بیش از ۱۰ سال از چشم انتظاری برای آبگیری سد آناهیتا(کبوترلانه) کنگاور می‌گذرد. سدی که سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد و به دلیل عدم تامین به موقع منابع مالی آبگیری آن به تاخیر افتاد.
کد خبر: ۱۱۴۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳ 19 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا شهریور ماه سال گذشته وزیر نیرو در سفر خود به استان کرمانشاه بازدیدی که از این سد داشت بر تسریع اجرای این طرح و تخصیص به موقع اعتباراتش تاکید کرد و مقرر شد دهه فجر سال گذشته شاهد آبگیری این سد باشیم، اما باز هم روند کار به تعویق افتاد و منابع به موقع نرسید.

در سفر اخیر استاندار کرمانشاه به شهرستان کنگاور نیز بر لزوم آبگیری زودتر این سد تاکید شد و حالا به گفته مجری پروژه سد آناهیتای کنگاور، تلاش بر این است که این سد تا پایان امسال به آبگیری برسد.

محسن حسین‌آبادی در گفت و گو با ایسنا  با اشاره به آخرین وضعیت این سد، گفت: امسال با جدیت بیشتری برای آبگیری سد قدم برداشتیم و کارگاه را فعال کردیم و خوشبختانه اکنون احداث سد تا جایی پیش رفته که از نظر فنی راه چندانی تا آبگیری آن باقی نمانده است.

وی پیشرفت فیزیکی سازه سد را حدود ۹۳ درصد اعلام کرد و یادآور شد: پیشرفت مجموع سد با برخی کارهای جانبی آن نیز حدود ۸۸.۵ درصد است.

مجری پروژه سد آناهیتای کنگاور اظهار کرد: اگرچه برای آبگیری سد مشکلی وجود ندارد، اما مانند رویه‌ای که برای آبگیری همه سدهای کشور برقرار است باید تشریفات اداری آبگیری انجام شد و کمیته آبگیری سدهای وزارت نیرو بازدید و ارزیابی نهایی را انجام دهند.

حسین‌آبادی از وضعیت اعتبارات این سد نیز یاد کرد که تاکنون نزدیک به ۳۵۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و خاطرنشان کرد: در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان برای سد کبوترلانه اختصاص یافت که درخواست اعتبارات بیشتری را داشتیم.

وی مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این سد و پرداخت مطالبات پیمانکار را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

مجری پروژه سد آناهیتا حجم مخزن این سد را ۲۴.۶ میلیون مترمکعب و حجم تنظیم آب سالانه آن را ۳۲ میلیون مترمکعب عنوان و تاکید کرد: این سد با هدف تامین آب مصارف شرب، کشاورزی و صنعت احداث شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار