فرمانده انتظامی کشور شهدای عرصه محیط زیست را شهدای عرصه نفس عنوان کرد و گفت: شهدا عرصه نفس با فدا کردن جان خود در راه طبیعت و محیط زیست، امید به آینده را برای ما زنده می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۳۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴ 23 November 2023

تابناک خوزستان: سردار احمدرضا رادان روز پنجشنبه در نخستین کنگره شهدا و ایثارگران محیط زیست در اهواز با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اثر وجودی شهدا در همه عرصه‌ها اظهار کرد: شهدای نفس، در عرصه‌های طبیعی کشور قدم‌ گذاشتند تا جامعه بشری متوجه اهمیت محیط زیست باشند.

وی با اشاره به محیط بانانی که فداکارانه جان خود را برای حفظ محیط زیست دادند گفت: شهدای عرصه نفس جان دادند تا طبیعت بماند همانطور که بسیجیان و شهدای دفاع مقدس جان دادند تا کشور بماند.

فرمانده انتظامی کشور بیان‌ کرد: اگر طبیعت جان‌ نداشته باشد کسی نمی‌تواند به آینده امیدی داشته باشد، محیط‌بانان جان دادند تا زیبایی بماند.

وی تاکید کرد: با افتخار سر تعظیم در مقابل محیط‌بانان کشور که خاضعانه و ایثارگرانه خدمت می‌کنند فرود می‌آوریم.

سردار رادان به برگزاری کنگره شهدا در اهواز اشاره کرد و افزود: داستان شهدا و اثر وجودی آنها عجیب است، گویی شهدا هستند که جغرافیای برگزاری را شکل ‌می‌دهند و چه زیبا است که نخستین کنگره شهدای محیط‌بان در روز پنجشنبه در هفته بسیج و آستانه ایام فاطمیه در خوزستان قهرمان، رقم می‌خورد.

وی یادآوری نام شهدا را تذکر و توجه برای اندیشیدن ما نسبت به خودمان و محیط‌ عنوان کرد و گفت: همه شهدا به مکتبی به پرچمداری اباعبدالله که به پهنای ۱۴۰۰ سال زنده است اقتدا کرده‌اند.

فرمانده انتظامی کشور با اشاره به اینکه یاد شهدای همه عرصه‌ها همچون از شهدای کربلا گرفته تا شهدای دفاع مقدس، شهدای سلامت، شهدای حریم و حرام و شهدای عرصه نفس همیشه جاودانه است.

وی همچنین اهمیت نقش خانواده شهدا و فرزندان شهدا پرداخت و صبر و جانفشانی آن‌ها در این مسیر قدردانی کرد.

حزب‌الله لبنان اثرپذیر از مکتب انقلاب اسلامی

سردار رادان در ادامه سخنان خود، حزب الله لبنان را برگرفنه و اثر پذیر از انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران نشان داد که اثر امامت، امت و مکتب می‌تواند فراگیر باشد.

وی با اشاره به حوادث اخیر در غزه و عملیات طوفان الاقصی افزود: رزمندگان حماس همه هیمنه اطلاعاتی و امنیتی صهیونیست‌ها را به شکل مفتضحانه زیر سوال بردند به طوری که فرماندهان اسرائیلی هنوز از شوک آن بیرون نیامده‌ اند.

فرمانده انتظامی کشور بیان کرد: صهیونیست‌ها زمانی مدعی بود ممکن نیست پرنده‌ای در آسمانشان به پرواز درآید مگر در چتر دیده بانی آن‌ها باشد، همچنین ادعا می‌کردند روی زمین امکان نفوذ هیچ‌کسی از هفت لایه دفاعی آن‌ها وجود ندارد و اگر نفوذی صورت گیرد برگشتی در کار نخواهدبود.

وی افزود: با وجود همه ادعاهایی که اسرائیلی‌ها داشتند رزمندگان حماس دل به خدا بستند و از لایه های دفاعی عبور کردند.

رادان یاد شهدای را گرامی‌داشت و گفت: شهدا و بسیجیان جان دادند تا ما جان‌گیریم، ایثارگرانه قدم‌گذاشتند تا ما مقتدرانه بمانیم، عاشقانه مسیر انتخاب کردند تا ما عارفانه در مسیر پشت سر عاشقان قرار گیریم این اثر وجودی شهدا است.
در پایان این آیین از خانواده شهدا و ایثارگران محیط زیست و محیط بان تقدیر به عمل آمد.

نخستین کنگره شهدا و ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای نخستین بار در خوزستان با حضور رییس سازمان‌محیط زیست کشور، رییس بنیاد شهید و ایثارگران کشور، استاندار خوزستان و دیگر مسئولان استانی برگزار شد.

حفظ و تقویت روحیه ایثار و شهادت در مجموعه و گذشت از جان برای حفظ ایران عزیز از اهداف از برگزاری این کنگره است.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در سازمان حفاظت محیط زیست ۱۲۲ شهید و ۳۸۸ جانباز تقدیم کشور شده که ۱۰ شهید دفاع مقدس بوده، ۳۹ شهید احراز شده و ۸۳ شهید از این تعداد نیز هنوز احراز نشده‌اند. همچنین از مجموع جانبازان، ۴۸ جانباز احراز شده و ۳۴۰ مصدوم و آسیب‌دیده احرازنشده هستند و تلاش بر این است که بعد از برگزاری این کنگره، با جدیت موضوع احراز این افراد پیگیری شود.

یکی از مشکلات استان خوزستان با برخورداری از مناطق حفاظت شده متعددد کمبود تعداد محیط‌بانان با مناطق تحت مدیریت است. بر اساس استانداردهای دنیا به ازای هر یک هزار هکتار یک محیط‌بان نیاز است اما اکنون در کل کشور به ازای هر ۶ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت یک محیط‌بان وجود دارد

کمبود و به روز نبودن تجهیزات و امکانات نیز از دیگر مشکلات محیط بانان برای حفاظت از محیط زیست است.

بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی در جمهوری اسلامی‌، حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار