مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره به اجرای طرح توانبخشی مبتنی برجامعه (CBR) در استان بیان کرد: بیش از ۲۸ هزار نفر معلول در روستاهای خوزستان در قالب این طرح شناسایی و خدمات رسانی شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷ 28 November 2023

تابناک خوزستان: مهران کریمیان افزود: این طرح از طریق رویکرد چند بخشی و با همکاری دهیاران، بهورزان، تسهیلگران و داوطلبان در مناطق روستایی شروع شده که دارای پنج شاخص آموزش، تامین معاش، توانمندسازی، سلامت و امور اجتماعی است.

وی هدف از برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، خدمات رسانی کامل با کمک جامعه به افراد دارای معلولیت عنوان کرد و ادامه داد: از این نظر، بهزیستی خوزستان خدماتی را در قالب شاخص های مذکور به افراد دارای معلولیت ساکن مناطق روستایی و کم برخوردار ارائه کرده است.

مدیر کل بهزیستی خوزستان بیان کرد: در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه تلاش می‌شود تا از طریق ظرفیت سازی برای افراد کم توان و خانواده‌های آن‌ها متناسب با فرهنگ بومی منطقه به نیازهای آنها در زمینه اشتغال، تحصیل، درمان توانبخشی و سایر موارد پاسخ داده شود.

وی افزود: در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه از تمامی امکانات جامعه از جمله مؤسسات و مراکز، NGO و خدمات محلی استفاده می شود.

کریمیان ادامه داد: همچنین مددکاران بخش غیردولتی سازمان بهزیستی به عنوان تسهیل‌گر معرفی می شوند تا با استفاده از ظرفیت تسهیل‌گران، بهورزان روستا و یا خانواده افراد معلول؛ مشکلات این قشر را شناسایی و رفع کنند.

کریمیان وی پوشش این طرح در استان خوزستان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: اجرایی شدن طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در یک هزار و ۵۰۰ روستای استان، موجب شناسایی افراد دارای معلولیت شده است.

به گزارش ایرنا مجموعه اقداماتی که توسط تیم توانبخشی، معلول، خانواده معلول و دیگر اعضا جامعه با استفاده از منابع و امکانات موجود محلی برای استقلال و بازتوانی فرد معلول انجام می گیرد؛ توانبخشی مبتنی بر جامعه نامیده می شود.

بیش از ۱۱۵ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند که این افراد شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی و کودکان هستند که از خدمات مستمر و غیرمستمر سازمان بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار