دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور ۲۲ تیم در خراسان جنوبی در حال برگزاری است.
کد خبر: ۱۱۵۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵ 19 February 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، امروز ۳۰ بهمن در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در خراسان جنوبی اظهار کرد: مناظره و گفتگو روشی فراگیر برای طرح، نقد و بررسی مسائل و نظریه‌ها بوده و این موضوع قرن‌هاست به ویژه در جامعه علمی مورد نظر اندیشمندان است چرا که مناظره ابهامات بسیاری را رفع و در راستای روشن کردن چراغ آگاهی جامعه، روشی بسیار موثر است.

وی افزود: مهم‌ترین هدف مسابقات مناظره، پاسخ به مطالبه رهبر معظم انقلاب است که انتظار داشتند در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه فضای آزاد اندیشی رشد کند. مناظره بحثی از قبل آماده شده نیست. دقت کافی، شنوایی فعال و سوال و جواب، خلاقیت و همکاری در این مسابقات در خور اهمیت و اعتناست. استدلال و مستندات نیز در مناظره مهم هستند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از رسالت‌های سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، برقراری ارتباط بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه دانشجویان است.

وی با بیان اینکه در همین راستا و تبیین این موضوعات و تلاش برای فرهنگ‌سازی آن، طرح دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در خراسان جنوبی اجرایی سازی شد، تصریح کرد: مسابقات مناظره دانشجویان ایران با همکاری سازمان دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان با هدف تمرین و تقویت فعالیت‌های گروهی منسجم و هدفمند و توجه به تفکر خلاق و نقاد در میان دانشجویان و فرهنگ سازی گفتگو و بحث منطقی هرسال اجرایی می‌شود.

مرادی با بیان اینکه در این دور از مسابقات ۲۲ تیم شرکت کردند، افزود: هر تیم متشکل از چهار نفر دانشجو است. اعضای یک تیم می‌توانند از رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف باشند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: التزام به اخلاق علمی در نقد و نقل آرا، اشخاص و آثار، پرهیز از ورود در نزاع‌های غیرعلمی و مجادلات روزمره و مرسوم، اهتمام به‌روزآمدی و کارایی مباحث، نقل‌ها و منابع و اهتمام به واقعی بودن دفاع از موضوعات، از جمله مهم‌ترین خط‌مشی‌های مسابقات مناظره دانشجویان است.

مرادی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات علاوه بر صدور گواهینامه برای تمامی تیم‌های شرکت‌کننده، به تیم‌های برتر استانی که به مرحله کشوری راه خواهند یافت، جوایزی اهدا می‌شود، اظهار کرد: امید که این مسابقات راهکار موثری برای فرهنگ‌سازی نقد و نقدپذیری و رفع ابهامات با ابزار گفتگو در تمام ارکان جامعه باشد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار