نماینده ولی فقیه در بوشهر گفت: برگزاری کارگاه نویسندگی برای کودکان از دوره دبستان، مقاله نویسی و مسابقات فصلی نویسندگی برای نوجوانان در عرصه نویسندگی و فراهم شدن زمینه حضور خواهران در عرصه نویسندگی به بهبود وضعیت تالیف کتاب در استان کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۹۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰ 18 January 2024

به گزارش تابناک بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری نماینده، ولی فقیه در استان بوشهرظهر امروز در آیین تجلیل از برگزیدگان سومین جایزه انتخاب کتاب سال استان بوشهر در سالن آمفی‌تئاتر ۹ دی، اظهار داشت: کتاب معامله نویسنده با عمر است خوب معامله‌ای است؛ چراکه نویسنده عمر را می‌دهد و کتاب را می‌گیرد. بدیهی است که عمرقهراً از بین می‌رود، ولی کتاب ماندگار می‌شود.

وی افزود: انسان در جغرافیای دنیا، عمر محدودی دارد، اما یکی از عواملی که نام او را ماندگار می‌کند، تألیف آثار ارزشمند است. شاید در نگاه اول، تألیف در کسوت یک جلد و چند ورق جلوه کند، اما وقتی به عمق آن نظر می‌اندازید، می‌بینید که بخشی از عمر مؤلف با چه رنج و مشقتی و بی‌خوابی و تنظیم اندیشه و تبدیل آن به ایده و سپس پدیده به کتاب تبدیل شده است و او تمام این‌ها را در عرصۀ قلم به شکیل‌ترین شکل به عبارت کشیده و به مخاطب ارائه کرده است.

صفایی‌بوشهری افزود: جنس پدیده کتاب با همه پدیده‌های عالم وجود فرق دارد. از همین روی است که خداوند آخرین معجزه خود را کتاب قرآن قرار داده است. طبیعی است کسانی هم که کتاب می‌نویسند، کار خدایی می‌کنند.

وی ادامه داد: نویسندگان برای آفرینش یک کتاب، سال‌ها با عشق و علاقه، رنج و بی‌خوابی می‌کشند. شاید این کتاب برای مخاطب برابر با مقداری ریال باشد، اما برای مؤلف آن غیرقابل قیمت‌گذاری است؛ چون عمرش را فشرده کرده و کتاب قرار داده است. به همین دلیل او کتاب را چکیده عمر خود می‌داند.

صفایی‌بوشهری گفت: اصحاب کتاب همیشه دارای آرامش خاصی هستند، زیرا آن‌ها در محیطی آرام در اندیشۀ تألیف کتاب ارزشمندی هستند. بدیهی کتاب شناسنامه داده و داشته نویسنده است که در قالب عمر او به قلم درآمده است و به جامعه ارائه می‌شود. از این‌رو، کتاب ارزشمند است و کتابخانه مقدس، ولی آفریننده کتاب از هر دو ارزشمندتر و بهتر است.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر سپس تاریخ تألیف در استان را دارای تاریخ کهن و قدمت‌داری دانست و بیان کرد: تاریخ کتابت و تألیف در این استان به قرن ۴ و ۵ هجری قمری می‌رسد. در آن عصر، در عرصه تاریخ اسلام، رجال و حدیث و ادبیات آثار ارزشمندی پدید آمده که بسیاری از آن‌ها متأسفانه در گذر زمان از بین رفته‌اند، ولی در این زمان ما ابوسعید سیرافی را داریم که کتاب ابن‌سبویه را نگاشته است.

وی ادامه داد: در این روند تاریخی، تألیفات گران‌سنگی از سوی نویسندگان بوشهر در تمام گونه‌های دانش ارائه شده است. در این استان ما نویسنده‌ای داریم که فقط یک عنوان کتاب او ۴۰ جلد دارد یا علامه بلادی، دیگر مؤلفی است که ۸۴ رساله و کتاب از خود بر جای گذاشته است. همه این‌ها مؤید این است که تألیف در استان بوشهر پیشنۀ کهنی دارد.

صفایی بوشهری اظهار کرد: نکته‌ای که در این‌جا بسیار مهم است، این است که محتوای تألیفات استان بوشهر، محتوای عادی نبوده؛ بلکه دارای رزانت علمی و دانش بوده است. در این استان دو ادیب داریم که الفیه را در ادبیات عرب در اوج فصاحت نوشته‌اند، یکی سیدعلی نقی دشتی است و دیگر ملاحسن کبگانی که ابن‌مالک اندلسی را که ادبیات عرب را در هزار بیت بیان کرده و گرامر زبان عربی را به شکل خاصی نوشته، پشت سر گذاشته‌اند.

نویسنده کتاب «با کاروان تا ماه من؛ سفرنامه اربعین» یادآور شد: استان بوشهر گنجی غیرمکشوف است که بخشی از این گنج تراز علمی و تألیفی آن است که در رویداد‌هایی مانند جایزه کتاب سال بخشی از آن ارائه و شناسایی می‌شود؛ به‌ویژه گنج‌های معاصر آن. ما نیازمند چنین برنامه‌ها و محفل‌هایی هستیم تا گذشته خودمان را زنده کنیم و با تجلیل از نویسندگان و تبدیل آن به یک فرهنگ، نسل امروز با داشته‌های خود بیش از پیش آشنا و مأنوس کنیم.

وی عنوان کرد: ما باید تاریخ کهن خود را احیا کنیم و در گنج‌های خود را باز کنیم تا نسل امروز بدانند در چه سرزمین و با چه پیشینه و عمق تمدنی دارند زندگی می‌کنند. این استان در حوزه ادبیات شاعر بزرگی را در خود جای داده که در فصاحت و بلاغت کلام با استادی تمام کلماتی که دارای تقارب مخرج است، کنار هم نشانده و شعر سروده است و این شاعر، فایز دشتی نام دارد.

صفایی‌بوشهری سپس برای بهبود وضعیت حوزه تألیف در استان بوشهر چند پیشنهاد داد و گفت: باید برگزاری کارگاه نویسندگی برای کودکان از دوره دبستان آغاز شود. افزون بر این میدان مقاله‌نویسی برای کودکان و نوجوانان باز و مسابقات فصلی برای نوجوانان در عرصه نویسندگی برگزار شود. همچنین در این مسابقات برای سنین مختلف جوایز خاص درنظر گرفته و بستر برای ورود خواهران به عرصه نویسندگان فراهم شود.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار