دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان در خوزستان با انجام برنامه‌ریزی‌های کاربردی طی سال جاری ۲۷ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۱۴۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴ 11 December 2023

تابناک خوزستان: صادق جعفری چگنی روز دوشنبه در نشست بررسی آسیب های اجتماعی استان بیان کرد: یکی از مقوله‌های مهم در جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی توجه به دانش‌آموزان به عنوان آینده سازان این سرزمین و جلوگیری از ترک تحصیل آن‌ها است.

وی با بیان اینکه ترک تحصیل دانش‌آموز از مدرسه مسیری برای بروز آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند افزود: به همین منظور با برنامه‌ریزی‌های کاربردی، آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل استان، روند کاهشی داشته است.

پیش از این مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اعلام کرد در سال تحصیل گذشته ۲ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان به کلاس درس برگشتند.

جعفری چگنی افزود: از دانشگاه‌های استان درخواست می‌شود که پایان نامه‌های دانشگاهی را به سمت مباحث اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی هدایت کنند تا از پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده در این بخش استفاده شود.

انتقال ۱۲۱ کودک کار خوزستان به مراکز حمایتی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان همچنین در ادامه با اشاره به جمع‌آوری کودکان کار در استان افزود: در شش ماهه اول امسال، ۱۲۱ کودک کار در معابر استان جمع‌آوری و به مراکز حمایتی منتقل شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد، ۲۹ کودک پس از دریافت خدمات ترخیص و باقی در این مرکز نگهداری می‌شوند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی حاصل تغییرات اجتماعی، اقتصادی و عدم توسعه در این ۲ بخش است افزود: شرکت‌های صنعتی در استان با انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود در کاهش آسیب های نقش تاثیرگذاری دارند.

وی همچنین از راه اندازی مرکز شناسایی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی "شوق زندگی" به زودی در اهواز خبر داد و گفت: راه‌اندازی این مرکز دخالتی در انجام وظایف و عملکرد هیچ سازمانی ندارد و هدف از ایجاد این مراکز افزایش هم‌افزایی وهمراهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان است.

جعفری چگنی گفت: با وجود قوانین، امکانات و تجهیزات، مطالبات مردم در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی محقق نشده و همه ادارات و سازمان‌ها در قالب حاکمیت وظایفی به عهده دارند که باید در ساماندهی مسائل اجتماعی به آن‌ها عمل کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: محدودیتی در راه‌اندازی مراکز شوق زندگی ( مراکز کاهش آسیب های اجتماعی) در استان وجود ندارد و با راه‌اندازی مراکز مشابه در سایر شهرستان‌ها از جمله آبادان، ماهشهر و دزفول ارائه این خدمات از اهواز تمرکززدایی می‌شود.

جعفری چگنی با اشاره به انواع آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: کودک آزاری، فرار از منزل، خشونت علیه زنان، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، اختلافات خانوادگی، سالمند آزاری، زنان و کودکان نیازمند حمایت و خودکشی از جمله این آسیب‌ها هستند که نیازمند تحرک وفعال شدن حمایت دستگاه‌های متولی است.

در ادامه این نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان گفت: پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان و کودکان از برنامه‌های اولویتی قوه قضائیه است که در برنامه‌های ابلاغی به استان‌ها نیز به این موضوع تاکید شده است.

علیرضا باوی افزود: در قانون حمایت از زنان و کودکان، وظایف هر دستگاه به تفکیک مشخص شده و برخی قوانین نیز با تغییرات شرایط اجتماعی، نیاز به بازنگری دارند.

بر اساس این گزارش، استقرار اورژانس اجتماعی در پارک‌ها و بوستان‌ها، توجه به کودکان کار و مقابله با پدیده زباله‌گردی کودکان و رسیدگی به موضوع فرار کودکان از منزل به دلیل اختلافات خانوادگی از دیگر مسائل نیازمند توجه در حوزه زنان و کودکان است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار