مسعود بیرانوند فیلمسار و بازیگر رسانه ملی معتقد است: گاهی حضور پررنگ و اجازه چندین سال فعالیت به افراد در حوزه هنر این توقع را ایجاد می‌کند که سازندگان یک اثر حضور مداومی را در رسانه داشته باشند، از این رو آموزش و تربیت نیروی متخصص و متعهد موجب می‌شود در مواقع حساس دست مدیریت برای تولید محتوا خالی نماند.
کد خبر: ۱۱۳۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵ 11 November 2023

به گزارش تابناک لرستان، در آئین اختتامیه پنجمین رویداد ملی تولید محتوای بسیج خرم‌آباد، «مسعود بیرانوند» به عنوان چهره سال فضای مجازی این شهرستان انتخاب شد.

بیرانوند که هم اکنون مدیر سینما استقلال خرم‌آباد است، کارش را در عرصه تئاتر و بازیگری از سال‌ها پیش شروع کرده و در آثار مختلف تلویزیون استانی و رسانه ملی حضور داشته است.

وی که در برنامه سید خندان شبکه ۲ سیما در قالب استندآپ کمدی بسیاری از واقعیت‌های روز جامعه کشور و عرصه بین‌الملل را به عرصه نمایش گذاشت، در فضای مجازی نیز بسیار فعال است و با مشاهده توئیت‌های این شخصیت می‌توان کنش‌گری و روشنگری‌های بسیاری را دید.

بیرانوند که آموزش دیده دانشکده خبرگزاری فارس است و شاگردی بسیاری از اساتید برجسته هنری و فرهنگی را داشته، جای خالی نیروی متعهد در فضای رسانه‌ای و مجازی را علت تولید محتوای ضعیف می‌داند.

این فیلمساز لرستانی معتقد است نیروی انسانی متخصص در کشور بسیار است، اما نبود تعهد و همچنین عدم درک نیاز حضور به موقع موجب شده این روز‌ها دشمن در فضای مجازی فرصت عرض اندام پیدا کند.





طی سال‌های اخیر شاهد کوچ گسترده انسان‌ها از فضای رسانه‌ای عام به فضای مجازی و به طور خاص پلتفرم‌هایی همچون توئیتر و اینستاگرام هستیم، دلیل این استقبال از فضایی با این ابعاد ناشناخته بسیار چیست؟

بدون تردید برای ارتباط با هر فردی ابتدا باید زبانش را فهمید، چرا که فهم زبان در انتقال پیام بسیار موثر است، از آنجایی که انسان موجودی اجتماعی و فعال در عرصه‌های مختلف است، بنابراین برای برقراری ارتباط باید از زبان و نیاز افراد مطلع شد.

از آنجا که هر موجودی زبان خاص خود را داشته، اما برای رشد نیاز به یک زبان مشترک است، از طرفی نوع نگاه افراد به مسائل مختلف نیز می‌تواند مرزبندی‌های بسیاری را شامل شود که در نهایت باید به یک فهم مشترک رسید.

فضای مجازی یک زبان مشترک بین میلیون‌ها انسان است، فضایی برای تبادل ارتباط با افکار و احساسات متعدد در زمینه‌های مختلف، از این رو شناخت این زبان برای پیشبرد اهداف می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

در برخی پلتفرم‌ها تولید محتوا‌های جذاب با شناخت ذائقه افراد را در این سال‌ها شاهد هستیم، ساخت کلیپ‌های کوتاه آموزشی و گا‌ها جریان ساز در مناسبت‌های مختلف موجب شده عموم مردم به سمت فضای مجازی و اطلاعات طبقه بندی شده آن رفته و خواسته یا ناخواسته در دریای متلاطم رسانه خوراک دریافت کنند.

ما شاید در برخی حوزه‌ها زبان را خوب فهم کرده‌ایم، اما چرخ دنده‌های انتقال را نه، برای همین شاهد حضور جمعیت بسیاری از انسان‌های سراسر جهان در فضای مجازی هستیم.

به نظر می‌رسد این فضا، اما در برخی کشور‌ها به خوبی مدیریت شده و حتی گا‌ها اجازه ورود تفکرات مخالف داده نمی‌شود، در ایران، اما در مواقعی این کنترل از دست صاحب‌نظران خارج شده و شاهد ورود قارچ‌های سمی در فضای مجازی می‌شویم. راهکار کنترل از نظر شما چیست؟

شهید حاج قاسم یک تعریف خوبی از مدیریت داشتند، از نگاه وی مدیر گاهی می‌تواند تمام آب‌های دنیا را در یک استخر جمع کرده و بالای سرش بماند، یک مدل دیگر اینکه آب‌ها را در یک جوی باز رها کرده و بر اساس نیاز به هر یک از زمین‌ها آبرسانی را انجام دهد و فضا را برای رشد فراهم کند.

قطعا کشور از نیروی انسانی مستعد سرشار است و تجربه ثابت کرده هر جا نیروی انقلابی، متخصص و متعهد پای کار آمده، تولید محتوای غنی صورت گرفته است.

اما اینکه در سال‌های اخیر و با وجود هزینه‌های بالا، اما رسانه عام در جذب مخاطب خیلی موفق نبوده و نتوانسته همچون گذشته با تولید محتوا‌های سازنده، افراد را به اصطلاح میخکوب کند، ناشی از ضعف مدیریتی است.

حضور مدیریت در جای جای عملیات‌های هنری اثرگذار است و ضمن اینکه مانع رشد علف‌های هرز را می‌شود، سبب رشد مضاف عناصر مطلوب نیز می‌گردد، این عملکرد موفق مدیریتی ناشی از داشتن فهم زبان هنری است که یا ما در جامعه خود نداریم یا اینکه خود در روند تولید محتوا حضور ندارند.

از طرف دیگر می‌توان با اعمال قوانین و مقررات، مانع از عرض اندام برخی تفکرات چالش برانگیز شد، کمااینکه در بسیاری از کشور‌های غربی می‌بینیم اظهارنظر برخی چهره‌های شناخته شده با اعمال جرائم مختلفی همراه است و این مهم می‌تواند مانع از بروز برخی مشکلات در مناسبت‌های بعدی شود.





قطعا این کنترل مدیریتی منجر به بروز واکنش از سوی عموم مردم نیز می‌شود، چگونه می‌توان از ضعف تعهد برخی هنرمندان به نفع خود بهره برد؟

گاهی حضور پررنگ و اجازه چندین سال فعالیت به افراد در حوزه هنر این توقع را ایجاد می‌کند که سازندگان یک اثر حضور مداومی را در رسانه داشته باشند، حضوری که اتفاقا گاهی برخلاف واقعیات جامعه نقش آفرینی می‌کند.

تربیت نیروی متخصص و متعهد موجب می‌شود در مواقع حساس دست مدیریت برای تولید محتوا خالی نماند و اجازه فعالیت برخی افراد با ضعف عقیدتی را ندهد

آموزش و تربیت نیروی متخصص و متعهد موجب می‌شود در مواقع حساس دست مدیریت برای تولید محتوا خالی نماند و فشار‌های چندجانبه موجب عرض اندام مجدد برخی افراد با ضعف عقیدتی نشود.

از سوی دیگر در جنگ ترکیبی، حمایت ترکیبی از سوی مدیران نیز ضروری است، نمی‌توان با دست خالی به میدان مقابله با امپراطوری رسانه رفت، انسان‌های متخصص و متعهد بسیاری داریم که شناخت عقیدتی بالایی داشته و نیازمند توجه هستند.

شما به عنوان چهره فضای مجازی سال انتخاب شدید، قطعا این انتخاب ناشی از کنشگری‌های به موقع شما از رصد وقایع این فضا بوده، مهمترین چالش پیش روی فضای مجازی برای جوامع انسانی را چه موضوعی می‌دانید؟

یک خانواده زمانی آسیب می‌بیند که در کنار یکدیگر نباشند، همچون مثلی قدیمی از جمع کردن اعضای یک خانواده توسط بزرگ خانواده و چوب‌هایی شکسته نمی‌شوند که با اتحاد و همدلی در کنار همدیگر جمع شده‌اند.

همه ما بدنبال تقویت ایران هستیم و این مهم با اتفاق نظر و در کنار یکدیگر بودن محقق می‌شود، تهدید بزرگ خانواده‌های ایرانی، جدا کردن اعضای آن است و چنگ زدن هر یک از اعضا به مبنا‌های مختلف موجب آسیب به پیکره خانواده ایران می‌شود.

حذف سلیقه منجر به فهم زبان نمی‌شود، بلکه باید فهم گفتگو داشت، باید نظر از راه درست شنیده شود تا اعضای خانواده از هم جدا نشود.

ماهیت مجازی؛ باز بودن فضای آن است، فضایی که هر جنبنده‌ای می‌تواند در آن ابراز نقش کند، کمااینکه مثلا در مواقع جام جهانی بار‌ها دیده‌ایم که هشت پایی در نقش سلبریتی ظاهر شده و بسیاری از مخاطبان در سراسر جهان را با پیش‌بینی‌های خود همراه کرده است.

اینکه جلوی حضور افراد در این فضا گرفته شود، در هیچ کجای دنیا امکان پذیر نیست، مگر نه اینکه «تیک‌تاک» نتوانست در آمریکا محدود شود؛ و چگونه می‌توان از این فضا به نفع خود بهره برد؟

تجربه ثابت کرده هر جایی حضور موثر نداشتیم، در آنجا دچار شکست شده‌ایم، همچنان که در سال‌های گذشته فضای مجازی رها شد و مدیریت قوی بر این فضا حاکم نبود و در نهایت حوادث اخیر آسیب‌هایی را به پیکره جامعه وارد کرد.

باید به عنوان یک کنشگر و اثرگذار وارد فضای مجازی شد و با حرف تبیین کننده و اثرگذار، قدرت عمل را در دست گرفت.

مقام معظم رهبری در سخنرانی روشنگرانه‌ای که در خصوص فتنه سال ۸۸ داشتند، بر لزوم حضور خواص و اظهار نظر آنان تاکید کردند، حضور آدم‌هایی که درک درستی از موقعیت دارند در فضای مجازی موجب می‌شود عمل غلط جبهه روبه رو خنثی شود.

گاهی فردی که حتی مغرض نبوده و تنها از سواد رسانه‌ای کافی برخوردر نیست، به دلیل عدم حضور خواص در جامعه دچار گمراهی می‌شود، حال اینکه می‌توان با یک حرکت کوچک به نفع جریان حق روشنگری کرد.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار