رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: استان بوشهر پیشینه درخشان و بی‌بدلیل در حوزه شعر آیینی و ستایش‌گران مکتب قرآن و اهل‌بیت است که از آن جمله می‌توان به پیشگامی شادروان ناخدا عباس دریانورد در حوزه نوحه‌سرایی و نوحه‌خوانی اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۵۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ 30 January 2024

به گزارش تابناک بوشهر، عبدالله شاهینی رئیس حوزه هنری استان بوشهر عصر امروز در نشست تخصصی شعر هئیت به مناسبت روز ستایشگری و نوای آئینی استان بوشهر در مجلسی آل عصفور بوشهر با تسلیت ایام وفات حضرت زینب کبری (س)، اظهار داشت: انگیزه ما از برگزاری این نشست تکریم ستایش‌گران شعر آیینی استان بوشهر اعم از شاعران آیینی و مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت است.

وی افزود: استان بوشهر پیشینه درخشان و بی‌بدلیل در حوزه شعر آیینی و ستایش‌گران مکتب قرآن و اهل‌بیت است که از آن جمله می‌توان به پیشگامی شادروان ناخدا عباس دریانورد در حوزه نوحه‌سرایی و نوحه‌خوانی اشاره کرد.

شاهینی بیان کرد: ناخدا عباس دریانورد از نام‌های آشنا در حوزه دریانوردی است که از خدمات ارزنده وی در کتب تاریخی مهم در دوران قاجار نام برده شده است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست در مسجد آل عصفور متناسب با پیشگامی این شخصیت عظیم در مبارزه با استعمار جهانی است.

در ادامه حجت‌الاسلام محمد قادری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با «آسیب شناسی شعر آیینی استان»، بیان کرد: امیدواریم بعد از نسل درخشان دیروز، امروز شاهد حضور و ظهور شاعران نسل دوم در حوزه شعر آیینی و مناسبت‌های مختلف باشیم.

وی اضافه کرد: شاعران امروز در تدوام شاعران پیشکسوت به گنجینه غنی اشعار آیینی کمک کنند و ستایشگران مداحان خوب استان در این زمینه یاری و مدد رسانند.

موجی شاعر آیینی استان بوشهر در رابطه با طرح سوالی مبنی بر اینکه چقدر می‌توانیم مباحث روز را در اشعار سنتی اجرا کنیم، بیان داشت: سرودن اشعار سنتی مثل راه رفتن روی طناب است؛ ما باید شعر بگوییم که در همان لحظه هم احساسات و عواطف مخاطب درگیر شود و هم او را بتوانیم اقناع کنیم.

در ادامه غلامرضا ابراهیمی یکی از شاعران، گفت: بوشهر یکی از «گنجینه‌های غنی شعر آیینی» است و در ادبیات آیینی شاعران متقدمین و مطرحی، چون محمدخان دشتی، ملاحسن کبگانی، فاضل جمی، سیدبهمنیار حسینی (مفتون) و معتقد اهرمی از پرچم‌داران شعر مذهبی و دینی محسوب می‌شوند.

مدرس کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری بوشهر در ادامه به ارائه نکاتی در خصوص «آسیب شناسی از نشست ستایشگران شعر هیات» پرداخت.

در این محفل مداحان برجسته‌ای، چون مصطفی گراشی، علیرضا پولاد، امیر گوهرشناس، اسماعیل ایران‌دوست و شاعرانی همچون سبحان زنگی، مصعب یحیایی، عقیل نجار، محمد امینی، محمد صالح منصوری، زهرا تعجب و سمیه فیلسوف حضور داشتند.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار