معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه از ابتلای سالانه دو تا سه هزار نفر در استان به انواع سرطان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲ 04 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا خسرو کریمی به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان(۷ تا ۱۵ بهمن) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع روزافزون ابتلا به سرطان در جهان گفت: متاسفانه در دهه های گذشته سیر ابتلا به سرطان در جهان و به تبع در کشور ما سیر صعودی داشته است.

وی با بیان اینکه سالانه میلیون ها نفر در جهان و در کشور ما هم هزاران نفر به سرطان مبتلا شده و تعداد بسیاری هم جان خود را از دست می دهند، افزود: سرطان بعد از بیماری های قلبی و عروقی دومین علت مرگ در جهان و در کشور محسوب می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه سیر ابتلا به سرطان در ایران کمتر از میانگین جهانی است و در استان هم شیوع متوسط این بیماری را شاهد هستیم، اما بازهم همه برای پیشگیری و مراقبت باید تلاش بیشتری داشته باشیم که در همین راستا شعار امسال این هفته "من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خود، خانواده ام و جامعه ام" انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه هنوز علت دقیق ابتلا به سرطان مشخص نیست، گفت: در این بین عواملی وجود دارد که تاثیر مستقیم آنها در ابتلا به سرطان اثبات شده و با اصلاح و رفع آنها می توان تا حد زیادی از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.

کریمی گفت: از جمله مهمترین این عوامل سبک زندگی شامل تغذیه نامناسب و کم تحرکی است، همچنین مصرف انواع مواد دخانی مانند سیگار و قلیان، آلودگی هوا و مصرف سموم کشاورزی هم تاثیر مستقیمی در ابتلا به انواع سرطان دارند.

وی افزود: اگر افراد این عوامل را در زندگی خود اصلاح کنند می توانند تا حد زیادی از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری کنند. بطور مثال اگر افراد مصرف فست فودها را کاهش داده و به جای آن مصرف انواع میوه و سبزی را در برنامه غذایی خود افزایش دهند، گام مهمی در پیشگیری از سرطان برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده ۴۰ درصد سرطان ها با حذف عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است، عنوان کرد: جهت پیشگیری مناسب، در کنار اصلاح تغذیه، افزایش تحرک و انجام ورزش ضروری است، علاوه بر اینها افراد باید از استعمال انواع دخانیات مانند سیگار و قلیان به طور جد خودداری کنند.

کریمی با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در تشخیص و درمان سرطان گفت: ۳۰ درصد سرطان ها با تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند، همچنین با پیشرفت های صورت گرفته میزان بقای ۱۰ ساله بیماران بعد از ابتلا به سرطان، به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به این شرایط می طلبد که افراد هرچه سریعتر سبک زندگی خود را اصلاح کرده و همچنین در زمان های مشخص برای غربالگری و شناسایی برخی سرطان های مهم و شایع مراجعه مراجعه کنند.

این مسئول در ادامه از سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات به عنوان شایع ترین سرطان ها در استان یاد کرد و گفت: در کنار اینها سرطان پوست هم یکی از سرطان های شایع در استان محسوب می شود که عمدتا در کشاورزانی که در معرض نور خورشید قرار دارند، دیده می شود.

وی افزود: با توجه به شیوع بالای این سرطان ها، از سال ۱۳۹۶ برنامه شناسایی و تشخیص زودهنگام سه سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان دهانه رحم در استان انجام می شود.

وی گفت: غربالگری برای سرطان پستان در زنان ۳۰ تا ۷۰ سال، برای سرطان دهانه رحم در زنان ۳۰ تا ۶۰ سال و برای سرطان روده بزرگ برای مردان و زنان ۵۰ تا ۷۰ سال که سابقه ابتلا به این نوع سرطان را در نزدیکان خود داشته باشند، انجام می شود.

کریمی گفت: با این برنامه توانسته ایم طی این مدت ۱۰۰ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ، ۲۵۷ بیمار مبتلا به سرطان سینه و ۲۳ بیمار مبتلا به سرطان دهانه رحم را در استان شناسایی کنیم.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به ابتلای سالانه دو تا سه هزار نفر به سرطان در استان گفت: اگر این افراد زودتر شناسایی شوند، قطعا درمان آنها موثرتر خواهد بود و بقای عمر آنها طولانی‌تر خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار