مدیرکل انتقال خون کرمانشاه:
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به شرایط مورد نیاز افراد برای اهدای خون گفت: افرادی که سن آن‌ها بین ۱۶ الی ۱۸ سال است با اجازه کتبی از پدر و یا قیم قانونی خود مجاز به اهدای خون هستند.
کد خبر: ۱۱۴۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ 14 January 2024
مریم میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، در خصوص شرایط اهدای خون متقاضیان اظهار کرد: افرادی که شرایط اهدای خون دارند باید به هیچ عنوان احساس ضعف و بی‌حالی نداشته باشند و از شرایط فیزیکی خوبی برخوردار باشند.
 
وی افزود: افرادی که حداقل سن آن‌ها ۱۸ و حداکثر بین ۶۰ الی ۶۵ سال سن مجاز به اهدای خون هستند و افرادی که سن آن‌ها بین ۱۶ الی ۱۸ سال است با اجازه کتبی از پدر و یا قیم قانونی خود مجاز به اهدای خون هستند. 
 
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: وزن داوطلبان باید حداقل ۵۰ کیلوگرم باشد و به بیماری‌های قلبی، ریوی و صرع مبتلا نباشند که در این صورت مجاز به اهدای خون هستند.
 
وی عنوان کرد: اگر قصد داوطلبان برای اهدای خون انجام آزمایش‌های مربوط به بیماری ایدز اچ.آی.وی و هپاتیت بی و سی یا سایر آزمایش‌ها به دلیل احساس بیماری است این افراد مجاز به اهدای خون نیستند. 
 
این مقام مسئول گفت: افرادی که علائمی مانند《تب، تعریق شبانه، کاهش وزن بدون دلیل شناخته شده، سرفه، اسهال، تورم غدد لنفاوی و لکه‌های سفید روی زبان یا لکه‌ای برجسته روی پوست بدن》 را دارند مشکوک به بیماری ایدز هستند و مجاز به اهدای خون نیستند.
 
میرزاده گفت: اگر داوطلبان حتی برای یک بار هم از مواد مخدر تزریقی استفاده کرده باشند مجاز به اهدای خون نیستند.
 
وی خاطرنشان کرد: افرادی که حجامت، خالکوبی، سوراخ کردن گوش، طب سوزنی و الکترولیز انجام دادند بعد از گذشت یک سال مجاز به اهدای خون هستند.
 
میرزاده ادامه داد: افرادی که پیوند اعضا یا بافت انجام داده‌اند و تزریق خون و فرآورده‌های خونی داشته‌اند بعد از گذشت یک سال مجاز به اهدای خون هستند.
 
وی بیان کرد: افرادی که به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شده‌اند یا تحت درمان این بیماری‌ها هستند بعد از گذشت یک سال که اطمینان کامل را کسب کردند که دیگر اثری از بیماری در بدنشان نیست مجاز به اهدای خون هستند.
 
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه ابراز کرد: افرادی که در زندان و یا بازداشتگاه بیش از ۷۲ ساعت بوده‌اند بعد از گذشت یک سال مجاز به اهدای خون هستند.
 
وی گفت: افرادی که سابقه فعالیت‌های مذکور را داشته‌اند ممکن است آلوده به ویروس اچ. آی. وی «ویروسی که باعث ایجاد بیماری ایدز می‌شود» شده باشند ویروس اچ. آی. وی در مراحل اولیه «دوره نهفتگی» توسط آزمایش‌ها قابل ردیابی نیست و می‌تواند به مدت طولانی هیچ علامتی در فرد مبتلا ایجاد نکند اما با این وجود قابل انتقال به دیگران است.
 
این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین خون این افراد نباید برای دیگران تزریق شود زیرا باعث انتقال ویروس اچ.آی.وی به فرد دریافت کننده می‌شود به همین دلیل سازمان انتقال خون از افرادی که در فعالیت‌های فوق شرکت داشته‌اند تقاضا می‌کند تا خون اهدا نشود.
 
میرزاده بیان کرد: فقط تعداد کمی از اهدا کنندگان دچار واکنش‌های نامطلوب حین و پس از اهدا می‌شوند.
 
وی ادامه داد: افراد داوطلب در صورتی که قبل از اهدای خون غذا نخورده باشند ممکن است احساس سرگیجه، تهوع و حتی ضعف شدید داشته باشند و در برخی موارد احساس درد در بازو، کبودی محل خون‌ گیری، بروز واکنش حساسیت به محلول ضدعفونی کننده داشته باشند.
 
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار