طرح بهینه سازی مصرف آب با روش‌های جدید در ۴٠٠ هکتار از زمین‌های کشاورزی اصفهان اجرا شده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲ 07 December 2023

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به پیشرفت ۵۵ درصدی این طرح در یک سال اخیر تاکنون گفت: برای برای اجرای این طرح حدود ۵٣ میلیارد ریال اعتبار استانی پیش بینی شده است.

مهرداد مرادمند افزود: تداوم اجرای چنین طرح‌هایی مستلزم تامین اعتبارات به ویژه در سطح ملی است تا مساحت بیشتری از مزارع زیر پوشش قرار داده شود و به دنبال آن میزان مصرف آب کاهش یابد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای شیوه‌های آبیاری جدید با هدف کاهش مصرف آب کشاورزی گفت: بر همین اساس امسال اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار را نیز همچون سال‌های گذشته در دستور کار داشته و حدود سه هزار و ۵٠٠ هکتار از مزارع به این سامانه‌ها مجهز شد.

مرادمند افزود: اجرای این طرح‌ها که در دسته طرح‌های مهندسی آب و خاک قرار می‌گیرد از جمله اصلی‌ترین رویکرد‌های این سازمان در سال جاری به شمار می‌رود که البته تحقق آن مستلزم تخصیص اعتبارات کافی است.

استان اصفهان با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی و همچنین شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو، و در مناطق معتدل و سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.


مجموع زمین‌های قابل‌کشت استان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات کشاورزی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار