاتی - تبلیغی ماه مبارک رمضان و آموزش عمومی مجازی از طریق سامانه آموزش مجازی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی http://lms.telavat.ir از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده ذیل طرح «زندگی با آیه‌ها» است.

کارگر در پایان گفت: تمامی برنامه‌ها، محافل، کارگاه‌ها و جلسات پیش‌بینی شده برای ماه مبارک رمضان حول همین ۳۰ آیه منتخب برگزار خواهد شد و همه ظرفیت‌ها، امکانات و نیروی انسانی را در این راستا به کار خواهیم گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار