کد خبر: ۱۱۵۶۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵ 28 February 2024

تابناک خوزستان: کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه گفت: معمولا در بخش اشتغال و تسهیلات مربوط به مشوق‌ها از جمله فرزندآوری، مصوبات توسط بانک‌ها به خوبی اجرا نمی‌شود و متاسفانه بانک‌ها در همه مقاطع عقب‌تر از بخش‌های دیگر بوده‌اند بنابراین این شرایط موجب می‌شود اعتماد مردم مقداری کمتر شود و از سوی دیگر این حرف و حدیث ایجاد می‌شود که قوانین تصویب می‌شوند اما اجرا نمی‌شوند.

سیدکریم حسینی با حضور در تحریره ایسنا با اشاره به اقدامات انجام‌شده در مجلس شورای اسلامی در خصوص خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: قانون جوانی جمعیت یکی از قوانینی است که پس از پیگیری‌ها و رفت و برگشت‌های زیاد بین دولت و مجلس شورای اسلامی، توسط مجلس یازدهم تصویب شد که این قانون در راستای تکریم خانواده و فرزندآوری تصویب شده است.

وی افزود: تسهیلاتی که در این خصوص قبلا از آن نام برده می‌شد از نظر کمی مقدار قابل توجهی نداشتند یا دسترسی به این تسهیلان سخت بود اما با تصویب این قانون، دولت دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی ابلاغ کرد و در کنار آن، مصوبه‌هایی نیز در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه ۱۴۰۳ داشتیم.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه گفت: یکی از این مصوبه‌ها این بود که خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، ۱۵ درصد از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. تسهیلات بانکی نیز افزایش یافت. در بخش سلامت نیز کودکان هفت سال به پایین در مراجعات بیمارستانی به صورت رایگان درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین مصوبات دیگری به صورت غیرمستقیم، به خانواده و استحکام خانواده کمک می‌کنند. به طور مثال امسال حقوق ۱۲ میلیون تومان به پایین از مالیات معاف شد. هر چند در مجموع در حال حاضر در اوایل اجرای این قانون هستیم و یک سری کاستی‌ها و موانع وجود دارد.

بانک‌ها در همه مقاطع عقب‌تر از بخش‌های دیگر بوده‌اند

حسینی عنوان کرد: معمولا در بخش اشتغال و تسهیلات مربوط به مشوق‌ها از جمله فرزندآوری، مصوبات توسط بانک‌ها به خوبی اجرا نمی‌شود و متاسفانه بانک‌ها در همه مقاطع عقب‌تر از بخش‌های دیگر بوده‌اند بنابراین این شرایط موجب می‌شود اعتماد مردم مقداری کمتر شود و از سوی دیگر این حرف و حدیث ایجاد می‌شود که قوانین تصویب می‌شوند اما اجرا نمی‌شوند.

وی با اشاره به مواضع دولت در خصوص ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها بیان کرد: مصوبات در حوزه تسهیلات ازدواج، مسکن و فرزندآوری و دادن اولویت‌ها در نهضت ملی مسکن موجب می‌شود تشکیل خانواده و فرزندآوری تسریع شود اما مصوبات باید توسط بانک‌ها اجرا شوند. با اقدام رئیس جمهور در این زمینه، امیدواریم کار سرعت یابد و برای انجام آن دغدغه‌ای نداشته باشیم.

لزوم تشدید مجازات درباره برخورد با زنان در اختلافات خانوادگی

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در خصوص برنامه‌های مجلس شورای اسلامی در حوزه زنان گفت: یکی از قوانین این دوره، در خصوص تکریم مقام زن و توجه به جامعه زنان در همه حوزه‌ها و صیانت از مقام زن در کشور بوده است.

وی در خصوص کاستی‌ها در حوزه زنان عنوان کرد: در حوزه مددجویی، توجه به زنان سرپرست خانوار، زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست و جایگاه دختران در جامعه در قانون پیش‌بینی شده است و حتی قوانین مربوط به برخورد با افرادی که به شکلی رفتار خشونت‌آمیز با زنان دارند، تشدید شده است. 

حسینی در خصوص قانون قصاص و ایراد آن در خصوص قتل‌های دختران تصریح کرد: با توجه به مسائل فرهنگی و بافت اجتماعی خوزستان مواردی داشتیم که تاکید کردیم باید نسبت به جرایمی که به برخی مسائل مترتب می‌شود توجه جدی داشته باشند. مواردی در خصوص دختران و پدران در بحث اختلافات خانوادگی داریم و برخوردهایی رخ می‌دهد اما قانون محکم و قابل اتکایی نیست. در این راستا بر تشدید مجازات تاکید شده است تا بهبودی نسبی در اجرای این قانون داشته باشیم.

از سلامت مدیریتی بانوان باید استفاده شود

وی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن قوانین افزود: در خصوص مسائل مربوط به فعالیت زنان در جامعه، معمولا دولت‌ها صحبت‌های کلیشه‌ای دارند. این در حالی است که باید توجه بیشتری به مواردی مانند سپردن مدیریت‌ها به بانوان، استفاده از توان مدیریتی بانوان، استفاده از سلامت مدیریتی بانوان در اجرای قوانین و مدیریت‌ها و توسعه کشور، حداقل در حوزه‌های ویژه جامعه جوانان شود اما متاسفانه اقدامات در این زمینه در حد حرف بوده و عملی نشده است.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه گفت: تجربه ثابت کرده است هر جا بانوان مدیریتی را بر عهده می‌گیرند، به خوبی کار خود را انجام می‌دهند و سلامت در کار آن‌ها نیز بیشتر دیده شده است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، آزمون بدی بود

وی در خصوص اقدامات مورد نیاز در خصوص کنترل نرخ تورم بیان کرد: مجلس شورای اسلامی با وجود اینکه در برهه‌ای با برخی مصوبات مخالفت داشت اما سعی کرد با دولت‌ها همراهی کند. در مقطعی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشتیم که اکثریت قاطع مجلس با این امر مخالف بود و زمان را برای انجام این کار مناسب نمی‌دیدیم اما دولت توجیه داشت و استدلال می‌کرد که این کار تنها منجر به افزایش قیمت کالاهایی می‌شود که شامل این ارز هستند در حالی که ما می‌گفتیم این گونه نیست و نباید وارد مرحله آزمون و خطا بشویم.

حسینی گفت: استدلال ما این بود که اگر این ارز حذف شود در افزایش قیمت سایر کالاها تاثیرگذار خواهد بود که متاسفانه این اتفاق افتاد.

وی افزود: پیش شرط مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود که حداقل کالابرگ الکترونیکی در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار بگیرد و سپس ارز ۴۲۰۰ حذف شود که دولت تعهد انجام این کار را داد اما اجرایی نشد در نتیجه، آزمون بدی داشتیم.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه گفت: یقینا باید اقداماتی برای کنترل قیمت‌ها، بازار و کاهش فشار به دهک‌های پایین جامعه انجام می‌دادیم. با وجود اینکه نمره خوبی در این زمینه نداشتیم اما سعی کردیم صنف به صنف به کاهش مسائل معیشتی کمک کنیم. قوانین بر زمین مانده‌ای در مجلس شورای اسلامی داشتیم که با تصویب این قوانین، بخشی از جامعه از آن منتفع می‌شوند.

وی ادامه داد: به طور مثال قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ۱۰ سال گذشته مطرح شد اما اجرایی نشد که امسال این موضوع تصویب شد. از سال آینده افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان، سپس ۳۰ درصد و سال بعد ۳۰ درصد دیگر را خواهیم داشت یعنی در سه سال اول برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان خواهد رسید که در معیشت مردم تاثیر مستقیم خواهد داشت.

حسینی گفت: همچنین ۱۲ سال بود که قانون رتبه‌بندی معلمان اجرا نشد که امسال مصوب و اجرایی شد. در برنامه هفتم توسعه نیز بر آن تاکید شده است و دولت باید کار را به پایان برساند. یقینا این ترمیم حقوق معلمان، در معیشت آن‌ها و ادای بهتر وظایف‌شان تاثیرگذار خواهد بود.

وی در خصوص برنامه‌های لازم برای حمایت از اقشار کم‌درآمد بیان کرد: در بخش‌های مختلف سعی کرده‌ایم به دهک‌های پایین توجه شود. به طور مثال در بخش سلامت از گرفتن فرانشیز خودداری شود که این مصوبه شامل ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور می‌شود. همچنین پنج دهک اول به صورت رایگان بیمه می‌شوند. امسال مصوب شده است میزان مستمری افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی افزایش یابد و در دریافت کالابرگ در اولویت باشند.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در خصوص چالش‌های اصلی حوزه اقتصاد ایران گفت: چالش نخست، بالا بودن نقدینگی است که باید کنترل شود. از سوی دیگر در بحث کنترل تورم، انضباط مالی و مالیاتی به اقتصاد کشور کمک می‌کند. چالش دیگر تولید است که پایه و اساس اقتصاد کشور است و باید بتوانیم در همه زمینه‌ها به تولید کمک کنیم و موانع موجود را از پیش رو برداریم. 

کلید ورود به صحنه رقابت انتخابات، صداقت با مردم است

وی با اشاره به چگونگی افزایش مشارکت مردم در انتخابات افزود: کلید در ورودی به انتخابات و صحنه رقابت، صداقت با مردم است. اگر با زبان صادقانه با مردم ارتباط برقرار کنیم یقینا مردم در همراهی هم از نظر کمی و کیفی بیشتر وارد صحنه می شوند.

حسینی گفت: معمولا در فضاهای انتخاباتی وعده‌های بدون پشتوانه انجام می‌شود که موجب تلنبار شدن وعده و وعیدها می‌شود در نتیجه کاندیداها با کوهی از وعده‌های بدون پاسخ مواجه می‌شوند و یقینا همه این وعده‌ها عملی نمی‌شوند زیرا جزو وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست و وقتی این وعده‌ها روی زمین می‌مانند مردم بی‌اعتماد می‌شوند.

وی افزود: بنابراین برخورد صادقانه با مردم می‌تواند در حضور حداکثری و ترمیم اعتماد آسیب‌دیده نقش جدی داشته باشد.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه گفت: مردم با نظام و مقام معظم رهبری مشکلی ندارند اما از عملکرد ما نمایندگان مردم و مدیران دولتی ناراضی هستند و اعتماد آن‌ها کمتر شده است. بنابراین حضور با بی‌اعتمادی و با تردید دارند.

ضرورت توجه به حقوق کارگران

وی در خصوص حل مشکلات معیشتی کارگران نیز بیان کرد: در حوزه کارگری، حفظ فرصت‌های اشتغال و صیانت از این جایگاه‌ها مهم است. کارگر باید این اعتماد را داشته باشد که شغل وی حفظ و از حقوقش صیانت می‌شود. دادن حق و حقوق جامعه کارگری قطعا تاثیر مستقیمی بر بهره‌وری عملکرد کارگران دارد. اگر کارگر ببیند حق و حقوقش داده می‌شود و دو طرف قرارداد منتفع می‌شوند و واسطه دیگری مانند شرکت‌های نیروی انسانی نیست و حقش ضایع نمی‌شود، نسبت به تولید محل کارش عرق و غیرتی خواهد داشت.

حسینی گفت: وقتی کارگر می‌بیند حقش توسط مدیران ضایع نمی‌شود و سوءمدیریت در شرکت‌ها وجود ندارد و در هیات مدیره‌ها افرادی به ناحق جایگاه‌ها را غصب نکنند، حقوق کارگر داده شده است و همراهی لازم را خواهد داشت زیرا حقوق کارگر شامل موارد روانی و جسمی نیز است.

وی افزود: در خوزستان زمانی برای رفع این مشکلات ورود می‌شود که آثار بدی بر جامعه می‌گذارد. هیچ کارگری راضی نیست تجمع کند و تولید کارخانه را تعطیل کند. با گذشت ۴۵ سال از انقلاب کسی بدون جهت کارش را رها نکرده است. هر ساله یکی از مسائلی که مورد بحث قرار می‌گیرد توجه به حقوق کارگران است. مجلس شورای اسلامی به صورت مستقیم به این موضوع ورود نمی‌کند و شورای کارگری در وزارت کار داریم اما معمولا کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را به شورا اعلام می‌کند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته افزایش خارج از عرف تعیین حقوق داشتیم و در یک سال بعد از آن آنقدر افزایش حقوق کاهش یافت که یقینا به معیشت کارگران لطمه می‌زند.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه گفت: اگر اجرای قوانین در خصوص کار و کارگری رعایت و رضایت کارگری جلب شود یقینا به پیشبرد کارها کمک می‌کند.

حق‌آبه خوزستان باید داده شود

وی در خصوص اقداماتی که باید در خصوص حل مشکل آلودگی هوا انجام شود، افزود: در سال‌های گذشته، محیط زیست و هوای خوزستان از چند جهت از جمله ریزگردها، دود ناشی از آتش‌سوزی تالاب‌ها که عمدتا خارج از کشور بود و صنایع تهدید می‌شد.

حسینی گفت: مطالبه جدی ما این است که حق‌آبه تالاب‌ها، رودخانه‌ها و کشاورزی خوزستان داده شود. در چند سال گذشته تلاش‌های خوبی در این زمینه شد و طرح‌های انتقال آب کاملا منتفی شد. بحث تحقیق و تفحص از انتقال آب بین حوضه‌ای نیز مصوب شد و به قوه قضائیه ارجاع داده شد. در حوزه تامین حق‌آبه کشاورزی نیز مطالبات جدی بود که بخشی از آن‌ها انجام شد.

وی بیان کرد: در خصوص صنعت نفت و جمع‌آوری فلرهای نفتی از روزهای نخست پیگیری‌ها را شروع کردیم و وعده‌هایی به ما داده شد که بیشتر این وعده‌ها انجام نشد. اقداماتی برای جمع‌آوری فلرها انجام شد اما در حد و اندازه فلرهایی که می‌بینیم، نبود.

تعیین جرایم سنگین برای وزارت نفت در صورت جمع‌آوری نشدن فلرها

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه گفت: امسال در برنامه هفتم توسعه در خصوص عدم جمع‌آوری فلرهای نفتی به میزان تعهد هر ساله وزرات نفت، جریمه تعیین و جرایم سنگین‌تر شده است تا این تعهد برای وزارت نفت ایجاد شود تا بیشتر نسبت به جمع‌آوری فلرها تلاش کنند. طبق آخرین گزارش از وزارت نفت، تا پایان سال ۱۴۰۴ جمع آوری فلرهای نفتی به اتمام می‌رسد.

وی عنوان کرد: به دیگر صنایع مستقر در محدوده شهر اهواز، هشدارها و تذکرات به مراجع ذی‌ربط داده شد که یکی از این شرکت‌ها، کربن بلک بود و حتی برای تامین زمین مورد نیاز برای جابه‌جایی این شرکت کمک کردیم. تاکید کردیم که زمین این شرکت باید در اهواز باشد تا فرصت اشتغال از دست اهواز گرفته نشود و همچنین فاز توسعه جدیدی داشته باشد و در این موضوع باید سرعت عمل کار بیشتر شود.

حسینی گفت: شرکت لوله‌سازی اهواز نیز باید هرچه سریعتر جابه‌جا شود و فاز توسعه‌ای آن انجام شود. در مورد سایر صنایع نیز معمولا اگر مواردی وجود داشته باشد با سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان استانی ارتباط داریم. یکی از معضلات جدی در اهواز و روستاهای اطراف آتش‌سوزی نیزارها نیشکر است.

برچسب ها: انتخابات 1402
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار